From Tham Ting to Phu Phrabat: The overlay of beliefs and sacred areas of the people of the Mekong River Basin
Keywords:
Tham Ting, Phu Phra Bat, Superposition, Sacred space, Mekong river basin peopleAbstract
The article titled “From Tham Ting to Phu Phra Bat: overlay of beliefs and sacred spaces of the people of the Mekong River Basin” presents a study of the history of Tham Ting, Luang Prabang, Lao People's Democratic Republic Including the history of Phu Phra Bat, Ban Phue District, Udon Thani Province, and the overlay of beliefs and sacred areas of Tham Ting and Phu Phra Bat. The results of the study found that Tham Ting and Phu Phra Bat are areas where beliefs and sacred areas of the Mekong River basin have overlapped since the prehistoric era, according to evidence found in antiques and paintings. Those who believe in the ghosts of their ancestors, spirits, sky ghosts, tan ghosts, fairies, and serpents were sacrificed before Brahmanism and Buddhism came to the area. When both religions entered the area. This caused the Dong Sai area to be transformed into a religious sacred place again. When King Fa Ngum of the Lan Xang Kingdom brought Buddhism to spread. Both places were transformed into Buddhist sites where Buddha statues, temples, stupas, relics, and various religious sites were built. That linked to folk legends and traditional beliefs. It has become a belief and a sacred space that is unique to the local area.
References
คำ จำปาแก้วมณี. (2523). ภาคหนึ่ง, ประวัติศาสตร์ลาว : ลาวในสมัยปฐมบูราณ. เวียงจันทน์ : (ม.ป.พ).
ทรงคุณ จันทรจร. (2551). ประวัติศาสตร์ลาว(ดึกดําบรรพ์-ปัจจุบัน). กาฬสินธุ์ : ประสานการพิมพ์.
ธีรวัฒน์ แก้วแดง. (2545). การช่วงชิงความหมายพิธีกรรมและความเชื่อ ปู่เยอ ย่าเยอ เมืองหลวงพระบาง สปป.ลาว. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภูมิภาคศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
บุญยงค์ เกศเทศ. (2562). หลากหลายเผ่าพันธุ์ในลุ่มน้ำของ. กรุงเทพฯ : มาตา.
ฝ่ายวิชาการ, กองโบราณคดี. (2532). ศิลปะถ้ำในอีสาน. กรุงเทพฯ : ชุมนุมสหกรณ์.การเกษตรแห่งประเทศไทย.
มนต์จันทร์ วงศ์จตุรภัทร. (ม.ป.ป.). เส้นทางแหล่งโบราณคดีจนถึงตำนานพื้นบ้านในอุทยานประวัติศาสตร์ภูพระบาท.กรุงเทพฯ : (ม.ป.พ.).
รุ่งโรจน์ ธรรมรุ่งเรือง. (2558). ทวารวดีในอีสาน. กรุงเทพฯ : มติชน.
รุ่งโรจน์ ภิรมย์อนุกูล. (2545). ใบเสมาเรื่องศิพิชาดก ร่องรอยพุทธศาสนามหายานในภาคตะวันออกเฉียงเหนือตอนบน. เมืองโบราณ. 28(3) : 102-107.
วนิดา สถิตานนท์ (บรรณาธิการ). (2552). ทรัพยากรท่องเที่ยวไทย ชุดภาคอีสาน อุดรธานี : กรุงเทพฯ : ฝ่ายส่งเสริมสินค้าการท่องเที่ยว การท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย.
ศิราพร ณ ถลาง และสุกัญญา ภัทราชัย. (2542). คติชนกับคนไทย-ไท รวมบทความทางด้านคติชนวิทยาในบริบททางสังคม. กรุงเทพฯ : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ศรีศักร วัลลิโภดม. (2533). แอ่งอารยะธรรมอีสาน แฉหลักฐานโบราณคดีพลิกโฉมหน้าประวัติศาสตร์ไทย. กรุงเทพฯ : มติชน.
ศุภชัย สิงห์ยะบุศย์. (2553). หลวงพระบางเมืองมรดกโลก : ราชธานีแห่งความทรงจําและพื้นที่ พิธีกรรมในกระแสโลกาภิวัฒน์. กรุงเทพฯ : สายธาร.
สุจิตต์ วงษ์เทศ. (2549). พลังลาวชาวอีสานมาจากไหน?. กรุงเทพฯ : มติชน.
สุเนตร โพธิสาร. (1992). บทรายงานของคณะค้นคว้าประวัติศาสตร์และบูราณคดีที่ลงแขวงหลวงพระบาง. เวียงจันทน์ : สถาบันประวัติศาสตร์ ภูมิศาสตร์และบูราณคดี คณะกรรมการวิทยาศาสตร์สังคมลาว.
สุภัทรดิศ ดิสกุล. (2500). เมืองฟ้าแดด. ศิลปากร. 1(4) : 56-57.
สุมิตร ปิติพัฒน์. (2520). บ้านผือร่องรอยจากอดีต. กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
สุรสวัสดิ์ สุขสวัสดิ์. (2535). จากหลวงพระบางถึงเวียงจันทน์. กรุงเทพฯ : เมืองโบราณ.
เสรี ตันศรีสวัสดิ์. (2544). สบายดีหลวงพระบาง. กรุงเทพฯ : ธารบัวแก้ว.
อู่คำ พมวงสา. (2501). ประวัติศาสตร์ลาว. ชอบ ดีสวนโคก (แปล). ขอนแก่น : มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
อรพิน พงศ์ภักดี และคณะ. (2522). อารยธรรมตะวันออก. กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
ฤดีมน ปรีดีสนิท. (2554). มองตำนานอ่านอดีต พิธีกรรมและความเชื่อของชุมชนสองฝั่งโขง. กรุงเทพฯ : สุวีริยาสาส์น.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Asian Journal of Traditional and Innovative Arts and Textiles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.