Guidelines Management Roles of Monks' in Adapting to Situation COVID-19

Main Article Content

Phra Maha jumnong Siriwanno (Pompai)

Abstract

          In the present state, the monks' in buddhist lifestyle has undergone a significant transformation due to the coronavirus epidemic. Monks have to protect themselves, trying to take care of wearing masks. More distance with kin Need to be more careful Return from alms Must take care of the cleanliness before entering the temple. Another way is Let kith and kin come to the temple Use screening for safety and prevent monks from being at risk as well. And at this time, some monks also use self-quarantine as a practice in themselves. Kith and kin can go to make merit, but may have to change their course. There are officers of the Royal Thai Police or the officers of various temples in the screening process before entering the merit. Or if laymen would come to discuss dharma with the Lord Should avoid meeting face to face Should use online media or use the telephone for consultation. Will be a good defense It is therefore necessary to have a responsible person and find a way to help the monks who have suffered in the situation that arise. It is a spiritual refuge of the people and is an important part of helping to alleviate suffering for people who have suffered such as donating food, drinking water, masks, etc. to make society live happily. Are generous for each other.

Article Details

How to Cite
Siriwanno (Pompai), P. M. . jumnong. (2021). Guidelines Management Roles of Monks’ in Adapting to Situation COVID-19 . Journal of Modern Learning Development, 6(1), 395–405. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jomld/article/view/247007
Section
Academic Article

References

กรมการแพทย์. (2564) กรมการแพทย์แนะการดูแลสุขภาพพระสงฆ์ให้ห่างไกลโควิด 19 แบบ New Normal. ออนไลน์. สืบคนเมื่อ 18 มกราคม 2564. แหล่งที่มา: https://pr.moph.go.th/?url=pr/detail/2/ 02 /152567

ชลวิทย เจียรจิตต. (2558). หนาที่ชาวพุทธและมารยาทชาวพุทธ. ออนไลน์. สืบคนเมื่อ 18 มกราคม 2564. แหล่งที่มา: https://sites.google.com/site/class23102/phra-rachthrrm-nithes.

ทวนฤทธิ์ สอนสะอาด และ วงษ์ธวัช เหลี่ยวรุ่งเรือง. (2562). แนวทางเวชปฏิบัติในการวินิจฉัยและให้การรักษาอุบัติเหตุการบาดเจ็บทางกระดูกสันหลังและรักษาโรคทางกระดูกสันหลังในช่วงสถานการณ์ของการระบาดของโรคโควิด-19. วารสารโรงพยาบาลนครพิงค์. 10 (2), 59-73.

ไทย พี บี เอส. (2563).ชาวพุทธในยุคโควิด-19. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 18 มกราคม 2564. แหล่งที่มา: https://thecitizen.plus/node/29094

พระพรหมคุณาภรณ์(ประยุทธ์ ปยุตฺโต). (2553). บทบาทของพระสงฆ์ในสังคมปัจจุบัน. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระครูโกวิทบุญเขต และ อำนาจ ทาปิน. (2020). ความสมดุลของการบริหารจัดการสุขภาวะองค์กร. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์. 5 (1), 182-189.

พระครูปลัดสมชัย นิสฺสโภ และคณะ. (2563). บทบาทของพระสงฆ์ที่มีผลต่อการพัฒนาสังคมและชุมชนกรณีศึกษาวัดไทยชุมพลอำเภอเมืองจังหวัดสุโขทัย. วารสาร Journal of Modern Learning Development. 5(5), 90-99

วุฒินันท์ กันทะเตียน. (2563). ภูมิสถาปัตยกรรมของวัดไทยกับการเรียนรู้และการเสริมสร้างสุขภาวะเชิงพุทธบูรณาการ. กรุงเทพฯ : สำนักงานกองทุนสนับสนุนการสร้างเสริมสุขภาพ (สสส.)

สุรชัย โชคครรชิตไชย. (2563). การระบาดของไวรัสโคโรนา (โควิด-19) ในประเทศไทย. วารสารสมาคมเวชท ศาสตร์ป้องกัน แห่งประเทศไทย. 10 (1), ฎ.

Kitiyadisai, K. (2013). Freedom of the monk. Training Report on the Law of Democracy: The Office of the Constitutional Court.