The Promotion of Esports in Khon Kaen Province

Main Article Content

ภูริฑ มูลมิ่ง
Grichawat Lowatcharin

Abstract

Abstract


This research aimed to answer the question of: What are the problems with the promotion of esports? The research objectives were to study the history of e-sports, to study problems in promoting e-sports in Khon Kaen Province, and to propose guidelines for solving the problems. The authors employed a qualitative research methodology by conducting documentary research and in-depth interviews with 28 key informants consisted of government agency executives, private sector executives, and people involved in e-sports in Khon Kaen province.


 The results found that policy formulation regarding e-sports in Khon Kaen remains unclear. Government personnel in genderal lack interest, knowledge, and understanding of e-sports. The private sector is not confident in Khon Kaen’s policy and has limited budget. The general citizens also lack knowledge and understanding of e-sports. Therefore, in promoting e-sports, Khon Kaen Province must define clear policy goals and measures, educate the people and personnel of related government agencies, provide financial supports, and publicize e-sports on a regular basis.

Article Details

Section
บทความวิจัย (Research Article)

References

เครตัน, เจมส์ แอล. (2556). การมีส่วนร่วมของประชาชนในการตัดสินใจของชุมชน. แปลจาก Involving Citizens in Community Decision Making: A Guidebook. แปลโดย วันชัย วัฒนศัพท์. ขอนแก่น: ศิริภัณฑ์ ออฟเซ็ท.

ดิษยุตม์ ธนบุญชัย และการกีฬาแห่งประเทศไทย. (2560). การเตรียมความพร้อมเป็นนักกีฬาอีสปอร์ต. เข้าถึงได้จาก https://thestandard.co/sat-support-esports/

ธตรฐ จีรัญพงษ์. (2561). e-sports โอกาสทางธุรกิจที่มีมากกว่าแค่เกม. เข้าถึงได้จาก http://www.scbeic.com/th/detail/product/4680

เปรม ถาวรประภาสวัสดิ์. (2561). อนาคตของอีสปอร์ตในประเทศไทย. เข้าถึงได้จาก https://dl.parliament.go.th/handle/lirt/535671

พนม หงส์ชุมแพ และ ศิวัช ศรีโภคางกุล. (2563). การศึกษาศักยภาพในการพัฒนาจังหวัดขอนแก่นสู่ขอนแก่นเมืองกีฬา. วารสารการบริหารการปกครองท้องถิ่นและนวัตกรรมท้องถิ่น, 4(1), 15-27.

ภาพิมล ไชยวุฒิ. (2558). แรงจูงใจในการสมัครเข้าเป็นนักกีฬาอิเล็กทรอนิกส์ (E-sports). (สารนิพนธ์บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยสยาม.