Anthropology and Dark Tourism in Thailand

Main Article Content

Piyarat Panlee

Abstract

Tourism is a major source of income and plays an important role in the global economy. At the same time, tourism also plays an important role in social and cultural change, from becoming a tourist attraction, accommodation, travel route, organizing activities to emergence of shops, restaurants and the creation of what is now known as the tourism facilitation area. Therefore, when tourist travel is increasing there is still a change in the form or the emergence of new forms of tourism. This affects society and people's lives in one way or another such as the emergence of Dark Tourism. Dark Tourism is when tourists go to a place full of melancholy due to human tragedy or disaster whether caused naturally or by human action. It is classified as special interest tourism but does not receive enough interest from the field of anthropology. This paper aims to explore the relationship between anthropological studies and dark tourism. It also aims to review the existing literature of the anthropology of tourism and the anthropology of death by asking two questions: (a) How do anthropologists understand this field from an interdisciplinary point of view across boundaries; and (b) what might the methodology be?

Article Details

How to Cite
Panlee, P. (2022). Anthropology and Dark Tourism in Thailand: . Journal of Anthropology, Sirindhorn Anthropology Centre (JASAC), 5(2), 101–130. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jasac/article/view/261179
Section
Academic Article

References

กนกวรรณ ธราวรรณ. (2545). รายงานผลการวิจัยบันทึกประสบการณ์ของผู้หญิงที่ตั้งท้องเมื่อไม่พร้อม. กรุงเทพฯ: โครงการรณรงค์เพื่อสิทธิอนามัย

เจริญพันธุ์ สภาประชากร. กุลทิกา วิบูลย์ปิ่น และ พิทักษ์ ศิริวงศ์. (2560). พฤติกรรมและทัศนะของนักท่องเที่ยวที่มีต่อการจัดบริการในแหล่งท่องเที่ยวที่มีบทเรียนจากความสูญเสีย อุบัติภัย และมรณภัย: กรณีศึกษาพิพิธภัณฑ์การแพทย์ศิริราช. วารสารวิทยาลัยดุสิตธานี, 11(2): 91-105.

โกมาตร จึงเสถียรทรัพย์. (บก.). (2548). พหุลักษณ์ทางการแพทย์กับสุขภาพในมิติสังคมวัฒนธรรม. กรุงเทพ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินทร (องค์กรมหาชน).

ชนัญ วงษ์วิภาค. (2015). การท่องเที่ยววัฒนธรรมยุคหลังสมัยใหม่ (PostmodernTourism). ใน วัฒนธรรมกับการท่องเที่ยว. ม.ป.ท.: มหาวิทยาลัยศิลปากร. สืบค้นจาก http://www.sure.su.ac.th/xmlui/handle/ 123456789/333

ดวงกมล เวชวงค์. (2554). กระบวนการนําเสนออัตลักษณ์ทางชาติพันธุ์ยวนในบริบทของการท่องเที่ยวผ่านหอวัฒนธรรมพื้นบ้านและตลาดท่าน้ำ: ศึกษากรณีชุมชนยวน ตําบลต้นตาล อําเภอเสาไห้ จังหวัดสระบุรี. วารสารวิทยบริการ, 22(3): 130-149.

ทวิช จตุวรพฤกษ์. (2548). พรมแดน อัตลักษณ์และกระบวนการกลายเป็นสินค้า: การเมืองและวัฒนธรรมของกลุ่มชาติพันธุ์ในบริบทการท่องเที่ยว, รายงานวิจัยฉบับสมบูรณ์. กรุงเทพฯ สํานักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.

ปราณี วงษ์เทศ. (2534). พิธีกรรมเกี่ยวกบความตายในประเทศไทย. พิมพ์เนื่องในการจัดนิทรรศการเรื่อง“ประเพณีเกี่ยวกับชีวิต” ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร มหาวิทยาลัยศิลปากร วันที่ 17 ตุลาคม-6 พฤศจิกายน 2534. กรุงเทพฯ: อัมรินทร์พริ้นติ้ง.

พรรณปพร ภิรมย์วงษ์. (2552). อัตลักษณ์และการท่องเที่ยว: ศึกษากรณี ผู้ไท บ้านภู ตําบลบ้านเป้า อําเภอหนองสูง จังหวัดมุกดาหาร. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

พิเชฐ สายพันธ์ และคณะ. (2544). “ผีผู้ไท”: ความหมายในความตายและตัวตน. กรุงเทพฯ: คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ภาวิกา ศรีรัตนบัลล์. (2560). “บ้าน” สุดท้ายของชีวิต: มุมมองเชิงสังคมวิทยาต่อการบริบาลคุณภาพชีวิตระยะท้าย. (พิมพ์ครั้งที่ 2). นนทบุรี: สำนักงานคณะกรรมการสุขภาพแห่งชาติ.

มนัสสินี บุญมีศรีสง่า. (2558). การให้ความหมายรูปแบบและกลยุทธ์การตลาดการท่องเที่ยวแบบดาร์กทัวร์รึซึ่ม พื้นที่จังหวัดกาญจนบุรี. วารสารวิชาการ Veridian E-Journal, Silpakorn University ฉบับภาษาไทยมนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และศิลปะ, 8(2): 571-592.

รัศมี ชูทรงเดช. (2559). วัฒนธรรมโลงไม้ไทยในบริบทอาเซียน. กรุงเทพฯ: คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร.

วาโย อัศวรุ่งเรือง. (2560). ปัญหาทางกฎหมายเกี่ยวกับการตายโดยภาวะสมองตายในประเทศไทย. วิทยานิพนธ์นิติศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาวิชานิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิต. สืบค้นจาก http://libdoc.dpu . ac.th/thesis/Wayo.Ass.pdf

วิลาสินี พนานครทรัพย์. (2554). การทําแท้ง: มุมมองที่ต่าง. วารสารสังคมวิทยามานุษยวิทยา, 30(1): 91-116.

สมรักษ์ ชัยสิงห์กานานนท์ สรินยา คําเมือง และ อธิตา สุนทโรทก. (2550).วัฒนธรรม ความตายกับความหลากหลายทางชาติพันธุ์ :มอญ-โซ่ง-กะเหรี่ยง-ม้ง-เย้า. นนทบุรี: สํานักวิจัยสังคมและสุขภาพ.

สมหมาย ชินนาค. (2541). อุตสาหกรรมการท่องเที่ยวกับปัญหาและผลกระทบต่อชุมชนด้านการผลิตซ้ำอุดมการณ์ชายเป็นใหญ่ผ่านพิธีกรรมความเชื่อ กรณีศึกษา: พิธีกรรมความเชื่อเรื่องผีปะกําของชาวไทย-กวย(ส่วย) เลี้ยงช้าง จังหวัดสุรินทร์. เชียงใหม่: ศูนย์สตรีศึกษา คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

สุดแดน วิสุทธิลักษณ์. (2558). องค์ความรู้ว่าด้วยการท่องเที่ยวเชิงสร้างสรรค์: คู่มือและแนวทางปฏิบัติ. กรุงเทพฯ: คณะสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

สุธินี ศิวะพฤกษ์พงศ์. (2560). การเตรียมตัวและยอมรับความตายในโครงการเผชิญความตายอย่างสงบของเครือข่ายพุทธิกา. กรุงเทพฯ: คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร.

อวิการัตน์ นิยมไทย. (2556). การตายทางการแพทย์หรือสมองตาย (BrainDeath) กับข้อควรพิจารณาทางกฎหมาย. จุลนิติ (กรกฎาคม-สิงหาคม 2556), 103-109.

อุดมลักษณ์ ฮุ่นตระกูล. (2556). บรรณาธิการแถลง. วารสารสังคมวิทยามานุษยวิทยา, 32(1): 1-8.

เอกภพ สิทธิวรรณธนะ. (2556). มิติทางวัฒนธรรมของความตายในโรงพยาบาลสมัยใหม่: การศึกษาเชิงชาติพันธุ์วรรณาในโรงพยาบาลแห่งหนึ่งในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาสังคมศาสตร์การแพทย์และสาธารณสุข มหาวิทยาลัยมหิดล.

Auschwitz-Birkenau State Museum. (2020). Retrieved from http://www.auschwitz.org/en/

Beech, J. (2000). The Enigma of Holocaust Sites as Tourist Attractions-the Case of Buchenwald. Managing Leisure, 5(1): 29-41.

Bloch, M. (1971). Placing the Dead: Tombs, Ancestral Villages, and Kinship Organization in Madagascar. London: Seminar Press Ltd.

Bloch, M., & Parry, J. P. (1982). Death and the Regeneration of Life. Cambridge: Cambridge University Press.

Blom, T. (2000). Morbid Tourism-a Postmodern Market Niche with an Example from Althorp. Norsk Geografisk Tidsskrift, 54(1): 29-36.

Bristow, R., & Newman, M. (2005). Myth vs. Fact: An Exploration of Fright Tourism. Proceedings of the 2004 Northeastern Recreation Research Symposium, pp. 215-221.

Burns, G. L. (2004). Anthropology and Tourism: Past Contributions and Future Theoretical Challenges. Anthropological Forum, 14(1): 5-22. Retrieved from doi: 10.1080/0066467042000189908.

Clark, L. B. (2006). Placed and Displaced: Trauma Memorials. In L.Hill & H. Paris (Eds.), Performance and Place (pp. 129-138). London: Palgrave Macmillan UK.

Douglas, M. (1966). Purity and Danger: An Analysis of Concepts of Pollution and Taboo. London: Routledge.

Douglas, M. (1970). Natural Symbols: Explorations in Cosmology. London: Barrie & Rockliff the Cresset P.

Durkheim, E. (1952). Suicide: A Study in Sociology. London: Routledge and K. Paul.

Durkheim, E., & Nisbet, R. A. (1976). The Elementary Forms of The Religious Life (2 ed.). London: Allen & Unwin.

Endy, C. (2004). Cold War Holidays: American Tourism in France. Chapel Hill. NC: University of North Carolina Press.

Fabian, J. (1991). How Others Die-Reflections on The Anthropology of Death. Social Research, 39(3): 543-567.

Foley, M., & Lennon, J. J. (1996). JFK and Dark Tourism: A fascination with Assassination. International Journal of Heritage Studies, 2(4): 198-211.

Foucault, M. (2008). The Birth of Biopolitics: Lectures at the Collège de France, 1978-1979. London: Palgrave Macmillan.

Frazer, J. G. (1913). The Belief in Immortality and the Worship of the Dead. London: Macmillan.

Frazer, J. G. (1936). The Golden Bough: A Study in Magic and Religion (3 ed.). London: Macmillan.

Frazer, J. G. (1966). The Fear of the Dead in Primitive Religion. New York, NY: Biblio &Tannen Publishers.

Fukushima, M. (2015). Corpus Mysticum Digitale (Mystical Body Digital)?: On the Concept of Two Bodies in the Era of Digital Technology. Morality 20(4): 303-318.

Geertz, C. (1957). Ritual and Social Change: A Javanese Example. American Anthropologist, 59(1): 32-54.

Gennep, A. V. (1960). The Rites of Passage. London: Routledge & Paul.

Goodwin, S. M. W., & Bronfen, E. (1993). Death and Representation. Baltimore. MD: John Hopkins University Press.

Graburn, N. H. H. (1983). The Anthropology of Tourism. Annals of Tourism Research, 10(1): 9-33.

Hertz, R. (1960). Death and the Right Hand. London: Cohen and West.

Hertz, R. (1991). A Contribution to the Study of the Collective Representation of Death. In A. C. Robben (Ed.), Death, Mourning, and Burial: A Cross-Cultural Reader (pp. 19-33). Oxford: John Wiley and Sons.

Herzfeld, M. (2016). Siege of the Spirits: Community and Polity In Bangkok. Chicago: University of Chicago Press.

Huntington, R., & Metcalf, P. (1979). Celebration of Death: The Anthropology of Mortuary Ritual. Cambridge: Cambridge University Press.

Kaufman, S. R. (2000). In the Shadow of "Death with Dignity": Medicine and Cultural Quandaries of the Vegetative State. American Anthropologist, 102(1): 69-83.

Kaufman, S. R. (2006). And a Time to Die: How American Hospitals Shape the End of Life. Chicago & London: University of Chicago Press.

Kaufman, S. R., & Morgan, L. M. (2005). The Anthropology of the Beginnings and Ends of Life. Annual Review of Anthropology, 34(2005): 317-315.

L. Kaifa Roland. 2011. Cuban Color in Tourism and La Lucha: An Ethnography of Racial Meanings. New York: Oxford University Press.

Lennon, J. J., & Foley, M. 2000. Dark Tourism: The Attraction of Death and Disaster. London: Cengage.

Lewis, C. (2008). Deconstructing Grief Toursim. International Journal of the Humanities: Annual Review, 6(6): 165-170.

Malinowski, B. (1960). Argonauts of the Western Pacific: an Account of Native Enterprise and Adventure in the Archipelagoes of Melanesian New Guinea. London: Routledge & Kegan Paul.

Malinowski, B. (1954). Magic, Science and Religion and ther Essays. Garden City, NY: Doubleday.

Monter, C. G. 2012. Tourism. Retrieved from https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199766567/ obo-9780199766567-0025.xml

Nash, D., Akeroyd, A. V., Bodine, J. J., Cohen, E., Dann, G., Nelson, H. H. G., et al. (1981). Tourism as an Anthropological Subject [and Comments and Reply]. Current Anthropology, 22(5): 461-481.

Nunez, T. A. (1963). Tourism, Tradition, and Acculturation: Weekendismo in a Mexican Village. Ethnology, 2(3): 347-352. doi: 10.2307/ 3772866

Pottorff, S. M., & Neal, D. D. M. (1994). Marketing Implications for Post-Disaster Tourism Destinations. Journal of Travel & Tourism Marketing, 3(1): 115-122. doi: 10.1300/J073v03n01_08

Radcliffe-Brown, A. R. (1954). The Andaman Islanders. New York: Glencoe Free Press.

Robben, A. C. G. M. (2004). Death, Mourning, and Burial: A Cross-Cultural Reader. Malden, MA: Blackwell.

Robben, A. C. G. M. (2018). A Companion to the Anthropology of Death. Hoboken, NJ: Wiley.

Rojek, C. (1993). Ways of Escape: Modern Transformations in Leisure and Travel. London: Palgrave Malmillan.

Rosaldo, R. (2004). Grief and a Headhunter’s Rage. In A. C. G. M. Robben (Ed.), Death, Mourning and Burial: A Cross Cultural Reader (pp. 167-178). Malden, MA: Blackwell.

Seaton, A. V. (1996). Guided by the Dark: From Thanatopsis to Thanatourism. International Journal of Heritage Studies, 2(4): 234-244. Retrieved from doi: 10.1080/13527259608722178

Sharpley, R. (2005). Chapter 20-Travels to the Edge of Darkness: Towards a Typology of “Dark Tourism”. In C. Ryan, S. J. Page & M. Aicken (Eds.), Taking Tourism to the Limits (pp. 215-226). Oxford: Elsevier.

Sharpley, R., & Gahigana, I. (2014). Tourist Experiences of Genocide Sites: The Case of Rwanda. Turisticko Poslovanje, 2014, 61-78. Retrieved from doi: 10.5937/TurPos1413061S

Smith, V. L. (1989). Hosts & Guests: The Anthropology of Tourism (2 ed.). Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Press.

Smith, V. L. (1998). War & tourism: An American Ethnography. Annals of Tourism Research, 25(1): 202-227. Retrieved from doi: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(97)00086-8

Sperling, D. (2019). Suicide Tourism: Understanding the Legal, Philosophical, and Socio-Political dimensions. Oxford: Oxford University Press.

Tunbridge, J. E., & Ashworth, G. J. (1996). Dissonant Heritage. The Management of the Past as a Resource in Conflict. London: Belhaven Press.

Tylor, E. B. (1970). Religion in Primitive Culture. Gloucester, MA: Peter Smith.

UNWTO. (2022). Tourism Grows 4% in 2021 but Remains Far Below Pre-Pandemic Levels. Retrieved from https://www.unwto. org/news/tourism-grows-4-in-2021-but-remains-far-below-pre-pandemic-levels

Voets, T. Y. (2021). “Visit Rwanda”: A Well Primed Public RelationsCampaign or a Genuine Attempt at Improving the Country’s Image Abroad? Place Branding and Public Diplomacy, 1-12. Retrieved from doi: 10.1057/s41254-021-00206-6

Ston, P.R. (2018). Dark Tourism Themes, Issues and Consequences: A Preface. In Stone, P. R., Hartmann, R., Seaton, A. V., Sharpley, R., & White, L. (Eds.). (2018). The Palgrave Handbook of Dark Tourism Studies (pp. 335-354). London: Palgrave Macmillan.

Walter, T. (2004). Plastination for Display: A New Way to Dispose of the Dead. Journal of the Royal Anthropological Institute, 10: 603-627. Retrieved from https://doi.org/10.1111/j.1467-9655.2004.00204.x