Changing Process of “Isan Music”: Pong Lang ensemble

Main Article Content

คมกริช การินทร์

Abstract

The article titled "Changing Process of “Isan Music”: Pong Lang ensemble. Process is an integral part of the research on "Changing Process of Isan Music”. which received research funds From the Fund for Research (TRF) Year 2018, with the objective to study the factors that cause the process of adjusting the ensemble and to study the performance patterns of the Pong Lang bands that currently appear. Using descriptive analysis of key data from the fieldwork. By using the interview form and specific sampling, subjects were artists in related fields of performance. The result of the research shows that


        The factors that cause the Pong Lang's ensemble changing process include the changing environment, the person who create a new performance according to work objectives or employer, the influence of the economy and technology, the educational institutions; College of Dramatic Arts by teachers or artists leading who modifying showing  made it into a standard format. And another major factor that has led to changes for Pong Lang ensemble is the competition. Which the organizer of the competition will set the form of Pong Lang ensemble for.


        Currently, there are 3 steps of Pong Lang performance: 1) Opening The first step is to open the show. In order to check the sound and also inviting viewers come to see 2) Performing the second step There are performances in dance, comedy, and singing according to the purpose of the show. And 3) Closing the last step to end of the show and farewell to the audience

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
การินทร์ ค. (2020). Changing Process of “Isan Music”: Pong Lang ensemble. JOURNAL OF RATTANA PAÑÑĀ, 5(2), 35–46. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/BLJOU/article/view/242381
Section
Research Article

References

กัณณพนต์ โยธินชัชวาล. (2544). ดนตรีผสม “สังคีตสัมพันธ์” : กรณีศึกษาวงดนตรีกรมประชาสัมพันธ์. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยมหิดล.
งามพิศ สัตย์สงวน. (2543). หลักมานุษยวิทยาวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ: รามาการพิมพ์ จำกัด.
จันทิมา นิลทองคำ. (2540). การศึกษาวิเคราะห์ดนตรีไทยร่วมสมัย : กรณีศึกษาวงฟองน้ำ.วิทยานิพนธ์
ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยมหิดล.
จารุวรรณ ธรรมวัตร. (2527). รายงานวิจัย “เรื่อง การละเล่นพื้นเมืองอีสาน” มหาสารคาม : สถาบันวิจัยศิลปะ
และวัฒนธรรมอีสาน มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
เจริญชัย ชนไพโรจน์. (2526). การละเล่นพื้นบ้านอีสาน. มหาสารคาม : ภาควิชาคุริยางคศาสตร์
คณะมนุษยุศาสตร์ มหาวิทยาละศรีนครินทรวิโรฒ มหาสารคาม.
วีณา วีสเพ็ญ. (2535). ดนตรีพื้นบ้านอีสาน. มหาสารคาม : มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ มหาสารคาม,
สงัด ภูเขาทอง. (2532). พิมพ์ครั้งที่ 1. การดนตรีไทยและทางเข้าสู่ดนตรีไทย. กรุงเทพมหานคร:
เรือนแก้วการพิมพ์.
เจริญชัย ชนไพโรจน์. (2561). การปรับเปลี่ยนของดนตรีและการแสดงอีสาน. นักวิชาการดนตรีและการแสดง
พื้นบ้าน. 13 พฤศจิกายน 2561
วีณา วีสเพ็ญ. (2561). การปรับเปลี่ยนของดนตรีและการแสดงอีสาน. นักวิชาการดนตรีและการแสดงพื้นบ้าน.
24 มกราคม 2561
ฉวีวรรณ พันธุ. (2561). การปรับเปลี่ยนของดนตรีและการแสดงอีสาน. ศิลปินแห่งชาติ 9 พฤศจิกายน 2561
ทรงศักดิ์ ประทุมศิลป์. (2561). การปรับเปลี่ยนของดนตรีและการแสดงอีสาน. ศิลปินพื้นบ้าน. 10 พฤศจิกายน
2561
ทูลทองใจ ซึ่งรัมย์. (2561). การปรับเปลี่ยนของดนตรีและการแสดงอีสาน. นักวิชาการดนตรีและการแสดง
พื้นบ้าน. 11 พฤศจิกายน 2561
พรสวรรรค์ พรดอนก่อ. (2561). การปรับเปลี่ยนของดนตรีและการแสดงอีสาน. นักวิชาการดนตรีและการ
แสดงพื้นบ้าน. 14 พฤศจิกายน 2561