Earth Art and Nature Imagery in Pin Sasao’s Green Poetry

Main Article Content

Keerati Dhanachai

Abstract

This paper aims at studying the relationship between earth art and nature imagery in Kaweepalokasilpa: nuengphansabonphuphasaksit (Wild Poet & Earth Art: One Rainy Season on the Holy Mountain), a modern poetry by Pin Sasao. It is
found that the nature is represented as an origin of beings, an artist’s ecstasy, and an artistic inspiration. The understanding of nature leads to the truth and philosophy of human life. Illustrating connotations and framing poetic interpretations, the author
created his earth art by natural materials, photography, and imagery. Kaweepalokasilpa : nuengphansabonphuphasaksit could be considered as “green poetry”. Also through his unique poetic devices, the author conveys his worldviews on nature.

Article Details

How to Cite
Dhanachai, . K. (2024). Earth Art and Nature Imagery in Pin Sasao’s Green Poetry. Journal of Man and Society, 3(1), 11–24. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/husocjournal/article/view/272252
Section
Academic Article

References

พิน สาเสาร์. (2555). กวีป่าโลกาศิลป์: หนึ่งพรรษาบนภูผาศักดิ์สิทธิ์. กรุงเทพฯ: สันติศิริการพิมพ์.

ราชบณัฑติยสถาน. (2530). พจนานุกรมศัพท์ศิลปะ อังกฤษ-ไทย ฉบับราชบัณฑิตยสถาน.กรุงเทพฯ: บริษัทเพื่อนพิมพ์จำกัด.

สุจิตรา จงสถิตย์วัฒนา. (2556). หวังสร้างศิลป์นฤมิต เพริศแพร้ว: การสืบทอดขนบกับ การสร้างสรรค์วรรณศิลป์ในกวีนิพนธ์ไทยสมัยใหม่. พิมพ์ครั้งที่ 2.กรุงเทพฯ: โครงการเผยแพร่ผลงานวิชาการ คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สรุยิะ ฉายะเจริญ. (2553). Land Art และ Spiral Jetty สู่นิเวศน์ศิลป์ริมฝั่งแม่น้ำโขง.[ออนไลน์]. ได้จาก: http://jumpsuri.blogspot.com/2010/01/landart-

spiraljetty-contemporary-art.html. [สืบค้นเมื่อวันที่ 30 มิถุนายน 2560].