Tai Dan Kitchen: “Space” and “Experience” In the Perspective of “Kitchen anthropology”

Main Article Content

Ekarin Phungpracha

Abstract

The main objectives of this article are to: 1) examine how the Tai Dan kitchen is conceived in social and cultural contexts; and 2) provide an anthropological perspective on the Tai Dan kitchen that emphasizes the relationship between “people” and “kitchen.” As part of the research methodology, in-depth interviews and participatory observation are carried out, and documentation on topics pertaining to kitchen anthropology—more especially, Tai Dan food and kitchen—is synthesized. The study area is a village, an agricultural community, in Dan Sai District, Loei Province. It boasts a diverse range of food resources and a unique culture, particularly with regard to cooking and eating customs. The results of the study indicate that Tai Dan kitchen is significant not only in terms of its physical significance but also as a pivot for experience. The earliest stages of food preparation are shown, when “people” and “kitchen” are interchangeable. It also reflects the politics of social relations: gender roles, meal planning, and socialization. In addition, it contributes to comprehends the food resources, eating and cooking, and ways of life.  

Article Details

How to Cite
Phungpracha, E. (2024). Tai Dan Kitchen: “Space” and “Experience”: In the Perspective of “Kitchen anthropology”. Journal of Anthropology, Sirindhorn Anthropology Centre (JASAC), 7(2). Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jasac/article/view/276435
Section
Academic Article

References

กุลกาญจน์ แย้มนุ่น. (2547). ครัวไทยภาคกลาง: คุณลักษณะของที่ว่างและความหมาย. วิทยานิพนธ์สถาปัตยกรรมศาสตรมหาบัณฑิต. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ฤทัย ใจจงรัก. (2518). เรือนไทยเดิม: โครงการค้นคว้าวิจัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร.

เอกรินทร์ พึ่งประชา และคณะ. (2555). โครงการวิจัยภูมิปัญญาท้องถิ่นในการจัดการระบบอาหารชุมชนกรณีหมู่บ้านในอำเภอด่านซ้าย จังหวัดเลย. สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.

เอกรินทร์ พึ่งประชาและคณะ. (2560). การสร้างศักยภาพของครัวเรือนเพื่อความมั่นคงทางอาหารของชุมชน กรณีศึกษาบ้านก้างปลา อ.ด่านซ้าย จ.เลย. สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.

เอกรินทร์ พึ่งประชาและคณะ. (2564). การขับเคลื่อนเกษตรผสมผสาน เพื่อลดความเสี่ยงและลดภาระหนี้สินของเกษตรกรอย่างยั่งยืน. สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.

Bourdieu, P., 1970. The Berber house or the world reversed. Social Science Information, [online] 9(2), pp.151-170. Available at: <https://doi.org/10.1177/053901847000900213> [Accessed 7 January 2024].

Cai, H. (2001). A Society without Fathers or Husbands: The Na of China. New York: Zone Books.

Ceccarini, R. (2010). “Food Studies and Sociology: A Review Focusing on Japan.” AGLOS. 1: 1-17. Graduate School of Global Studies, Sophia University.

Clyang, E. and Khoo-Lattimore, C. (2014). The Pleasure and Anxiety of Eating. South East Queensland: Griffith University Press.

Coveney, J. (2000). Food Morals and Meaning: The Pleasure and Anxiety of Eating. Second Edition. New York: Routledge.

DeVault M. L. (1994). Feeding the Family: The Social Organization of Caring as Gendered Work. Chicago University of Chicago Press.

Duruz, J. and Khoo, G. C. (2015). Eating Together Food, Space, and Identity in Malaysia andSingapore. New York: Rowman & Littlefield.

Fieldhouse, P. (1995). Food and Nutrition, Customs and Culture. London: Chapman and Hall.

Fox, R. (2015). Food and Eating: An Anthropological Perspective. Retrieved: http://www.sirc.org/publik/food_and_eating_0.html

Harshman, D., 2016. Cooking up a New Everyday: Communal Kitchens in the Revolutionary Era, 1890–1935. Revolutionary Russia, [online] 29(2): 211-233. Available at: <https://doi.org/10.1080/09546545.2016.1243616> [Accessed 5 January 2023].

Inness, S.A. (2001). Dinner Roles. American Women and Culinary Culture. Iowa City: University of Iowa Press.

Kraidy, M.M. (2005). Hybridity: The Cultural Logic of Globalization. Philadelphia: Temple University Press.

Leach, M. (1991). Rainforest Relations, Gender and Resource Use among the Mende of Gola,Sierra Leone. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Lévi-Strauss, C. (1969). The Raw and the Cooked. Introduction to a Science of Mythology.New York: Harper & Row.

Lukanuski, M. (1998). “A Place at the Counter: The Onus of Oneness,” In Eating Culture, edited by Ron and Brian Seitz. Albany: State University of New York Press.

Meah, A. and Jackson, P. (2015). Re-imagining the kitchen as a site of memory. Social & Cultural Geography. 17(4), 511-532.

Mintz, S. (2006). “Food, History and Globalization,” Journal of Chinese Dietary Culture. 2 (1): 1-22 (In Chinese translation: 23- 38.)

Parr, J., 2002. Editor's Introduction: Modern Kitchen, Good Home, Strong Nation. Technology and Culture, [online] 43(4), pp.657-667.

Available at: <https://www.jstor.org/stable/25148006> [Accessed 5 January 2022].

Pottier, J. (1999). Anthropology of Food: The Social Dynamics of Food Security. Anthropologyat SOAS.

Pollan, M. (2013). Cooked: A Natural History of Transformation. New York: The Penguin Press.

Short, F. (2006). Kitchen Secrets: The Meaning of Cooking in Everyday Life. Oxford: Berg.Samanani, F. and Lenhard, J., 2019. House and home. In: Cambridge Encyclopedia. [online] Available at: https://www.anthroencyclopedia.com/entry/house-and-home[Accessed 4 January 2024]

Symons, M., 1994. Simmel's gastronomic sociology: An overlooked essay. Food and Foodways,

(4): 333-351.