Lacquer Colors Art Works: Dissemination and Study of Knowledge for Restoration and Conservation

Main Article Content

Sanan Rattana
Soamshine Boonyananta
Nathathai Jansen
Thitapha Rattana
Kitnithi Katkaew
Suchart Imsamraan

Abstract

Thai lacquer colors art works are a unique and beautiful technique, but there are fewer successors who create works like this. This results in a lack of skilled artists and those with academic knowledge. This research aims to study and disseminate lacquer Colors Art Works. That leads to the restoration and conservation of it. It is survey research by collecting data from related documents, research, and learning resources in Phra Nakhon Si Ayutthaya Province, Bangkok, and Vietnam to study Thai lacquer colors art work’s history, materials, and creating procedure. The research tools include a content analysis form from document studies and research.
The researcher used experiments on creative techniques and methods to collect the data. Analyze data using content analysis. The results of this research are the evolution of Thai lacquer colors art works, materials and equipment, Steps for preparing the Vietnamese lacquer board, and the process of creating Thai lacquer colors art works. Knowledge of Thai lacquer colors art works should be disseminated in a manual, media, or workshop training.

Article Details

How to Cite
Rattana, S., Boonyananta, S., Jansen, N., Rattana, T., Katkaew, K., & Imsamraan, S. (2023). Lacquer Colors Art Works: Dissemination and Study of Knowledge for Restoration and Conservation. Journal of Man and Society, 9(2), 55–76. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/husocjournal/article/view/268738
Section
Research Article

References

Hung, C.H., Chen, T.L., & Lee, Y.C. (2021). From Cultural Heritage Preservation to Art Craft Education: A Study on Taiwan Traditional Lacquerware Art Preservation and Training. Education Sciences, 11(801), 1-14.

Kopplin, M. (2002). Lacquerware in Asia, today and yesterday. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

Xu, T. (2018). Analysis of the Current Development of Lacquer Painting Art. Advances in Social Science, Education and Humanities Research. The 8th International Conference on Education, Management, Information and Management Society (EMIM 2018)

(pp. 755-760). Atlantis Press.

กรมศิลปากร. (2551). สัมมนาวิชาการศึกษายางรักเพื่ออนุรักษ์ภูมิปัญญาไทยอันเนื่องมาจาก พระราชดำริสมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ. อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง.

กรมศิลปากร. (2553). ศิลปวิทยาการจากสาสน์สมเด็จ. รุ่งศิลป์การพิมพ์ (1977) จํากัด.

ธนิสร์ ปทุมานนท์ และ ชยันต์ พิเชียรสุนทร. (2553). พฤกษศาสตร์พื้นบ้านของรักใหญ่และภูมิปัญญาไทยในการแก้พิษจากยางรัก. วารสารการแพทย์แผนไทยและการแพทย์ทางเลือก, 8(2-3), 121-129.

บัณฑิต อินทร์คง. (2557). ศิลปะลายรดน้ำและลายกำมะลอ: องค์ความรู้ที่ไม่เคยสูญ. วารสารศิลปกรรมศาสตร์วิชาการ วิจัย และงานสร้างสรรค์, 1(2), 168-185.

วรรณวิสา พัฒนศิลป์. (2565). จิตรกรรมลายรดน้ำร่วมสมัย แรงบันดาลใจจากวิถีชีวิตชาวใต้. วารสารพัฒนศิลป์วิชาการ สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์ กระทรวงวัฒนธรรม, 6(2), 124-144.

สนั่น รัตนะ. (2545). ศิลปะลายรดน้ำ. สำนักพิมพ์สิปปะภา.

สนั่น รัตนะ. (2549). ศิลปะลายกำมะลอ. สำนักพิมพ์สิปประภา.

สนั่น รัตนะ. (2559). แลรักอาเซียน. ศูนย์ส่งเสริมศิลปาชีพระหว่างประเทศ (องค์การ มหาชน).

สมชาติ มณีโชติ. (2529). จิตรกรรมไทย. โอเดียนสโตร์.

สุจิตรา พาหุการณ์. (2564). จิตรกรรมกำมะลอร่วมสมัย. วารสารศิลปกรรมศาสตร์ วิชาการวิจัยและงานสร้างสรรค์, 8(2), 134-171.

องค์การค้าคุรุสภา. (2505). สาส์นสมเด็จเล่ม 1 ลายพระหัตถ์สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอเจ้าฟ้ากรมพระยานริศรานุวัตติวงศ์และสมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอกรมพระยาดำรงราชานุภาพ. คุรุสภา.