Critique of Cultural Essentialism in the Multicultural Policy of Thai State

Main Article Content

Narupon Duangwises

Abstract

This article is a review and critique of the multicultural policy of the Thai state. This study is based on the operational results of the administration and development policies of the Southern Border Provinces Administrative Centre (SBPAC). I would point out that under the implementation of this policy, the Thai state does not understand the dynamics and complexities inherent in people's practice. The Thai state tries to make Buddhists, Muslims, Thai-Chinese and ethnic groups have a fixed identity and authentic culture so that the state can more easily control and organize their cultural activities. The cultural arrangement in this way is the reproduction of cultural essence inherent in the idea of ​​multiculturalism. In addition, I will point out some arguments in Western society about the concept of multiculturalism and post-multiculturalism. This leads to question the meaning of 'culture' and multicultural policies of modern states that exist in the politics of civil rights, democracy and social equality. These arguments will help to understand the limitations of the multicultural policy of the Thai state today.

Article Details

How to Cite
Duangwises, N. (2021). Critique of Cultural Essentialism in the Multicultural Policy of Thai State. Journal of Anthropology, Sirindhorn Anthropology Centre (JASAC), 4(1), 117–155. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jasac/article/view/247463
Section
Academic Article

References

ครองชัย หัตถา. 2558. “พหุวัฒนธรรมภาคใต้ในมิติภูมิรัฐศาสตร์”, สารอาศรมวัฒนธรรมวลัยลักษณ์, 15(1): 1-24.

คอลัฟ ต่วนบูละ, มาหะมะดารี แวโนะ, มัดบัศรี อูเส็ง, และมูฮำหมัดราพีร์ มะเก็ง. 2559. การปฏิบัติงานของเจ้าหน้าที่ศูนย์อำนวยการบริหารจังหวัดชายแดนภาคใต้กับสิทธิเสรีภาพในการเข้าร่วมกิจกรรมทางศาสนา (รายงานผลการวิจัย). กรุงเทพฯ: สถาบันพระปกเกล้า.

โชคชัย วงค์ตานี. 2555. “ความหลากหลายที่ไม่หลากหลาย:การจัดการในการอยู่ร่วมกันของกลุ่มชาติพันธุ์ต่าง ๆ ในพื้นที่จังหวัดชายแดนภาคใต้”. ใน เขมชาติ เทพไทย (บก.), มิติวัฒนธรรมประวัติศาสตร์และภาพอนาคต คืนสู่สันติจังหวัดชายแดนภาคใต้. (หน้า 35-58). กรุงเทพฯ: กระทรวงวัฒนธรรม.

ฐิติมดี อาพัทธนานนท์. 2556. “เนื้อหาความเป็นพหุวัฒนธรรมในแบบเรียนไทย”, วารสารสังคมลุ่มนํ้าโขง, 9(1): 107-130.

ณัฏฐินี ปิยะศิริพนธ์. 2561. “ชุมชนพหุวัฒนธรรมท่ามกลางวาทกรรมชาตินิยมในพื้นที่ 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้ของไทย”, รัฏฐาภิรักษ์, 60(2): 58-72.

ดุสิต หวันเหล็ม. 2552. การพัฒนาแนวคิดวัฒนธรรมสมานฉันท์ของสังคมพหุวัฒนธรรมตามทรรศนะของตำรวจตระเวนชายแดนที่มีประสบการณ์ปฏิบัติงานในพื้นที่สามจังหวัดชายแดนภาคใต้. สงขลา: มหาวิทยาลัยทักษิณ.

ธโสธร ตู้ทองคํา. 2556. “ความขัดแย้งสามจังหวัดชายแดนภาคใต้ของไทยในบริบทการเปลี่ยนแปลงทางการเมืองกับข้อสังเกตบางประการ”, เอเชียปริทัศน์, 34(2): 27-64.

บัณฑิต ไกรวิจิต. 2563. “พหุนิยมทางวัฒนธรรมในช่วงเวลาวิกฤต”, วารสารไทยคดีศึกษา, 17(1): 150-184.

ผู้จัดการออนไลน์. 2563. เปิดงบประมาณแก้ปัญหาไฟใต้ตั้งแต่ปี 2547-2563 รวมทั้งสิ้นกว่า 3 แสนล้านบาท. สืบค้นเมื่อ 25 มีนาคม 2564 จาก https://mgronline.com/south/detail/9630000069937

ราชกิจจานุเบกษา. 2553. พระราชบัญญัติการบริหารราชการจังหวัดชายแดนภาคใต้ พ.ศ.2553. เล่ม 127 ตอนที่ 80 ก.

ราชกิจจานุเบกษา. 2561. ประกาศเรื่องยุทธศาสตร์ชาติ (พ.ศ.2561-2580). เล่ม 135 ตอนที่ 82 ก.

ศรีสมภพ จิตร์ภิรมย์ศรี. 2560. ความขัดแย้งชายแดนใต้ในรอบ 13 ปี: ความซับซ้อนของสนามความรุนแรงและพลังของบทสนทนาสันติภาพปาตานี. สืบค้นเมื่อ 25 มีนาคม 2564 จาก https://deepsouthwatch.org/th/node/11053

ศิริจิต สุนันต๊ะ. 2556. “สถานการณ์โต้แย้งเรื่องพหุวัฒนธรรมในประเทศไทย”, วารสารภาษาและวัฒนธรรม, 32(1): 6-30.

สน นิลศรี. 2557. “ปัจจัยและการก่อตัวของเชื้อไฟแห่งความรุนแรงสามจังหวัดชายแดนภาคใต้: บทสำรวจจากเอกสาร”. วารสารกึ่งวิชาการรูสมิแล, 35(4): 60-72.

สุชาติ มั่นคงพิทักษ์กุล, สมบัติ ธำรงธัญวงศ์, ประพนธ์ สหพัฒนา, และศรีสมภพ จิตร์ภิรมย์ศรี. 2559. การแก้ไขปัญหา 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้: นโยบาย กระบวนการ และผลลัพธ์. วารสารอัล-ฮิกมะฮฺ มหาวิทยาลัยฟาฏอนี, 6(12): 35-53.

สุชาติ เศรษฐมาลินี. 2554. “วัยรุ่นกับชุมชนศาสนาในโลกสมัยใหม่”, ที่นี่สำนักจุฬาราชมนตรี, 1(3): 37-40.

สุธิรัส ชูชื่น. 2555. พหุวัฒนธรรมศึกษาใน 3 จังหวัดชายแดนภาคใต้ ...ทางเลือกหรือทางรอด? วารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 8(2): 123-136.

สุรินทร์ พิศสุวรรณ. 2543. ผู้นำความขัดแย้งและความรุนแรง: สภาวการณ์ในจังหวัดชายแดนภาคใต้. รูสมิแล, 21(2): 37-46.

สุไรยา วานิ และ มะรอนิง สาแลมิง. 2557. “การอยู่ร่วมกันของชุมชนในสังคมพหุวัฒนธรรม กรณีศึกษา ตำบลทรายขาวอำเภอโคกโพธิ์ จังหวัดปัตตานี”, วารสารการเมืองการปกครอง, 4(1): 204-219.

สำนักงานสภาความมั่นคงแห่งชาติ. (ม.ป.ป.). นโยบายการบริหารและการพัฒนาจังหวัดชายแดนภาคใต้ พ.ศ. 2560-2562. กรุงเทพฯ: สำนักงานสภาความมั่นคงแห่งชาติ.

อนันต์ วัฒนานิกร. 2531. ประวัติเมืองลังกาสุกะ-เมืองปัตตานี. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มิตรสยาม.

อารีฟิน บินจิ, อ. ลออแมน และซูฮัยมีย์ อิสมาแอล. 2550. ปาตานี...ประวัติศาสตร์และการเมืองในโลกมลายู. สงขลา: มูลนิธิวัฒนธรรมอิสลามภาคใต้.

เอกรินทร์ สังข์ทอง. 2555. ภาวะผู้นำเชิงพหุวัฒนธรรมของผู้อำนวยการโรงเรียนของรัฐในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต), ปัตตานี: มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์.

Avrush, K. 2002. Cross-cultural conflict. Retrieved December 15, 2020 from https://www.researchgate.net/publication/242598393_CROSS-CULTURAL_CONFLICT

Barrett, M. 2013. “Intercultural competence: A distinctive hallmark of interculturalism?”. in M. Barrett (Ed.), Interculturalism and multiculturalism: Similarities and differences. (pp. 147-168). Strasbourg: Council of Europe Publishing.

Barry, B. 2000. Culture and equality: An egalitarian critique of multiculturalism. Cambridge: Polity.

Baumann, G. 1999. The multicultural riddle: Rethinking national, ethnic and religious identities. London: Routledge.

Benhabib, S. 2002. The claims of culture: Equality and diversity in the global era. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Berry, J. W. 2016. “Comparative analysis of Canadian multiculturalism policy and the multiculturalism policies of other countries”, Psychology in Russia: State of the Art, 9(1): 4-23.

Berry, J. W., Kalin, R., & Taylor, D. 1977. Multiculturalism and ethnic attitudes in Canada. Ottawa: Ministry of Supply and Services.

Bleich, E. 2011. What is islamophobia and how much is there? Theorizing and measuring an emerging comparative concept. American Behavioral Scientist, 55(12), 1581-1600.

Bunzl, M. 2007. Anti-semitism and islamophobia: Hatreds old and new in Europe. Chicago, IL: Prickly Paradigm Press.

Crosbie, V. 2014. “Capabilities for intercultural dialogue”, Language and Intercultural Communication, 14(1), 91-107.

Davis, S. & Ebbe, K. 1993. Traditional knowledge and sustainable development: Environmentally sustainable development proceedings series No.4. Washington: The World Bank.

Deardorff, D. K. 2009. The SAGE handbook of intercultural competence. Thousand Oaks, CA: Sage.

Douzinas, C. 2013. “The paradoxes of human rights”, Constellations, 20(1): 51–67.

Eller, J. D. 1999. From culture to ethnicity to conflict: An anthropological perspective on international Conflict. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.

Ercan, S.A. 2011. “The deliberative politics of cultural diversity: Beyond interest and identity politics?”. In F. Monsouri & M. Lobo (Eds.), Migration, citizenship and intercultural relations: Looking through the Lens of Social Inclusion. (pp. 75–88). Aldershot: Ashgate.

Farrar, M. 2012. Islam in the west. New York: Springer.

Fischer, E. 2007. “Indigenous peoples, neo-liberal regimes, and varieties of civil society in Latin America”. Social Analysis, 51(2): 1–18.

Foucault, M. 2007. Security, territory, population: Lectures at the Collège de France 1977–1978. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Foucault, M. 2008. Birth of biopolitics: Lectures at the Collège de France 1978–1979. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Gedgil, M., Berkes, F. & Folke, C. 1993. “Indigenous knowledge for biodiversity conservation”, AMBIO A Journal of the Human Environment, 22(2): 151-156.

Glick-Schiller, N. 2011. “Localized neoliberalism, multiculturalism and global religion: Exploring the agency of migrants and city boosters”, Economy and Society, 40(2): 211–38.

Gozdecka, D.A., Ercan, S.A. & Kmak, M. 2014. “From multiculturalism to post-multiculturalism: Trends and paradoxes”, Journal of Sociology, 50(1): 51-64.

Grillo, R.D. 2003. “Cultural essentialism and cultural anxiety”, Anthropological Theory, 3(2): 157-173.

Grazulis, V. & Mockiene, L. 2017. “Multiculturalism through the prism of history: Experiences and perspectives and lesson to learn”, Human Resources Management & Ergonomics, XI: 33-49.

Grishaeva, E.B. 2012. “Multiculturalism as a central concept of multiethnic and polycultural society studies”, Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences, 5(7): 916-922.

Guild, E. 2009. Security and migration in the 21st century. Boston, MA: Polity Press

Haemindra, N. 1976. “The Problem of the Thai-Muslims in the Four Southern Provinces of Thailand (Part One)”, Journal of Southeast Asian Studies, 7 (September): 197-225.

Haemindra, N. 1977. “The Problem of the Thai-Muslims in the Four Southern Provinces of Thailand (Part Two)”, Journal of Southeast Asian Studies, 8 (March): 85-105.

Hale, C.R. 2005. “Neoliberal multiculturalism: The remaking of cultural rights and racial dominance in central America”, Polar, 28(1): 10-28.

Helfer, L.R. 2008. “Redesigning the European court of human rights: Embeddedness as a deep structural principle of the European human rights regime”, European Journal of International Law, 19(1): 125–59.

Hens, L. 2006. “Indigenous Knowledge and Biodiversity Conservation and Management in Ghana”, Journal of human ecology, 20(1): 21-30.

Hurn, B.J. & Tomalin, B. 2013. Cross-cultural communication. London: Palgrave Macmillan.

Huntington, S. 2004. Who are we? The challenges to America’s national identity. New York: Simon and Schuster

Kymlicka, W. 2001. Politics in the vernacular. Oxford: Oxford University Press.

Kymlicka, W. 2009. Multicultural odysseys: Navigating the new international politics of diversity. Oxford: Oxford University Press.

Kymlicka, W. (2013). “Neoliberal multiculturalism?”. In P. A. Hall & M. Lamont (Eds.), Social resilience in the neoliberal era. (pp.99-125). Cambridge: Cambridge University Press.

Kymlicka, W. 2015. “The essentialist critique of multiculturalism: Theories, policies, ethos”. In V. Uberoi & T. Modood (Eds.), Multiculturalism rethought: Interpretations, dilemmas and new directions. (pp. 209-249). Edinburgh: Edinburgh University Press.

Lemke, T. 2012. Foucault, governmentality and critique. London: Paradigm Publishers.

Lentin, A. & Titley, G. 2011. The crises of multiculturalism: Racism in a neoliberal age. London: Zed Books.

Loobuyck, P. 2016. “The politics of interculturalism: Reflections on the importance and particularity of intercultural policies”. In N. Meer, T. Modood & R. Zapata-Barrero (Eds.), Multiculturalism and interculturalism: Debating the dividing lines. (pp.225-245). Edinburgh: Edinburgh University Press,

Lucero, J. A. 2008. Struggles of voice: The politics of indigenous representation in the Andes. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Macdonald, L. T. A. O. T. & Muldoon, P. 2006. “Globalisation, neo-Liberalism, and the struggle for indigenous citizenship”, Australian Journal of Political Science, 41(2): 209–23.

McCargo, D. 2008. Tearing Apart the Land: Islam and Legitimacy in Southern Thailand. Ithaca: Cornell University Press

McNeill, W. H. 1985. Polyethnicity and national unity in world history. Toronto: University of Toronto Press.

McNeish, J. A. 2008. “Beyond the permitted Indian? Bolivia and Guatemalain an era of neoliberal developmentalism”, Latin American and Caribbean Ethnic Studies, 3(1): 33–59.

Mitchell, K. 2003. “Educating the national citizen in neoliberal times: From the multicultural self to the strategic cosmopolitan”, Transactions of the Institute of British Geographers, New Series, 28(4): 387–403.

Moawad, N.M.I., & Shoura, S.M.E. 2017. “Toward a richer difinition of multiculturalism”, International Journal of Advanced Research, 5(7): 802-806.

Pantoja, A., Perry, W., & Blourock, B. 1976. “Towards the development of theory: Cultural pluralism redefined”, The Journal of Sociology & Social Welfare, 4(1): 11.

Parajuli, D.R., & Das, T. 2013. “Indigenous knowledge and biodiversity: Interconnectedness for sustainable development”, International Journal of Scientific & Technology Research, 2(8): 220-224.

Parekh, B. 2000. Rethinking multiculturalism: Cultural diversity and political theory. Basingstoke & London: Macmillan.

Phillips, A. 2007. Multiculturalism without culture. Princeton. NJ: Princeton University Press.

Phillips, A., & Saharso, S. 2008. “The rights of women and the crisis of multiculturalism”, Ethnicities, 8(3): 291–301.

Pincus, F. L. 1996. “Discrimination comes in many forms: Individual, institutional, and structural”, American Behavioral Scientist, 40(2): 186-194.

Rattansi, A. 2011. Multiculturalism: A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.

Reitz, J. 2009. “Assessing multiculturalism as a behavioural theory”. in R. K. Breton Dion & K. Dion (Eds.), Multiculturalism and social cohesion: Potentials and challenges of diversity. (pp. 1-47). New York: Springer.

Sawyer, S. 2004. Crude chronicles: Indigenous politics, multinational oil, and neoliberalism in Ecuador. Durham: Duke University Press.

Sharma, A. 2009. “Postcolonial racism: White paranoia and the terrors of multiculturalism”. in G. Huggan & I. Law (Eds), Racism, postcolonialism, Europe. (pp. 119–30). Liverpool: Liverpool University Press.

Shermuhammedova, N. 2018. “Inter-cultural and inter-ethnic dialogue as a condition and guarantee of stable development”, Opción, Año, 34(18), 2236-2258.

Schuster, A. 2006. “Does liberalism need multiculturalism? A critique of liberal multiculturalism”, Essays in Philosophy, 7(1): 67-82.

Svetelj, T. 2013. “Politics of recognition: The guideline for modern humanism”, International Journal of Civic, 10(4): 45-53.

Taylor, C. 1994. “The politics of recognition”. In A. Gutmann (Ed.), Multiculturalism. (pp. 25-73). New Jersey: Princeton University Press.

Taylor-Gooby, P. & Waite, E. 2014. “Toward a more pragmatic multiculturalism? How the U.K. policy community sees the future of ethnic diversity policies”, Governance, 27(2): 267–289.

Thomson, D. L (2000). “The political demands of isolated Indian bands in British Columbia”. In R. M. Suárez & W. Safran (Eds.), Identity and territorial autonomy in plural societies. (pp. 212-229). London: Routledge

Wayland, S. 1997. “Immigration, multiculturalism and national identity in Canada”, International Journal on Minority & Group Rights, 5(1): 33–58.

Vertovec, S. 2010. “Towards post-multiculturalism? changing communities, conditions and contexts of Diversity”, International Social Science Journal, 61(199): 83–95.