The King’s philosophy and Human Security: Hill tribe groups at Tak Province.

Authors

  • Sittidet wongpratya The Association of National Defence College of Thailand Under The Royal Patronage of His Majesty The King
  • Vorasun Buranakarn Faculty of Architecture Chulalongkorn University
  • Sermsiri Akaraputipun Invited lecturer Mahachulalongkornrajavidyalaya university
  • Wannaporn Buddhapoompitak Independent researcher

Keywords:

King philosophy Science, Human right, human security, Lahu

Abstract

         This research is Applied research consists of 3 specific research topics as: 1) The Human Rights of Community in the National Forest 2.) Community Architecture in the National Forest 3.) Buddhist Propagation to the Community in the National Forest. There are 5 objectives as: 1.) to study community context, community way of life and human security 2.) to disseminate and bring the King Rama IX's philosophy science to the community 3.) to create community innovative ideas to the local 4.) to develop community ability and life quality according to the King Rama IX's philosophy guidelines. 5.) To honor the King Rama IX, the reign of the King Rama X, and the Thai royal family.
           This research methodology used qualitative research methods and participatory action research methods with 1,135 local community members as statistical population.
The results of the research were as follows: 1.) The Lahu tribal community (Lahu) has a context, culture, tradition, way of life, history, beliefs, languages, attitudes, values and values. Having ties with the monarchy 2.) The community has brought the King Rama IX 's philosophy as a way of life since 1974 3.) The community leaders have been developed intellectual knowledge from the King Rama IX’s philosophy which contains the 5-dimensional principle and distribute actual multi-disciplinary results 4) The community still strictly maintains its tribal identity and believes along with Buddhism principles and traditional beliefs. The community architecture and local people the national forest has been influenced by the changing world trend with risk of the cultural collapse. At the same time, a limitation of human rights and community security in national forest area, has brought up the problems with government lands. 5) finally, The Lahu community is a empirical model of the application results of King Rama IX and King Rama X. Nowadays, government agencies and communities have learned and visited Lahu community as learning resources and eco-tourism.

References

กระแสพระราชดำรัสพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว.(2516). [ออนไลน์].เข้าถึงข้อมูลวันที่ 10 พฤษภาคม 2558. จาก https://th.wikiquote.org/wiki/. พระบาทสมเด็จพระปรมินทรมหาภูมิพลอดุลยเดช

กระแสพระราชดำรัสพระบาทสมเด็จพระปรมินทรมหาภูมิพลอดุลยเดช รัชกาลที่ 9.(2544).[ออนไลน์]. เข้าถึงข้อมูลวันที่ 10 พฤษภาคม 2561.จาก http://www.rdpb.go.th/rdpb /visit/philosophy of sufficiency_economy.html.

กระแสพระราชพระราชดำรัสในหลวงรัชกาลที่ 10 (2560). [ออนไลน์]. เข้าถึงข้อมูลวันที่ 10 พฤษภาคม 2561. จาก https://m.facebook.com/thestandardth/ posts/1755236904769194:0

ทำเนียบชุมชนบนพื้นที่สูง 20 จังหวัดในประเทศไทย.(2554). กรมพัฒนาสังคมและสวัสดิการกระทรวงการพัฒนาสังคมและความมั่นคงของมนุษย์.

แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ.( ฉบับที่ 12). กองแผนงาน.[ออนไลน์].เข้าถึงข้อมูลวันที่ 1 มีนาคม 2561. จาก planning2.mju.ac.th/wtms_documentDownload.aspx?id= MjM3ODk=

ยุทธศาสตร์ชาติ 20 ปี.(2561). สำนักงานเลขาของคณะกรรมการยุทธศาสตร์ชาติ.สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ.

รัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักรไทย.(2560). สำนักงานเลขาธิการสภาผู้แทนราษฎร.พิมพ์ที่:สำนักพิมพ์สำนักงานเลขาธิการสภาผู้แทนราษฎร

วรสัณฑ์ บูรณากาญจน์. (2552). บ้านพอเพียง อนุรักษ์สิ่งแวดล้อมและประหยัดพลังงาน Sufficient Home: Environmental and Energy Conservation. ศูนย์เชี่ยวชาญเฉพาะทางด้านเทคโนโลยีอาคารและสิ่งแวดล้อม คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บริษัท สุขุมวิทมีเดียมาร์เก็ตติ้ง จำกัด. โดยทุนสนับสนุนการวิจัยจากสำนักงานคณะกรรมการสภาวิจัยแห่งชาติ (วช.)

วรสัณฑ์ บูรณากาญจน์. (2555). พลิกโฉมแกนความคิดในการออกแบบสถาปัตยกรรมยั่งยืน The New Paradigm Shift for Sustainable Architecture. บริษัท อาร์ต คลับ จำกัด. ISBN 978-616-305-047-2

สิทธิเดช วงศ์ปรัชญา.(2550). ชนกลุ่มน้อยชาวไทยภูเขากับความมั่นคงของชาติ กรณีศึกษากลุ่มชาติพันธุ์ม้ง.ดุษฎีนิพนธ์มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

สิทธิเดช วงศ์ปรัชญาและคณะ.(2559). สันติวิถีธุรกิจชุมชนกลุ่มชาติพันธ์ชาวไทยภูเขาเผ่ามูเซอ จังหวัดตาก

สุภางค์ จันทวานิช. (2554). ทฤษฎีสังคมวิทยา. (พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพฯ: จี.พริ้นท์ (1991) จำกัด.

ประมวลกฎหมาย ระเบียบเกี่ยวกับชนกลุ่มน้อยในประเทศไทย.(2542). สำนักบริหารการทะเบียน กรมการปกครอง.โรงพิมพ์อาสารักษาดินแดน กรมการปกครอง ถนนพหลโยธิน กรุงเทพฯ

Anderson.B.(1992). The New World Disorder. The New Lift Review, I (193), 3-14 Comrie and Kupa.(1999). communicating with Maori: Can public relations become bicultural? Public Relations Quarterly.

David Lockwood. (1956). Some Remarks on “The Social System”.British Journal of Sociology, Vol.19, No2.

Gibney&Hansen. (2005), yang (2002:269-275); E-Wilma van den Veen.20. GLOBAL MIGRATION PERSPECTIVES No. 22 January 2005 beyond the bounds of responsibility: western states and measures to prevent the arrival of refugees.

Hunt, J. G., & Osborn, R. N. (1997). Organization Behavior. 6th ed. New York: John Wiley & Sons, Inc.

Rosenau. (1969). Linkage politics. New York: The Free Press. pp.1-56

Downloads

Published

2020-03-05

Issue

Section

Research Articles