The Development of Thai Literature Learning Achievement on Rammakian “Suk Sai Lued” Using by Cippa Model with Game for Grade 6 Student

Main Article Content

prasoplap numnual
Songphop Khunmathurot

Abstract

          The objectives of this study were 1) to create a lesson plan for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students 2) to compare learning achievement before and after studying Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students and 3) to study students satisfaction toward learning management for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students. The samples of this research consisted of 12 students of grade 6/1 for 1 classroom at Khlongnamkhan school, Wang Pong, Phetchabun by using simple random sampling.  The research instruments were 1) 5 lesson plans for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game 2) The multiple choices test for 20 questions with 4 choices on Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” and 3) students’ satisfaction questionnaire toward learning management. The data were analyzed by mean, percentage, standard deviation, and T-test dependent.
          The results showed that 1) the lesson plan for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students was at the highest level. (x ̅ = 4.70, S.D.=0.19)
          2) The results of the learning achievement after using the lesson plan for Thai literature on Rammakian “Suk Sai Lued” by using CIPPA MODEL together with the game for grade 6 students were significantly higher than before school at 0.5.
          3) The students' satisfaction after learning management was at a high level. (x ̅ = 4.45,S.D=0.67) 


 

Article Details

How to Cite
numnual, prasoplap, & Khunmathurot , S. . (2022). The Development of Thai Literature Learning Achievement on Rammakian “Suk Sai Lued” Using by Cippa Model with Game for Grade 6 Student . Journal of Modern Learning Development, 7(6), 76–91. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jomld/article/view/255661
Section
Research Article

References

ชัชวาลย์ บัวริคาน (2559). การจัดการเรียนรู้ด้วยรูปแบบการสอนแบบซิปปา เรื่อง การเรียงชุมนุมสหกรณ์

การเกษตรแห่งประเทศไทย.

ทิศนา แขมมณี. (2555). ศาสตร์การสอน,องค์ความรู้เพื่อจัดกระบวนการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพ. กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ประสาน สร้อยธุหร่ำ. (2548). เล่นเกมเพื่อทบทวนบทเรียน. นิตยสาร สสวท., 33 (1345).

สันติวัฒน์ จันทร์ใด. (2552). ผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้รูปแบบการเรียนการสอนCIPPA ที่บูรณาการกระบวนการเรียนรู้วรรณคดีที่มีต่อผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้และเจตคติต่อวรรณคดีไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นในโรงเรียนสาธิต, กศ.ม, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย วิทยานิพนธ์. ศษม., บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยบูรพา.