The Mysterious Glass: by Tang Chang Transforming Creative Energy into Sound
Main Article Content
Abstract
This research is creative work. The creator was inspired by the concrete poetry of Tang Chang. The purpose is to study 1) Create “The Mysterious Glass” as contemporary music. 2) Perform with the string combo. Study concepts and theories from literature and research. Data was collected through interviews with
key Information, including music scholars, literature specialists, and expert in musical interpretation. The selection of participants was based on their relevant research and creative works. by interviews form on language interpretation, Thai music creation and international music creation.
The results showed that (1) The creative work has a total of 5 Section ABCDA, Time signature , , and , Tempo 80 Bpm and 160 Bpm, Key signature C major and E minor. The functioning of the melody is a melody that combines the stress of international and Thai original melodies. Using 7 chord. Section A is on the C major scale, represents life. Section B is on the C major scale, represents people. Section C is on the E minor scale, represents time. Section D on the C major scale, the creator wishes to improvise to convey the emotions of the performer. And end with section A. (2) Creative work The Mysterious Glass of Water by Tang Chang: Transforming Creative Energy into Sound. The creator defined the style of the band that performs with string combo. Which includes drum set, electric bass guitar, electric guitar, piano, trumpet, trombone and tenor saxophone. The main melody is performed by electric guitar. In addition, instruments and music content can be adjusted accordingly.
Article Details
References
กฤติน นกแก้ว. (2563). การวิเคราะห์ผลงานการประพันธ์เพลงสมัยนิยมของ ประภพ ชมถาวร. วิทยานิพนธ์ ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต. สาขาวิชามนุษยดุริยางควิทยา. คณะศิลปกรรมศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
จ่าง แซ่ตั้ง. (2553). บทกวีของฉัน: จ่าง แซ่ตั้ง. กรุงเทพมหานคร: โสภณการพิมพ์.
ชินภัทร เจริญรัตน์. (2561). บทประพันธ์เพลงมหาบัณฑิตนิพนธ์: "ไตรลักษณ์" บทเพลงสำหรับออร์เคสตรา. วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต. สาขาวิชาดุริยางคศิลป์ตะวันตก. คณะศิลปกรรมศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ดรุณี อนุกูล. (2564). ดุษฎีนิพนธ์การประพันธ์เพลง: จิตวิญญาณ ลีลา อารมณ์“ขนมสงขลา” สวีทสำหรับวง วินด์ออนซอมเบิล. วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรดุษฎีบัณฑิต. สาขาวิชาศิลปกรรมศาสตร์. คณะ ศิลปกรรมศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ดิเรก เกตุพระจันทร์. (2563). ดุษฎีนิพนธ์การประพันธ์เพลง: เทพยดินแดน “เชียงราย” สำหรับวงแจ๊สออง ซอมเบิล ร่วมสมัย. วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรดุษฎีบัณฑิต. สาขาวิชาศิลปกรรมศาสตร์. คณะ ศิลปกรรมศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
นวภู แซ่ตั้ง. (2562). จ่าง แซ่ตั้ง กับ โลกศิลปะก่อนและหลัง 14 ตุลาฯ 16. วารสารสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัย นเรศวร. 15 (2), 114.
ภูเขา บนสายธาร. (2555). 22 ปี มรณกาล จ่าง แซ่ตั้ง "เพราะฉันต้องการที่ว่างของฉัน". ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 11 กันยายน 2566. แหล่งที่มา: https://prachatai.com/journal/2012/09/42464.
วิภัทร์ ลีลาประศาสน์. (2553). บทประพันธ์เพลง การมีชีวิต: จากเรื่องจริง. วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรมหา บัณฑิต. สาขาวิชาดุริยางคศิลป์ตะวันตก. คณะศิลปกรรมศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ศภิสรา เข็มทอง. (2556). อิทธิพลวัฒนธรรมจีนในงานจิตรกรรมของ จ่าง แซ่ตั้ง. วิทยานิพนธ์ศิลปมหาบัณฑิต. สาขาวิชาทฤษฎีศิลป์. ภาควิชาทฤษฎีศิลป์. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยศิลปากร.
อรอุษา หนองตรุด. (2560). ดุษฎีนิพนธ์การประพันธ์เพลง: “มรรคาแห่งโชคชะตา” แฟนตาเซียสำหรับวงเชม เบอร์อองซอมเบลอ. วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรดุษฎีบัณฑิต. สาขาวิชาศิลปกรรมศาสตร์. คณะ ศิลปกรรมศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.