Dynamics of Tai Ahom’s “Me-Dam-Me-Phi” Ritual beyond the Socio-Political Context of Assam, India

Main Article Content

Damrongphon Inchan

Abstract

The research paper is to study and understand social and cultural change, especially in traditions and rituals “Me-Dam-Me-Phi” of the Tai Ahom ethnic group in the economic, political context of Assam and India by anthropological research methodology beyond the concept of ethnicity and ethnic identity. We used participatory observation, including in-depth interviews, with the high priests of the rituals (the gurus), and leaders/representatives of the Tai Ahom communities in the Upper Assam State of Northeast India during 2018 A.D.


“Me-Dam-Me-Phi” is an ancient ritual of worshiping the ancestors of the Tai Ahom, Assam state, India since the reign of Genesis King of Ahom Kingdom (Chao Luang Sukapha, 1228-1268 A.D.). This ritual existed in ancient documents named Ahom Buranji, or the chronicles of the Tai Ahom, which mentioned the ritual was performed by Tai Ahom King for many periods to show gratitude to the ancestors and celebrate the victory after the great wars. At present, Tai Ahom people settled across the upper Assam state to perform this ritual at the same time every January 31st. That day, the government of Assam declares an annual public holiday. The research result found that the role of traditions and rituals have changed, evolving and integrating with the scheme of language and culture revival movements of Tai Ahom leaders and intellectuals that continue and concentrate in many organizations. This phenomenon reflects the political and ethnic identity consciousness of Tai Ahom in the midst of the multi-ethnic society of Assam and Northeast region of India.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Inchan, D. (2020). Dynamics of Tai Ahom’s “Me-Dam-Me-Phi” Ritual beyond the Socio-Political Context of Assam, India. Journal of Anthropology, Sirindhorn Anthropology Centre (JASAC), 3(1), 76-123. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jasac/article/view/243153
Section
Research Article

References

ฉัตรทิพย์ นาถสุภาและเรณู วิชาศิลป์. 2537. “ความเชื่อและพิธีกรรมของไทอาหม”. ในวัฒนธรรมกับขบวนการเปลี่ยนแปลงสังคม (พิมพ์ครั้งที่ 2). (หน้า 45-77). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ฉัตรทิพย์ นาถสุภาและเรณู วิชาศิลป์. 2552. การศึกษาประวัติศาสตร์ไทอาหม. กรุงเทพฯ: สร้างสรรค์.

ฉวีวรรณ ประจวบเหมาะ. 2547. “ทบทวนแนวทางการศึกษาชาติพันธุ์ข้ามยุคสมัยกับการศึกษาในสังคมไทย”. ใน ว่าด้วยแนวทางการศึกษาชาติพันธุ์. (หน้า 1-126). กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).

ฐิรวุฒิ เสนาคำ. 2547. “แนวคิดคนพลัดถิ่นกับการศึกษาชาติพันธุ์”. ใน ว่าด้วยแนวทางการศึกษาชาติพันธุ์. (หน้า 191-286). กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).

นฤพนธ์ ด้วงวิเศษ (บก.). 2557. ชาติพันธุ์กับเสรีนิยมใหม่. กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).

บรรจบ พันธุเมธา. 2526. กาเลหม่านไต. กรุงเทพฯ: องค์การค้าของคุรุสภา.

นิติ ภวัครพันธุ์. 2559. ชวนถก ชาติ และชาติพันธุ์ (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ศยาม ร่วมกับสมาคมนักสังคมวิทยาและนักมานุษยวิทยาสยาม (สสมส. SASA).

สุมิตร ปิติพัฒน์ และดำรงพล อินทร์จันทร์. 2546. ขบวนการฟื้นฟูภาษา ความเชื่อ และพิธีกรรมของไทอาหมในรัฐอัสสัม ประเทศอินเดีย. กรุงเทพฯ: โอ.เอส. พริ้นติ้งเฮาส์.

รณี เลิศเลื่อมใส. 2544. ฟ้า- ขวัญ - เมือง จักรวาลทัศน์ดั้งเดิมของไท: ศึกษาจากคัมภีร์โบราณของไทอาหม. กรุงเทพฯ: โครงการวิถีทรรศน์.

เรณู วิชาศิลป์. 2532ก. “การทำนายกระดูกไก่ของคนไทยบางกลุ่ม”. ใน เอกสารประกอบการสัมนาเรื่องคนไทยนอกประเทศ: พรมแดนความรู้ จัดโดยสมาคมประวัติศาสตร์. (หน้า 97-98). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

เรณู วิชาศิลป์. 2532ข. “คำเรียกขวัญในพิธีราชาภิเษกเจ้าเสือเฮ็ดเปิงฟ้า”. ใน ภาษาจารึกฉบับคุรุรำลึก เนื่องในวาระเกษียณอายุราชการของผู้ช่วยศาสตราจารย์ ร.อ. เสนีย์ วิลาวรรณ. (หน้า 115-137). ภาควิชาภาษาตะวันออก และชมรมรวมใจจารึก คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร.

เรณู วิชาศิลป์, ผู้ถ่ายทอดและแปล. 2539. พงศาวดารไทอาหม (Ahom Buranji) (เล่มที่ 1 และเล่มที่ 2). กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้ง แอนด์ พับลิชชิ่ง.

Phukan, J. N. 2527. “เทวดาและผีของชาวอาหม แง่มุมหนึ่งของความเชื่อของชาวไท (ไต)” [แปลโดย ปรานี วงษ์เทศ], เมืองโบราณ, 10(4): 84-90.

Barua, G. C. and Rai S., (transl. and eds.). 1985. Ahom-Buranji. (Reprinted: 1930). Guwahati: Spectrum Publication.

Baruah, S. 2001. India Against Itself: Assam and the Politics of Nationality. New Delhi: Oxford University Press.

Bordoloi, B. N. 1988. The Dimasa Kachari. Guwahati: Tribal Research Institute of Assam.

Buragohain, P. L. 1995. “Phralung and Ahom”. in The Tai. In Journal of Ban-Ok-Pup-Lik-Mioung-Tai, Purbanchal Tai Sahitya Sobha. Paper of International Seminar on Tai Studies, Guwahati, Assam, India February 7-10.

Buragohain, R. 2006. “Genesis and Significance of Me-Dam-Me-Phi: A Festival of the Tai-Ahom.” in Indian Journal of Tai studies. An International Journal devoted to the study of all aspects of the Tai of the World. VI: 67-72.

Gait, E. 1997. A History of Assam. 7th ed. (2nd edition. reprint 1926), Guwahati: Lawyer’s Book Stall.

Gogoi, P. 1976. Tai – Ahom Religion and Customs. Guwahati: Publication Board.

Gogoi, P. 1996. Tai of North-East India. Dhemaji: Chumpra Printers and Publishers.

Gohain, B. K. 2011. The Ahoms and their tradition. Vol. I-II. New Delhi-27: Omsons Publications Prakash House.

Grierson, G. A. 1973. Linguistic Survey of India. Vol.II. Delhi: Motilal Banarsidass.

Mahanta, N. G. 2008. What Makes Assam A Perpetual Conflict Zone? Going Beyond Management to Conflict Transformation. Guwahati: North Eastern Social Research Centre.

MaleŠevic, S. 2004. The Sociology of Ethnicity. London: Sage Publication.

Phukan, J. N. 1981. “Some Religious Rites and Ceremonies of The Tai-Ahoms: A Search for Ahomisation” in Lik Phan Tai Vol II. Journal of Tai Historical and Cultural Society Assam (Gauhati) India.

Phukon, G. (ed.). 1996. Ethnicity, Politics of Language and Reorganisation of States in North-East India. New Delhi: Omsons Publications.

Sabba, T. B. and Wouters, J. J. P. (eds.). 2013. “North-East India: Ethnography and politics of identity”. in Berger, P. and Heidemann, F. (eds.). The Modern Anthropology of India: Ethnography, themes and theory. (pp. 193-207). New York: Routledge.

Sarkar, J. 1915. “Assam and the Ahom in 1660 A.D.”, Journal of the Bihar and Orissa Research Society, 1: 179-195.

Singha, Y. M. 2016. “Ethnic Politics in Assam: Conflict and Accommodation”, International Journal of Scientific and Research Publications, 6(7): 494-499.

Singha, Y. M. 2016. “Ethnic Politics in Assam: Conflict and Accommodation”, International Journal of Scientific and Research Publications, 6(7): 494-499.

Tamimi, A. 2003. Religion and the Creation of Race and Ethnicity: An Introduction. in Prentiss, C. R. (ed.), New York and London: New York University Press.

Terwiel, B. J. 1972. The Tai of Assam and Ancient Tai Rituals. Vol. 1. Gaya: Review Office of South East Asian Studies.

Sangbun, Chao Lao khri. (Lakhi Prosad Boruah). 2015. Khek Lai Me-Dam-Me-Fii. [A book of traditional ritual text on Me-Dam-Me-Fii (an ancestral worship ceremony)]. Sibsagar: Assam Tao Council (Tao Mo Parishad).

Government of Assam. Map of Assam. Retrieved from https://assam.gov.in (February 14, 2018)

MeDamMePhi. Retrieved from https://www.facebook.com/169308353122359/photos/rpp.169308353122359/1454198674633314/?type=3&theater (February 14, 2018)

Baruah, Kushan. Jorhat, Assam, India. (January 30-31, 2018). Interview.

Borgohain, Golap, Secretary, All Assam Phralung Assoication, Sepon, Charaideo, Assam, India. (January 27, 2018). Interview.

Gogoi, Dhirendra Kumar. Secretary, Tai Ahom Sanskriti Sangrakshan Aru Sikhah Bikash Samiti (TAISSAB). Jorhat, Assam, India. (January 30-31, 2018). Interview.

Gogoi, Dhrubajit. Secretary, Tai Ahom Sanskriti Sangrakshan Aru Sikhah Bikash Samiti (TAISSAB). (January 30-31, 2018). Jorhat, Assam, India. Interview.

Hati Baruah, Sabeswar. Tai Ahom High Priest, Hati Baruah Gaon, Patsaku Mouza, SIbsagar, Assam, India. (January 23, 2018). Interview.

Konwar, Munindra. Secretary, Tai Ahom Sanskriti Sangrakshan Aru Sikhah Bikash Samiti (TAISSAB), Jorhat, Assam, India. (January 30 – February 2, 2018). Interview.