The Design of the Ceramic Vase Collection from Isan Khit Patterns for Contemporary Thai Style House.
Keywords:
Khit pattern , Ceramic, Vase , Isan , Contemporary , Thai styleAbstract
This study aimed 1) to study Isan Khit patternsand apply into the design of product design, 2) to design the ceramic vase collection for the contemporary Thai style house, and 3) to evaluate the satisfaction of the target group towards the designed ceramic vase collection. The research instruments were an interview for interviewing informants including an Isan Khit pattern expert, a ceramic-vase design trendexpert, and an interior design for a contemporary Thai style houseexpert which was analyzed qualitatively and a questionnaire for surveying the satisfaction of 100 participants which was analyzed by employing descriptive statistics(mean). The result elucidated that 1) the Isan Khit patterns could be classified into 4 main groups including animal pattern, plant pattern, object pattern and ornament pattern. The patterns that could represent Isan Khit, and be distinctive and suitable for applying into the design consisted of Naga pattern, bird pattern, Kab pattern and Kabsao pattern. 2) The designed ceramic vase collection included 6 vases which were 2 small-sized table vases, 2 medium-sized table vases and 2 floor vases. The main material was stoneware clay formed into sheet before using compression-mold and underglaze-painting techniques.3) The result of evaluating the target group’s satisfaction towards 6 designed vases showed that there was a high level of overall satisfaction towards all designed vases (= 4.32). For the satisfaction towards each vase, there was a high-level satisfaction on the 1 st vase (= 4.39), a high-level satisfaction on the 2ndvase (= 4.34), a high-level satisfaction on the 3rdvase (= 4.37), a high-level satisfaction on the 4thvase (= 4.41), a high-level satisfaction on the 5thvase (= 4.33), and a high-level satisfaction on the 6thvase (= 4.45).References
กนิษฐา เรืองวรรณศักดิ์. (2562). การศึกษาลวดลายตราประทับดินเผาบ้านเชียง เพื่อการพัฒนาสร้างสรรค์งานจักสาน ชุมชนหนองหาน จังหวัดอุดรธานี. วารสารวิชาการศิลปะสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร. 10(1): 104-113.
กิตติพงษ์ เกียรติวิภาค. (2563). แนวคิดการนำมิติทางวัฒนธรรมสู่การออกแบบสร้างสรรค์ที่สับสน. วารสารสถาบันวัฒนธรรมและศิลปะ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ. 21(2): 20-41.
ทวี พรหมพฤกษ์. (2523). วิชาเครื่องเคลือบดินเผาเบื้องต้น Introduction to Ceramics. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ โอเดียนสโตร์.
ธีระยุทธ์ เพ็งชัย. (2562). คติความเชื่อและอัตลักษณ์ลวดลายผ้าทอพื้นเมืองอีสาน-ลาว. ประชุมวิชาการเสนอผลงานวิจัยด้านมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และศิลปกรรม. สำนักงานคณะกรรมการส่งเสริมวิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม และสำนักงานคณะกรรมการการอุดมศึกษา 18-20 กรกฎาคม 2562 ณ ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน) ถนนบรมราชชนนี เขตตลิ่งชัน กรุงเทพฯ. เล่ม 2, 1-24.
ประตูสู่อีสาน. (2564). ประเภทของผ้าอีสานแบ่งตามเทคนิคการผลิต. สืบค้นเมื่อ 22 กรกฎาคม 2564, สืบค้นจาก https://www.isangate.com/th.
โพสทูเดย์. (2558). แจกันสร้างความสงบสุข. สืบค้นเมื่อ 25 สิงหาคม 2564, สืบค้นจากwww.posttoday.com/th.
มานะ เอี่ยมบัว. (2558). การออกแบบและพัฒนาเพื่อเพิ่มมูลค่าผลิตภัณฑ์เครื่องปั้นดินเผาในเขตจังหวัดภาคตะวันออกเฉียงเหนือ. วารสารวิจัยและพัฒนาวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์. 11(1): 83-96.
ศิลฏ์ ลือนาม และวิชิต คลังบุญครอง. (2555). การพัฒนาลวดลายตกแต่งบเครื่องปั้นดินเผาห้วยวังน้อยเพื่อสร้างมูลค่าเพิ่ม. สาขาออกแบบผลิตภัณฑ์ คณะศิลปประยุกต์และการออกแบบ มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี.
สำนักอนุรักษ์และตรวจสอบมาตรฐานหม่อนไหม กรมหม่อนไหม กระทรวงเกษตรและสหกรณ์. (2564). ผ้าขิด. สืบค้นเมื่อ 26 สิงหาคม 2564. สืบค้นจาก https://qsds.go.th.
อาชัญ นักสอน. (2558). ศิลปะการออกแบบหัตถอุตสาหกรรม : The Art of Industrial Crafts Design. Bangkok: Triple Group.
อิทธิพล สิงค์คำ. (2551). การวิเคราะห์อัลกอริทึมของลวดลายเรขาคณิตในผ้าขิดเพื่อประยุกต์ใช้ออกแบบลวดลายใหม่โดยใช้หลักการ Shape Grammers. มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี.
Bareo Interior design & decoretion. (2564). แต่งบ้านไทยให้ดูโมเดิร์น. สืบค้นเมื่อ 6 สิงหาคม 2564, สืบค้นจาก https://www.bareo-isyss.com/th.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Asian Journal of Traditional and Innovative Arts and Textiles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.