A Learning Activity by Using Gamification Technique to Enhance English Reading Comprehension and Learning Satisfaction for Grade 12 Students at Watthaichumpol Municipality School in Sukhothai Province
Main Article Content
Abstract
The objectives of this research were 1) to develop and assess the quality of a lesson plan using the gamification technique to enhance English reading comprehension ability. 2) to compare the results of learning achievement in reading for comprehension before and after using gamification. 3) Study the attitudes of grade 12 students towards using the gamification technique for learning English reading comprehension. The research was conducted by collecting samples were 38 students in grade 12 selected by the Cluster Simple Random Sampling technique. The research instruments were six lesson plans based on gamification, an English reading comprehension test before and after learning management, and a questionnaire on student satisfaction with learning management using the gamification technique.
The research findings were as follows: 1) The lesson plan using the gamification technique to enhance English reading comprehension was at a high level (Mean=4.37, S.D=0.54). 2) English reading comprehension skill after learning using the gamification technique was higher than before by the statistically significant at the .05 level, and 3) overall satisfaction after learning using the gamification technique was at the highest level (Mean=4.58, S.D=0.90).
Article Details
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2551). หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 ฉบับ
ปรับปรุงแก้ไข พุทธศักราช 2566. กรุงเทพมหานคร: ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.
ฉวีวรรณ คูหาภินันท์. (2542). เทคนิคการอ่าน. กรุงเทพมหานคร: ศิลปาบรรณาคาร
บุญชม ศรีสะอาด. (2556). การวิจัยเบื้องต้น: ฉบับปรับปรุงใหม่. (พิมพ์ครั้งที่ 9). กรุงเทพมหานคร: สุวีริยาสาส์น.
ภัทราพรรณ วรรณประเสริฐ. (2564). แนวทางการเสริมสร้างสมรรถนะภาษาอังกฤษสำหรับครูในจังหวัดชลบุรี
เพื่อรองรับเขตเศรษฐกิจพิเศษภาคตะวันออก. วิทยานิพนธ์ปริญญา ครุศาสตร์มหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยบูรพา
วรพงษ์ แสงประเสริฐ. “ผลการสอนการอ่านโดยใช้เกมมิฟิเคชันที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ในการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อ
ความเข้าใจและเจตคติที่มีต่อการสอนอ่านของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย”. การประชุม
เสนอผลงานวิจัยระดับชาติ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช ครั้งที่ 10, วันที่ 27 พฤศจิกายน
, ณ นำเสนอผลงานผ่านระบบการ ประชุมออนไลน์ Microsoft Teams, หน้า 85-94
Ana Manzano León et al. (2021). Play and learn: Influence of gamification and game-based learning inthe reading processes of secondary school students Revista de Psicodidáctica, 27, pp.38-46
Maritza Sanabria Huertas. (2021). ENHANCING READING COMPREHENSION SKILLS
THROUGH GAMIFICATION IN A GROUP OF ELEVENTH GRADERS AT A
PRIVATE SCHOOL IN BOGOTÁ. (Master’ s thesis). BOGOTÁ: UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA NACIONAL
Rita M. Siregar et al. (2023) On Gamification and Students’ Reading Ability in High School. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan. 5 (1), pp. 209-220
The Office of Human Resources Department of Management United Nations. (2024). The
Essential Guidebook for United Nations Secretariat Staff. United Nations
Headquarters, New York