The Characteristics of the male protagonist, “Mor lam raung toh Klon’s Khon Kaen” style

Main Article Content

Sunti Yodsombut
Surat Jongda
Jintana Saitongkum

Abstract

This article written from Thesis “The Characteristics of the male protagonist, “Mor lam raung toh Klon’s Khon Kaen” style The objectives was to study The Characteristics of the male protagonist, “Mor lam raung toh Klon’s Khon Kaen” style. By using qualitative methods. Collecting data in “Rabeab Vadhasin” Band at Khonkaen province. Sampling from expert artists and audience. The result found that   Who has been chosen as the male protagonist of “Mor lam raung toh Klon’s Khon Kaen” style must consist of 6 special features, namely 1) The sound must have a good sound, Meaning that there is a soft, beautiful voice, 2) personality, must be male, 20-35 years old, single, good looking Perfect physique, healthy skin, healthy and dress appropriately, 3) Morality and ethics is to be considerate Be honest, 4) Discipline is to have diligence, patience, perseverance, learning, determination to work, high responsibility and punctuality, 5) Training is to have training Listen, practice reading, memorization, practice singing, accompanying the performance, practice the beat, practice the dance, practice the sub-practice and practice the rehearsal, and 6) the performance aspect is to have the ability In the field of singing “Lookthoong Morlam” music And Morlam performance in Khonkaen style.

Article Details

How to Cite
Yodsombut, S., Jongda, S. ., & Saitongkum, J. (2020). The Characteristics of the male protagonist, “Mor lam raung toh Klon’s Khon Kaen” style. JOURNAL OF RATTANA PAÑÑĀ, 5(1), 97–106. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/BLJOU/article/view/241155
Section
Research Article

References

จารุวรรณ ธรรมวัตร. รายงานการวิจัย เรื่องบทบาทของหมอลำต่อสังคมอีสานในช่วงกึ่งศตวรรษ.
สถาบันวิจัยศิลปะและวัฒนธรรมอีสาน มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ มหาสารคาม, 2528.
เจริญชัย ชนไพโรจน์. ดนตรีและการละเล่นพื้นบ้านอีสาน. มหาสารคาม : ภาควิชาดุริยางค์ศาสตร์
คณะมนุษย์ศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ มหาสารคาม, 2526.
ชุมเดช เดชภิมล. ภาพสะท้อนชีวิตชาวอีสานจากลอนลำ. ภาควิชาภาษาไทย คณะอักษรศาสตร์
มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2521.
ณัฐชนันท์ ถิตย์รัศมี. สัมภาษณ์,12 มีนาคม 2562.
ปริญญา ป้องรอด. การวิเคราะห์บทหมอลำเรื่องต่อกลอน. 2544.
ประมวล พิมพ์เสน. หมอลำหมู่วาทขอนแก่น. ขอนแก่น : ขอนแก่นการพิมพ์, 2539.
พรชัย ครองยุติ. สัมภาษณ์, 21 มกราคม 2562.
พรสวรรค์ พรดอนก่อ. การพัฒนาการจัดการศิลปะการแสดงหมอลำในจังหวัดอุดรธานี. วิทยานิพนธ์
วัฒนธรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, 2551.
พรสวรรค์ พรดอนก่อ. สัมภาษณ์, 26 มิถุนายน 2561.
ภักดี พลล้ำ. สัมภาษณ์, 22 ตุลาคม 2561.
ภักดี พลล้ำ. สัมภาษณ์, 18 มกราคม 2562.
เยาวภา คำเนตร. วิถีชีวิตของชาวอีสานจากกลอนลำทางยาวของหมอลำกลอน. ปริญญานิพนธ์
ศศ.ม. มหาสารคาม : มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ มหาสารคาม, 2535.
วรศักดิ์ วรยศ. สัมภาษณ์, 27 ตุลาคม 2561.
โศภิตสุดา อนันตรักษ์. การวิเคราะห์ลำเรื่องต่อกลอน. ปริญญานิพนธ์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ
ประสานมิตร, 2534.
สุมิตรศักดิ์ พลล้ำ. สัมภาษณ์, 22 ตุลาคม 2561.
สันติ สิมเสน. สัมภาษณ์, 24 มิถุนายน 2561.
www.esanguide.com.com