The Development of Math Board Game to Enhance Mathematic Skills of Elementary Educational Students

Main Article Content

Sorawee Korakotengarm
Phussadee Klinkesorn

Abstract

          The study was experimental research. The objectives of this study were to: (1) develop a math board game to enhance mathematic skills of elementary school students at Wadbangjakreng School, Samutsongkram, and (2) compare the outcome of mathematic skills before and after using the boardgame by pretest and posttest exams of elementary school students at Wadbangjakreng School, Samutsongkram. The samplers was 42 elementary school students. The research tools consisted of (1) Pre-basic math lesson plan, (2) Plus-Minus-Multiply-Divide Mixed operation lesson plan, (3) Math board game, (4) Pre-basic math exam, and (5) Plus-Minus-Multiply-Divide Mixed Operation exam. The outcome of mathematic skills was analyzed by using the average mean (), standard deviation (S.D.), growth score and t-test dependent.
          The results showed that the use of Math Board Game (1) enhanced mathematic skills of elementary school students which was specifically designed by using Design Thinking. The games characteristics respond to learning outcome, and (2) the outcome of mathematic skills before and after using the boardgame when compared with pretest and posttest exams after learning was higher than before learning with a statistical significance at a level of .05. The growth score was at 28.82 in the middle level.


 

Article Details

How to Cite
Korakotengarm , S. ., & Klinkesorn, P. . (2023). The Development of Math Board Game to Enhance Mathematic Skills of Elementary Educational Students. Journal of Modern Learning Development, 8(1), 1–15. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jomld/article/view/258242
Section
Research Article

References

กระทรวงศึกษาธิการ. (2553). หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ชุมนุม สหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.

คิดลึก สังข์สาลี. (2561). การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้รายวิชาภาษาไทย เรื่อง การสร้างคำด้วยวิธีการสมาสแบบมีสนธิ โดยใช้เกมเป็นฐาน เพื่อยกระดับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน. สารนิพนธ์ปริญญาโท. สาขาวิชานวัตกรรมการเรียนรู้และการสอน. คณะสหวิทยาการเทคโนโลยีและนวัตกรรม. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยศรีปทุม.

ณัฏฐภรณ์ หลาวทอง. (2561). การสร้างเครื่องมือการวิจัยทางการศึกษา. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ทิศนา แขมมณี. (2552). ศาสตร์การสอน. (พิมพ์ครั้งที่ 10). กรุงเทพมหานคร: ด่านสุทธาการพิมพ์.

มานิตย์ อาษานอก. (2551). การบูรณาการกระบวนการคิดเชิงออกแบบเพื่อพัฒนานวัตกรรมการเรียนรู้. วารสารเทคโนโลยีและการสื่อสารการศึกษา. 1 (1), 6-12.

วรัตต์ อินทสระ. (2562). Game Based Learning The Latest Trend Education 2019. เอกสารประกอบการอบรมและปฏิบัติการเปลี่ยนห้องเรียนเป็นห้องเล่น. 4-5 เมษายน 2562. มหาวิทยาลัยสวนดุสิต.

ศิริจรรยา เครือวิริยะพันธ์ และ โอปอล์ สุวรรณเมฆ. (2563). รูปแบบการดำเนินชีวิตของผู้บริโภคกลุ่มเจเนอเรชั่น แซท. วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ. 11 (1), 23-43.

ศิริชัย กาญจนวาสี. (2552). ทฤษฎีการทดสอบแบบดั้งเดิม. (พิมพ์ครั้งที่ 6). กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ศิริปราณ จรรย์สืบศรี, และนัฐจิรา บุศย์ดี. (2563). การจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้เกมเป็นฐานเพื่อพัฒนาความสามารถในการใช้การแสดงแทนทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่4. วารสารศิลปากรศึกษาศาสตร์วิจัย. 12 (2), 409-425.

สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษากระทรวงศึกษาธิการ. (2560). แผนการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ.2560-2579. กรุงเทพมหานคร: พริกหวานกราฟฟิค.

สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2560). ตัวชี้วัดและสารการเรียนรู้แกนกลางกลุ่มสาระการเรียนรู้คณิตศาสตร์. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297-334.