AN ANALYTICAL STUDY OF THE ROLE OF BUDDHIST PROPAGATION OF PHRA SAN SOCHEA (VACHIRAPAÑÑO), THE KINGDOM OF CAMBODIA

Authors

  • พระภารัตน์ ธมฺมปญฺโญ(รุณ) หลักสูตรศาสนศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพุทธศาสน์ศึกษา มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย วิทยาเขตสิรินธร ราชวิทยาลัย
  • สมเกียรติ ไชยภูมิ อาจารย์ที่ปรึกษาหลัก
  • มานพ นักการเรียน อาจารย์ที่ปรึกษาร่วม

Keywords:

Role of Buddhist Propagation, Phra San Sochea (Vachirapañño), Cambodia

Abstract

The objectives of this thematic paper are as follows: 1) to study the role of the Buddhist Propagation 2) to study the bio-history and the role of the Buddhist propagation of Phra San Sochea (Vachirapañño) and 3) to analyze the value of the role of the Buddhist Propagation of Phra San Sochea (Vachirapañño). This research is a qualitative study, focused on documentaries, studies mainly on the Tipitaka, documentaries relating and works of Buddhist scholars and the interviews of the related persons to Phra San Sochea. All the data are classified into system, concluded and presented in descriptive analysis.

The results of research are found as follows: 1. The roles of the Buddhist Propagation are composed of the principles of the propagation, the styles of the propagation, the Buddhist Methods of the propagation, the teaching methods and techniques of the knowledge and the propagation techniques by teaching method. 2. Phra San Sochea (Vachirapañño), the senior Cambodian Buddhist Monk was born in Tambon Cokpho, Burichonsa District, Takaew Province. He has been teaching his Buddhist followers with the outstanding characteristics including a new model of the propagations, a wide varieties of teaching styles and a lot of interesting techniques creating not only the high volume of the new young Cambodian Buddhist followers but also being the new model leaders for training the Cambodian Buddhist young blood monk propagators. He is an expert in using the new information technology medias such as line and facebook for supporting his teaching operation together with writing the articles and books with the objectives to teach the young Cambodian people for understanding the Buddhist doctrines to respect and properly practices return to their parents and also rehabilitation of Buddhism in Cambodia after destruction by Khmer Rouge. 3. The results of the analysis of the values of the role of the propagation of Phra San Sochea (Vachirapañño) consists of the value of the leadership, the value of the unity, the value of the restoration of the Buddhist Speech, the value of the application of Dhamma and the value of the establishment of the virtue (moral principle). These values are used for the understanding of the young Cambodian people in the real Buddha Doctrines leading to the right practices for their better way of life.

References

1.ฉัตรสุมาลย์ กบิลสิงห์. (2536). ประเทศจีนกับพระพุทธศาสนา (ฝ่ายมหายาน).กรุงเทพมหานคร : มหาวิทยาลัยมหากุฏราชวิทยาลัย.

2.ดารา ประจันพล. (2555). “ศึกษาการเผยแผ่พุทธธรรมของพระเทพสิทธิมงคล(เสนอ สิริปญฺโญ)”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

3.ทวีวัฒน์ ปุณฑริกวิวัฒน์. (2553). พุทธศาสนากับสังคมการเมืองในอุษาคเนย์ที่รัก.กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

4.ประเวศ วะสี. (2540). พระสงฆ์กับการรู้เท่าทันสังคม. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร:สำนักพิมพ์หมอชาวบ้าน.

5.พระครูปลัดชะลอ เตชพโล (ปิ่นวิเศษ). (2554).“บทบาทการเผยแผ่พระพุทธศาสนาของพระเทพสวุ รรณโมล”ี . วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

6.พระณัฏฐกฤศ สุทฺธมโน (อุดมผล). “การเผยแผ่พระพุทธศาสนาเถรวาทในประเทศอังกฤษ”, จันทรเกษมสาร. ปีที่ 23ฉบับที่ 44 มกราคม - มิถุนายน 2560 :บทคัดย่อ.

7.พระทินวัฒน์ จนฺทปญฺโญ (สุขสง). (2559).“แนวทางการเผยแผ่พระพุทธศาสนาในโลกตะวันตก”, วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย :มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

8.พระมหาถนัด อตฺจารี และพระปลัดอำพล สุธีโร.(2543). พระธรรมทูตสายต่างประเทศ.พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

9.พระมหาอำนวย ทีปธมฺโม (มีราคา). (2559).“แนวทางในการเผยแพร่พุทธศาสนาในต่างประเทศ: กรณีศึกษาประเทศเนเธอร์แลนด์. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

10.พระราชสีมาภรณ์ (โอภาส นิรุตฺตเมธี). (2536).พระสงฆ์กับการพัฒนาศาสนาและสังคม.กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

11.พระสุเจีย วชิรปญฺโญ (สาน). (2559). ชีวประวัติของสาน สุเจีย. พนมเป็ญ: โรงพิมพ์เมาพุน.

12.พิสิฐ เจริญสุข. (2539). คู่มือการเผยแผ่พระพุทธศาสนา. กรุงเทพมหานคร: กลุ่มวิชาการพระพุทธศาสนาและจริยศึกษา กองศาสนศึกษา กรมศาสนา กระทรวงศึกษาธิการ.

13.มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์หามกุฏราชวิทยาลัย.

14.วศิน อินทสระ. (2545). พุทธวิธีในการสอน.กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ธรรมดา.

15.สนิท ศรีสำแดง. (2544). พระพุทธศาสนา:กระบวนทัศน์ใหม่. กรุงเทพมหานคร:โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

16.เสนาะ ผดุงฉัตร. (2544). ธรรมทรรศน์.กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์คลังนานาวิทยา.

17.เสถียรพงษ์วรรณปก. (2550). พุทธวิธีสอนจากพระไตรปิฎก. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์เพชรรุ่งเรืองการพิมพ์ จำกัด.

18.http://www.dhammakaya.org (สืบค้นเมื่อวันที่ 24 กันยายน 2560).

19.https://www.gotoknow.org (สืบค้นเมื่อวันที่25 กันยายน 2560).

20.https://www.gotoknow.org (สืบค้นเมื่อวันที่25 กันยายน 2560).

21.สัมภาษณ์ พระมหาเกือ ชาคราภิวํโส (เฮือน).เพื่อนของพระสาน สุเจีย อยู่วัดทองบน.วันที่ 03 กันยายน 2560.

22.สัมภาษณ์ พระมหาคิงยุ้ง ปทุมปญฺโญ (นนท์).เพื่อนของพระสาน สุเจีย อยู่วัดม่วง.วันที่ 05 กันยายน 2560.

23.สัมภาษณ์ พระมหาจันทร์ ชยกาโร (ชัย).ลูกศิษย์ของพระสาน สุเจีย อยู่วัดม่วง. วันที่ 05กันยายน 2560.

24.สัมภาษณ์ พระจันทร์นา กิตฺตินินฺนาโท (ภรณ์).ลูกศิษย์ของพระสาน สุเจีย อยู่วัดวิสุทธา-รัตนาราม. วันที่ 09 กันยายน 2560.

25.สัมภาษณ์ สามเณรมิญไทย กิม.ลูกศิษย์ของพระสาน สุเจีย อยู่วัดสิรินธรเทพรัตนาราม. วันที่ 14 กันยายน 2560.

Downloads

Published

2019-07-13

Issue

Section

Research Articles