Theravada Buddhism and Aesthetics

Main Article Content

นายแสงอาทิตย์ ไทยมิตร

Abstract

                The objective of this article is to study the doctrines of Buddhism on aesthetics. The result found that the Buddhist aesthetics is classified into two kinds – one is that adheres to the world and the other kind is transcendent aesthetics or Dhamma aesthetics. The secular Buddhist aesthetics means the teachings of arts and beauty which can be seen and understood by the world and this kind of aesthetics still clings to defilements in human’s mind. The transcendent Buddhist aesthetics means the doctrines of beauty resulting from seeing the nature of truth as they are. The man with Dhamma in mind conducts his behavior peacefully and truly. The other people respect him as Dhamma man or holy person with a beautiful mind. The one who sees the nature of truth can know and realize the transcendent Buddhist aesthetics as the same. Apart from conducting good behavior, he also spreads the stream of Dhamma beauty surrounding the people around him

Article Details

How to Cite
ไทยมิตร น. . (2018). Theravada Buddhism and Aesthetics. Buddhism in Mekong Region Journal, 1(1), 37–49. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/bmrj/article/view/251317
Section
Academic Article

References

กรมการศาสนา. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับสังคายนา เล่มที่ 10, 12, 15, 20, 21, 25,28.กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์การศาสนา, 2530.
พระธรรมธีรราชมหามุนี. มงคล 38 ประการ. พิมพ์ครั้งที่ 9. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์สัมปชัญญะ, 2548.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกและอรรถกถาแปล เล่มที่ 11, 34, 41, 47, 56. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ศิวพร, 2526.
สุเชาวน์ พลอยชุม. พุทธปรัชญาในสุตตันตปิฎก. กรุงเทพมหานคร: ห้างหุ้นส่วนจำกัดบางกอกบล็อก, 2552.