การใช้อาวุธในการรำโนราประกอบพิธีกรรม
Main Article Content
Abstract
วิทยานิพนธ์นี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาที่มา วิเคราะห์กระบวนท่ารำและกลวิธี การใช้อาวุธ ในการรำโนราประกอบพิธีกรรม คือ การรำแทงเข้ และการรำเฆี่ยนพราย วิธีการวิจัยใช้การศึกษาจากเอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง การสัมภาษณ์ศิลปินโนรา ผู้บรรเลงดนตรี ผู้ทรงคุณวุฒิ การสังเกต การสาธิตการรำจากศิลปินโนรา
ผลการศึกษาพบว่า การใช้อาวุธในการรำโนราประกอบพิธีกรรมปรากฏในการรำ โนรา 2 ชุด คือ การรำแทงเข้ และการรำเฆี่ยนพราย การรำทั้งสองประเภทเป็นการแสดง ขั้นสูงใช้แสดงสำหรับการประกอบพิธีกรรมโนราโรงครู กระบวนการใช้อาวุธในการรำแทงเข้ ปรากฏท่ารำจำนวน 30 ท่า ปรากฏการจับหอก 2 ลักษณะ เพลงที่ใช้ประกอบการรำคือ เพลงเชิด เพลงโค และเพลงนาดหรือเพลงเดิน และกระบวนการใช้ไม้หวายในขณะรำเฆี่ยน พรายปรากฏท่ารำจำนวน 29 ท่า ปรากฏการจับไม้หวาย 2 ลักษณะ ทำนองเพลงที่ใช้ ประกอบการรำคือ เพลงเชิด และเพลงกราย
The Use of Weapon in Thai Southern Dancing Ceremony
This thesis aims to study the source, analysis process of the postures and techniques for using weapons Nora dance rituals which are “Taeng Khe” dance and “Kein Prie” dance. Research methods used to study are the documents and related research, the interview Nora artist, the musician and experts, the observation and the artist Nora demonstrations.The study found that the uses of a weapon in 2 sets of the Nora dance rituals are “Taeng Khe” and “Kein Prie” dance which use in Nora Rong Kru ceremony. Catching two spears is weapon used in Taeng Khe dance with 30 postures with Chert, Kho, Nard, and Doen songs. Catching wooden cane 2 process used in Kein prie dance with 29 postures with Chert and Kray songs.
Article Details
© 2018 by Asian Journal of Arts and Culture, Walailak University. All rights reserved.