The Creation of Buddhist Lanna Paintings by Using Natural Materials and Minerals to Create Contemporary Art
Main Article Content
Abstract
The purposes of this research were 1) to synthesize the knowledge of color materials and natural minerals in Lanna Buddhist painting, 2) to create techniques, methods and processes from colors, materials, natural minerals and Lanna Buddhist paintings to create academic learning in creative arts, 3) to present innovative, creative art techniques in Lanna Buddhist painting. This research is action research and qualitative research to lead to the creation of Lanna Buddhist paintings from natural materials and minerals to promote learning activities and presentation of innovative creative art techniques in Lanna Buddhist painting.
The results were found that:
1. The knowledge of color Materials and natural minerals used in Lanna Buddhist painting were natural colors being known to man and applied colors derived from plants, animals, soil and minerals by using trial and error research for accessing to the uniqueness of true color reproduction.
2. The process of extracting colors and converting to be color powder there was a method for extracting colored water from natural coloring agents by boiling. Evaporation to extract color water; pounding, smashing or blending plants to produce color. Filtering the colored water and the process of preparing natural pigments by drying method Preparation of pigments using absorbent salts and the preparation of pigments by salt precipitation method.
3. Innovative creative color art techniques presented activities to learn innovative creative color art techniques in Lanna Buddhist painting and introduced new products from the extraction of colors from cash crops in Lanna to become concrete, tangible, and usable.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เพื่อให้เป็นไปตามกฎหมายลิขสิทธิ์ ผู้นิพนธ์ทุกท่านต้องลงลายมือชื่อในแบบฟอร์มใบมอบลิขสิทธิ์บทความ ให้แก่วารสารฯ พร้อมกับบทความต้นฉบับที่ได้แก้ไขครั้งสุดท้าย นอกจากนี้ ผู้นิพนธ์ทุกท่านต้องยืนยันว่าบทความ ต้นฉบับที่ส่งมาตีพิมพ์นั้น ได้ส่งมาตีพิมพ์เฉพาะในวารสาร วิชาการธรรม ทรรศน์ เพียงแห่งเดียวเท่านั้น หากมีการใช้ ภาพหรือตารางของผู้นิพนธ์อื่นที่ปรากฏในสิ่งตีพิมพ์อื่นมาแล้ว ผู้นิพนธ์ต้องขออนุญาตเจ้าของลิขสิทธิ์ก่อน พร้อมทั้ง แสดงหนังสือที่ได้รับการยินยอมต่อบรรณาธิการ ก่อนที่บทความจะได้รับการตีพิมพ์References
เก่งกาจ ต้นทองคำ และจิดาภา ศรีสวัสดิ์. (2563). การศึกษาวัตถุจากธรรมชาติที่ให้สี เพื่อใช้ในการสร้างสรรค์งานจิตรกรรมไทย. การประชุมวิชาการระดับชาติ ครั้งที่ 12 ศาสตร์พระราชา และการวิจัยเพื่อสร้างดุลยภาพชีวิตในยุค Disruptive Technology, 9-10 กรกฎาคม 2563, (หน้า 3626-3634). นครปฐม: มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม.
แฉล้ม สถาพร. (2555). การสร้างสรรค์ผลงานศิลปะภาพพิมพ์ด้วยสีธรรมชาติจากพืชในจังหวัดนครศรีธรรมราช. วารสารวิจิตรศิลป์, 3(1), 267-301.
ตะวัน ตนยะแหละ, รวิเทพ มุสิกะปาน และสิริมา สัตยาธาร. (2560). การสร้างสรรค์สีย้อมธรรมชาติและลายผ้าเพื่อพัฒนาผ้าบาติกสู่ชุมชน. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
นิโรจน์ จรุงจิตวิทวัส. (2561). เทคนิคในงานจิตรกรรมไทย. กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊ค.
บุญเสริม วัฒนกิจ และคณะ. (2558). สหบททางธรรมชาติ: รงควัตถุจากธรรมชาติโดยการบูรณาการภูมิปัญญาท้องถิ่นและเทคโนโลยีสะอาด สู่การสร้างสรรค์ทางศิลปศึกษา. วารสารการศึกษาและการพัฒนาสังคม, 11(2), 258-269.
ไพโรจน์ พิทยเมธี. (2551). การวิเคราะห์องค์ประกอบการออกแบบเลขศิลป์ที่แสดงเอกลักษณ์ไทย. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศิลปากร.
ภาณุพงษ์ เลาหสม. (2541). จิตรกรรมฝาผนังล้านนา. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ.