Peering World into Thai What Happens to (Thai) Social Science?

Main Article Content

Whisut Vejvarabhorn

Abstract

Thai Social Science was influenced by western world where social inquiries originated. However, the status and knowledge of Thai social science fall into question. Amid the context of globalized world, where does Thai social science stand? What is the character of Thai social science? And why has it become like that? To answer these questions, this article examines the evolution of social science between the Western world and Thailand, arguing that the development of Thai social science resulted from the collision of social and political contexts during the Cold War. While Western social science advances, Thai social science lags behind. The personality received during the Cold War period becomes mainstream social science until now, with government support. Generating social research in other ways appears unimportant. As a result, there is a knowledge imbalance and a reverse status in comparison to western social science. 

Article Details

How to Cite
Vejvarabhorn, W. (2023). Peering World into Thai: What Happens to (Thai) Social Science?. Journal of Anthropology, Sirindhorn Anthropology Centre (JASAC), 6(2), 179–234. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jasac/article/view/262636
Section
Academic Article

References

ภาษาไทย

เก่งกิจ กิติเรียงลาภ. (2562). เขียนชนบทให้เป็นชาติ: กำเนิดมานุษยวิทยาไทยในยุคสงครามเย็น. กรุงเทพฯ: มติ

ชน.

โกมาตร จึงเสถียรทรัพย์ และคณะ (บก.). (2564). สืบทฤษฎี สาววิธีคิด: การเดินทางของมานุษยวิทยา.

กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).

คณะนักสังคมศาสตร์ไทย. (2530).วิกฤติทางปัญญา. กรุงเทพฯ: สมาคมสังคมศาสตร์แห่งประเทศไทย.

จี. วิลเลียม สกินเนอร์. 2499. ความเป็นอันหนึ่งอันเดียวกันของสังคมศาสตร์ ใน สังคมศาสตร์กับประเทสไทย:

ประมวลบทความว่าด้วยสังคมศาสตร์สาขาต่าง ๆ และการนำสาขาวิชานั้นมาใช้ในประเทศไทย.

กรุงเทพฯ: สำนักงานค้นคว้า มหาวิทยาลัยคอร์เนลล์.

จุลนี เทียนไทย. (2555). การสร้างความเข้าใจและถอดบทเรียนการฝ่าวิกฤตกรณีมหาอุทกภัย ปี พ.ศ. 2554

จากประสบการณ์ของภาคประชาชนผู้ประสบภัย. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ฉัตรทิพย์ นาถสุภา. (2527). เศรษฐกิจหมู่บ้านไทยในอดีต. นนทบุรี: สร้างสรรค์.

ฉัตรทิพย์ นาถสุภา. (2538). วัฒนธรรมไทยกับขบวนการเปลี่ยนแปลงสังคม. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์

มหาวิทยาลัย.

ชาร์ลส์ คายส์. (2549). มานุษยวิทยาว่าด้วยเรื่องเมืองไทยและการศึกษาความขัดแย้งในสังคมไทย. ใน

วัฒนธรรมไร้อคติ ชีวิตไร้ความรุนแรง เล่ม 1. กรุงทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).

ณัฐพล ใจจริง. (2563). ขุนศึก ศักดินา และพญาอินทรีย์: การเมืองไทยภายใต้ระเบียบโลกของสหรัฐอเมริกา

-2500. นนทบุรี: ฟ้าเดียวกัน.

ประจักษ์ ก้องกีรติ. (2558). ศีลธรรมของความรุนแรงและความรุนแรงของศีลธรรมในวิกฤตประชาธิปไตยไทย.

กรุงเทพฯ: สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.

พวงทอง ภวัครพันธุ์. (2555). ความจริงเพื่อความยุติธรรม: เหตุการณ์และผลกระทบจากการสลายการชุมนุม

เมษา - พฤษภา 53. กรุงเทพฯ : ฟ้าเดียวกัน.

พัทยา สายหู. (2516). กลไกของสังคม. กรุงเทพฯ: เคล็ดไทย.

ยศ สันตสมบัติ. (2539). ประเวศ วะสี อาจารย์แพทย์ผู้เยียวยาสังคม. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

สมชาย ปรีชาศิลปกุล. (2558). การเมืองเชิงตุลาการและศาลรัฐธรรมนูญของไทย. กรุงเทพฯ: สำนักงานกองทุน

สนับสนุนการวิจัย.

สายชล สัตยานุรักษ์. (2552). 10 ปัญญาชนสยาม. กรุงเทพฯ: โอเพ่นบุ๊คส์

สำนักงานสภาวิจัยแห่งชาติ. (2512). รายงานย่อผลงานการวิจัยด้านสังคมศาสตร์. กรุงเทพฯ: สำนักทำเนียบ

นายกรัฐมนตรี.

เสน่ห์ จามริก. (2542). สังคมไทยกับการพัฒนาที่ก่อปัญหา. กรุงเทพฯ: คบไฟ.

เสรี พงศ์พิศ. 2527. คาทอลิกกับสังคมไทย: สี่ศตวรรษแห่งคุณค่าและบทเรียน. กรุงเทพฯ : มูลนิธิโกมลคีมทอง.

อคิน รพีพัฒน์. (2523). ชีวิตและจุดจบของสลัมกรุงเทพฯ แห่งหนึ่ง. กรุงเทพฯ: สถาบันไทยคดีศึกษา.

อธิคม คุณาวุฒิ (บก.). (2559). วิถีวิจัยในมหาสมุทรความรู้. กรุงทพฯ: ภาพพิมพ์.

อานันท์ กาญจนพันธุ์. (2555). ถกความคิดสังคมศาสตร์ในสังคมไทย. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

อานันท์ กาญจนพันธุ์. (2555). ทวนคลื่นความคิดกึ่งศตวรรษไทยศึกษา. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่

อานันท์ กาญจนพันธุ์. (2558). เหลียวหลังแลหน้า: พัฒนาการของสังคมศาสตร์ในประเทศไทยกับการเชื่อมต่อสู่

วงวิชาการโลก. ใน จับกระแสสังคมศาสตร์: รวมบทความวิชาการ 50 ปี สังคมวิทยาและมานุษยวิทยา

เชียงใหม่. เชียงใหม่: คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

เอกสิทธิ์ หนุนภักดี. (2563). สถาบันคลุมสมอง: กายวิภาคการเมืองของทีดีอาร์ไอ. กรุงเทพฯ:

มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ภาษาอังกฤษ

Adorno, T. & Horkheimer, M. (1944). Dialectic of Enlightenment. New York: Social

Studies Association Inc.

Barthes, R. ([1964] 1973). Elements of Semiology. New York: Hill and Wang.

Baudrillard, J. (1994). Simulacra and Simulation. Michigan: University of Michigan Press.

Bell, D. (1960). The End of Ideology: On the Exhaustion of Political Ideas in the Fifties. New

York: Free Press.

Benedict, R. (1946). The Chrysanthemum and the Sword: Patterns of Japanese Culture.

Massachusetts: Houghton Mifflin.

Borofsky, R. & De Lauri, A. (2019). Public Anthropology in Changing Times. Public

Anthropology. 1(2019): 3-19.

Burawoy, M. (2005). For Public Sociology. American Sociological Review. 70(1):4-28.

Capra, F. 1982. The Turning Point: Science, Society, and the Rising Culture. New York: Simon and

Schuster.

Castells, M. (1996). The Information Age: Economy, Society and Culture. Oxford:

Blackwell.

Clifford, J. & Marcus, G. (eds.). (1986). Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography.

California: University of California Press.

Court, D. (2020). A Brief History of Knowledge for Social Science Researchers. New York:

Routledge.

Deleuze, G. & Guattari, F. ([1980] 1988). A Thousand Plateaus: Capitalism and

Schizophrenia. Bloomsbury Publishing.

Derrida, J. (1978). Writing and Difference. Chicago: University of Chicago Press.

Durkheim, E. 1897. Suicide: A Study in Sociology. New York: The Free Press.

Foucault, M. ([1970] 1994). The Order of Things: An Archaeology of the Human Sciences.

New York: Vintage Press.

Geertz, C. (1973). The Interpretation of Cultures. New York: Basic Books.

Haraway, D. ([1985] 1991). A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-

Feminism in the Late Twentieth Century. New York: Routledge.

Heidegger, M. ([1954] 1977). The Question Concerning Technology. New York: Harper &

Row.

Keynes, J. M. (1919). The Economic Consequences of the Peace. London: Macmillan & Co.

Limited.

Kuhlman, A. F. (1928). The Social Science Research Council: Its Origin and Objects. Social

Forces. 6(4): 583-588.

Kuhn, T. S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago

Press.

Latour, B. (2005). Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. New

York: Oxford University Press.

Lemert, C. (2016). Social Theory: The Multicultural, Global, and Classic Readings. New

York: Routledge.

Levi-Strauss, C. ([1958] 1963). Structural Anthropology. New York: Basic Books.

Lyotard, J.-F. ([1979] 1984). The Postmodern Condition. Manchester: Manchester

University Press.

Marcus, G. & Fischer, M. (1986). Anthropology as Cultural Critique: An Experimental Moment

in the History of Social Sciences. Chicago: University of Chicago Press.

Marx, K. & Engel, F. (1848). Communist Manifesto. Moscow: Progress Publishers.

Merton, Robert K. (1938). Social Structure and Anomie. American Sociological Review. 1(1): 672-

Mills, C. W. (1959). Sociological Imagination. New York: Oxford University Press.

Morgan, L. H. ([1877] 1964(. Ancient Society. Massachusetts: Harvard University Press.

Parsons, T. (1937). The Structure of Social Action. New York: McGraw Hill.

Porter, T. M. & Ross, D. (2003). Introduction: Writing a History of Social Science. In

The Cambridge History of Social Science: The Modern Social Science, Theodore M.

Porter & Dorothy Ross (Eds.). Cambridge: Cambridge University Press.

Rexmond, C. (1978). The National Academy of Sciences: The First Hundred Years,

-1963. NAP.

Schwandt, T. A. (2001). Dictionary of Qualitative Inquiry. California: Sage.

Spicer, E. H. (1946). The Use of Social Scientists by the War Relocation Authority. Applied

Anthropology 5(2): 16–36.

Turner, S. (2013). What Can We Say about the Future of Social Science? Anthropological

Theory. 13(3): 187-200.

Tyler, E. B. ([1871] 2010). Primitive Culture: Researches into the Development of

Mythology, Philosophy, Religion, Art, and Custom. Cambridge: Cambridge University

Press.

Wallerstein, E. (2004). World-Systems Analysis. North Carolina: Duke University Press.

Weber, M. ([1905] 2001). The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. Routledge

Classics. London, England: Routledge.