Process Of Making Ranad Thum Keys By Master Cha-od Boonkhan

Main Article Content

ปริทัศน์ เรืองยิ้ม
Assoc. Prof. Patarawdee Puchadapirom

Abstract

The objectives of this research are to study the procedures of making the keys of ranad thum or a lower-pitched xylophone by an instrument maker Cha-od Bunkhan and to examine factors that affect the quality of ranad thum keys made by him. It was found that the making of ranad thum keys contained following important but distinct steps: 1) selecting phai tong – a kind of bamboo wood – shafts of 8 inches in diameter with no imperfections on its texture, 2) Each bamboo key must contain a node on either end, 3) the measurements must follow a predetermined proportion, 4) Thread positions were located by knocking one finger against the most resonant part of a key, 5) The holes were to be drilled so that they matched exactly the size of the thread, 6) Slicing off key’s bottom to lower the pitch must not damage the key’s upper surface, and 7) Tuning waxes were to be pasted at the right amount. The factors that affected the quality of the ranad thum keys the most were the results of Cha-od’s accumulated experience as a carpenter, combined with his personal finesse in each of the ranad thum making steps. He also maintained his expertise through constant trials and errors, experimentation, and innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
เรืองยิ้ม ป., & Puchadapirom ภ. . (2020). Process Of Making Ranad Thum Keys By Master Cha-od Boonkhan. JOURNAL OF RATTANA PAÑÑĀ, 5(2), 155–169. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/BLJOU/article/view/243818
Section
Research Article

References

กิตติ อัตถาผล. (2563). คุณภาพผืนระนาดทุ้มของช่างฉะโอด บุญขันธ์ (สัมภาษณ์). ผู้อำนวยการวิทยาลัย
นาฏศิลป. 22 กรกฎาคม 2563.
จุมพล ปัญจะ. (2563). คุณภาพผืนระนาดทุ้มของช่างฉะโอด บุญขันธ์ (สัมภาษณ์). อาจารย์ประจำโรงเรียน
นวมินทราชินูทิศ สตรีวิทยา. 22 กรกฎาคม 2563.
ฉะโอด บุญขันธ์. (2563). ประสบการณ์งานช่างของช่างฉะโอด บุญขันธ์ (สัมภาษณ์). ช่างทำเครื่องดนตรีไทย. 12 กรกฎาคม 2563.
เฉลิมศักดิ์ พิกุลศรี. (2542). สังคีตนิยมว่าด้วยดนตรีไทย. พิมพ์รั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.
ธนิต อยู่โพธิ์. (2530). เครื่องดนตรีไทย. กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร.
พงศพิชญ์ แก้วกุลธร. คุณภาพผืนระนาดทุ้มของช่างฉะโอด บุญขันธ์ (สัมภาษณ์). อาจารย์ประจำโรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ปทุมวัน. 20 กรกฎาคม 2563.
พิทักษ์ จรรย์นาฏย์. คุณภาพผืนระนาดทุ้มของช่างฉะโอด บุญขันธ์ (สัมภาษณ์). เจ้าของวงปี่พาทย์
บ้านจรรย์นาฏย์ และอาจารย์พิเศษมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์. 27 กรกฎาคม 2563.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2540). สารานุกรมศัพท์ดนตรีไทย ภาคคีตะ-ดุริยางค์. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย.
สุรสิทธิ์ เขาสถิต. (2563). คุณภาพผืนระนาดทุ้มของช่างฉะโอด บุญขันธ์ (สัมภาษณ์). ศิลปินสำนักการสังคีต กรมศิลปากร. 20 กรกฎาคม 2563.