Tipitaka : Wisdom for Learning

Main Article Content

Phramaha Vichian Dhammavajiro

Abstract

        The purpose of the academic article was to describe the Pāli Canon, so-called Tipitaka, as an aggregation of human wisdom, accounting for humankind, courtesy, health care, environmental conservation, belief, custom and tradition and ritual ceremonies. Teachings and principles in the Pāli Canon were generally involved with successive ways of human life, including knowledge on language and literature, social organization, and appropriate self-practice. In addition, the ways of ecclesiastical and householding life on beliefs, customs and traditions, and rites were demonstrated in line with the Buddha's knowledge on the essence of human life, which was in reality under the rule of three characteristics of existence (Tilakkhaṇa in Pāli): impermanence or transiency (Aniccatā), the state of suffering or being oppressed (Dukkhatā) and soullessness of not-self (Anattatā). As a result, Tipitaka was regarded as a bank of wisdom to be studied, learned and applied to all people's living life in order to improve themselves and their society.

Article Details

How to Cite
Dhammavajiro, P. V. . (2020). Tipitaka : Wisdom for Learning. Journal of Modern Learning Development, 5(6), 374–389. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jomld/article/view/245956
Section
Academic Article

References

กองวิชาการ สำนักงานอธิการบดี มหาวิทยาลัยามหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2545). เก็บเพชรจากคัมภีร์ พระไตรปิฎก. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระธรรมปิฎก (ป. อ. ปยุตฺโต). (2541). พระพุทธศาสนาในฐานะเป็นรากฐานของวิทยาศาสตร์.กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิพุทธธรรม.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต). (2554). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลศัพท์. (พิมพ์ครั้งที่ 17). กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต). (2559). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. (พิมพ์ครั้งที่ 28). กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ผลิธัมม์.

พระราชธรรมนิเทศ (ระแบบ ฐิตญาโณ). (2537). นิเทศธรรม, กรุงเทพมหานคร: ธีรพงษ์การพิมพ์

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2533 ก). พระวินัยปิฎก มหาวรรค เล่ม 4 ภาค 1. พระไตรปิฎกพร้อมอรรถกถา แปล. ชุด 91 เล่ม. กรุงเทพมหานคร: มหามกุฏราชวิทยาลัย.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2533 ข). พระสุตตันตปิฎก ทีฆนิกาย มหาวรรค เล่ม 2 ภาค 1. พระไตรปิฎก พร้อมอรรถกถาแปล. ชุด 91 เล่ม. กรุงเทพมหานคร : มหามกุฏราชวิทยาลัย.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2533 ค). พระสุตตันตปิฎก มัชฌิมนิกาย อุปริปัณณาสก์ เล่ม 3 ภาค 2. พระไตรปิฎกพร้อมอรรถกถาแปล. ชุด 91 เล่ม. กรุงเทพมหานคร: มหามกุฏราชวิทยาลัย.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2533 ง). พระสุตตันตปิฎก สังยุตตนิกาย สคาถวรรค เล่ม 1. พระไตรปิฎกพร้อม อรรถกถาแปล. ชุด 91 เล่ม. กรุงเทพมหานคร: มหามกุฏราชวิทยาลัย.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2533 จ). พระสุตตันตปิฎก อังคุตตรนิกาย ปัญจก-ฉักกนิบาต เล่ม 3. พระไตรปิฎก พร้อมอรรถกถาแปล. ชุด 91 เล่ม. กรุงเทพมหานคร: มหามกุฏราชวิทยาลัย.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2533 ฉ). พระสุตตันตปิฎก อังคุตตรนิกาย สัตตก-อัฏฐก-นวกนิบาต เล่ม 4. พระไตรปิฎกพร้อมอรรถกถาแปล. ชุด 91 เล่ม. กรุงเทพมหานคร:มหามกุฏราชวิทยาลัย.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2533 ช). พระสุตตันตปิฎก ขุททกนิกาย ชาดก เล่ม 4 ภาค 3. พระไตรปิฎกพร้อม อรรถกถาแปล. ชุด 91 เล่ม. กรุงเทพมหานคร: มหามกุฏราชวิทยาลัย.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2546). พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2542.. กรุงเทพมหานคร: นานมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์.

สมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระยาวชิรญาณวโรรส. (2509). นวโกวาท (หลักสูตรนักธรรมชั้นตรี). (พิมพ์ครั้ง ที่ 64). กรุงเทพมหานคร: มหามกุฏราชวิทยาลัย.

เสฐียรพงษ์ วรรณปก. (2553). คำบรรยายพระไตรปิฎก. (พิมพ์ครั้งที่ 6). กรุงเทพมหานคร: สถาบันบันลือธรรม.