The Model of Social work with Buddhist Integration of Asean Women’s Association in Kalasin Province
Main Article Content
Abstract
The objectives of this research were: 1) to study principles related to the integrative Buddhist social welfare in Buddhism; 2) to study the model of the integrative Buddhist social welfare of the Kalasin ASEAN Women's Association; 3) to propose a model of the integrative Buddhist social welfare of the Kalasin ASEAN Women's Association. This study is qualitative research by using in-depth interviews, focus group discussion and observation form as its tools.
The research results were as follows:
1. Principles related to the integrative Buddhist social welfare in Buddhism: It is a study of the doctrine of social welfare in the scriptures the disciples integrated in social teaching.
2. The integrative Buddhist social welfare model of the Kalasin ASEAN Women's Association: It has been organized in five areas of action: social service, education, public benefit, cultural continuation and spreading the Dhamma.
3. To propose the integrative Buddhist social welfare model of the Kalasin ASEAN Women's Association: The Four Saṅgahavatthu Dhamma was adopted as a model for social welfare: 1) Dāna (giving) was organized in the form of the Kalasin Happiness Model Project, ‘Kalasin people leave no one behind’, the project to build love for the disabled, the project to help the Red Cross, the project to deliver encouragement during the festival, the project for young people called ‘Wai Kaew-Wai Sai Term Waccin Jai Sansaiyai Songserm Khunnatham’, etc.; 2) Piyavācā (kindly speech) was conducted in the form of a language learning project to prepare for joining the ASEAN community, etc.; 3) Atthacariyā (useful conduct) was carried out in the form of a project to enhance women's careers to create opportunities and hopes in life, a tourism project to develop potential of 10 countries in ASEAN; 4) Samānattatā (equality consisting in impartiality) was conducted in the form of the project in five areas.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เพื่อให้เป็นไปตามกฎหมายลิขสิทธิ์ ผู้นิพนธ์ทุกท่านต้องลงลายมือชื่อในแบบฟอร์มใบมอบลิขสิทธิ์บทความ ให้แก่วารสารฯ พร้อมกับบทความต้นฉบับที่ได้แก้ไขครั้งสุดท้าย นอกจากนี้ ผู้นิพนธ์ทุกท่านต้องยืนยันว่าบทความ ต้นฉบับที่ส่งมาตีพิมพ์นั้น ได้ส่งมาตีพิมพ์เฉพาะในวารสาร วิชาการธรรม ทรรศน์ เพียงแห่งเดียวเท่านั้น หากมีการใช้ ภาพหรือตารางของผู้นิพนธ์อื่นที่ปรากฏในสิ่งตีพิมพ์อื่นมาแล้ว ผู้นิพนธ์ต้องขออนุญาตเจ้าของลิขสิทธิ์ก่อน พร้อมทั้ง แสดงหนังสือที่ได้รับการยินยอมต่อบรรณาธิการ ก่อนที่บทความจะได้รับการตีพิมพ์References
กรมการปกครอง. (2560). การขอจัดตั้งสมาคม. เอกสารจดทะเบียนสมาคมสตรีอาเซียนกาฬสินธุ์. กรุงเทพฯ: กรมการปกครอง กระทรวงมหาดไทย.
จิดาภา เร่งมีศรีสุข. (2560). พุทธภาวะผู้นำของผู้บริหารองค์กรปกครองท้องถิ่นเพื่อสร้างการมีส่วนร่วมเชิงบูรณาการ ในจังหวัดพระนครศรีอยุธยา. (รายงานการวิจัย). นนทบุรี: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลสุวรรณภูมิ.
ทรูปลูกปัญญา. (2563). การสังคมสงเคราะห์ในปัจจุบันทั้งภาครัฐบาลและเอกชน. เข้าถึงได้จาก https://www. trueplookpanya.com/ blog/content/64534
พระใบฏีกาสุพจน์ ตปสีโล (เกษนคร). (2551). บทบาทการส่งเสริมพระพุทธศาสนาของอุบาสิกาบงกชสิทธิพล. (รายงานการวิจัย). อุบลราชธานี: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
สุริยนต์ น้อยสงวน. (2560). รูปแบบการปฏิบัติงานสาธารณสงเคราะห์ของคณะสงฆ์ในจังหวัดศรีสะเกษ. (ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.