The Development of Multimedia Instruction with Problem based Learning to Encourage C Programming Skill for Grade 10 Students
Main Article Content
Abstract
The purposes of this research were to: 1) develop Computer Multimedia Teaching Language C Programming to meet the efficiency of 80/80, 2) compare students learning achievement before and after the intervention with the Computer Multimedia Teaching Language C Programming, 3)to study the problem solving skill of multimedia instruction on the C programming, and 4) explore the students' satisfaction towards learning through the Computer Multimedia. The sampling group was 30 Mathayomsuksa 4 students who enrolled in the second semester of academic year 2018 at The Demonstration School KhonKaen University (Suksasart) Announcement under Faculty of Education, KhonKaen University, Office of the Higher Education Commission (Ministry of Education). The samples were selected by cluster random sampling using the classroom as the unit. The research instruments were computer Multimedia teaching Language C Programming in Career and Technology Learning Substance Group for Mathayomsuksa 4 level, a learning achievement test, and a satisfaction questionnaire toward learning through the developed Computer Multimedia Teaching Language C Programming. The statistical analyses used in this study were mean, percentage, standard deviation, and t-test (Dependent Samples).
The findings of the research were: 1) The efficiency of the Computer Multimedia Teaching Language C Programming was 84.14/88.46, which was higher than the set criterion of 80/80. 2) The students learning achievement after the intervention was significantly different at the .01 level. 3) Problem solving skills in the C programming language of the students, the average of overall was high (=9.06), with the highest at (=9.73) and the lowest at (=7.76). 4) The students' satisfaction towards learning through the Computer Multimedia Teaching Language C Programming was at the high well level.
Article Details
References
กรมวิชาการ. (2551). แนวทางการบริหารจัดการหลักสูตรตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.
กระทรวงศึกษาธิการ. (2560). แผนพัฒนาการศึกษาของกระทรวงศึกษาธิการฉบับที่ 12 (พ.ศ. 2560-2564).ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 2 กรกฏาคม2563. แหล่งที่มา: http://www.bpp.mua.go.th/main/ download/plan/EducationPlan12.pdf
เดือนงาม นามเมือง. (2552). การจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน. วารสารวิชาการ. 12 (2), 34-36.
ทรงศักดิ์ ศรีสว่างวงค์. (2551). การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมัลติมีเดีย วิชาคณิตศาสตร์ เรื่องแมทริกซ์และระบบสมการเชิงเส้น ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4. วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร.
นภดล เลือดนักรบ, สุภาณี เส็งศร และ พิศิษฐ์ พลธนะ.(2560). ICT: เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อสนับสนุน
การเรียนรู้สู่การเปลี่ยนแปลง.วารสารวิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนีอุตรดิตถ์. 9 (1), 70-80.
นิเวศน์ วงศ์ประทุม และ ประยูร บุญใช้. (2558). การพัฒนาสื่อมัลติมีเดียประกอบการสอนวิชาการเขียนโปรแกรมด้วยภาษาซีชาร์ป1 กลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาชีพและเทคโนโลยีระดับ
ชั้นมัธยมศึกษาปีที่5.วารสารวิชาการหลักสูตรและการสอนมหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร. 7 (18), 155-164.
ประสิทธิ์ คลังบุญกอง. (2550).การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนแบบมัลติมีเดียกลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาชีพและเทคโนโลยีเรื่องความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับเทคโนโลยีสารสนเทศสำหรับ
ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. วารสารบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร. 16 (4), 235-241.
ลดาวัลย์ เขียวหวาน. (2550). การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องการใช้อินเทอร์เน็ตชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่สอนโดยใช้บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนและวิธีสอนแบบปกติ. วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตร
มหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยา.
ศุภฤทธิ์ ไชยเลิศ. (2558). ความสามารถในการคิดแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่เรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน. พิฆเนศวร์สาร. 11 (2), 86-99.
สุวิทย์ มูลคําและอรทัย มูลคํา. (2553). 21 วิธีจัดการเรียนรู้ :เพื่อพัฒนากระบวนการคิด. (พิมพ์ครั้งที่ 8). กรุงเทพมหานคร: ภาพพิมพ์.
อนุชิต ไชนทองศรี. (2551). การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมัลติมีเดียกลุ่มสาระการเรียนรู้การงานอาชีพและเทคโนโลยี เรื่อง เครื่องใช้ไฟฟ้าในบ้าน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4. วิทยานิพนธ์ปริญญา
ครุศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร.
Bus, A.G. and Neuman, S.B. (2011). Multimedia and Literacy Development: Improving Achievement for Young Learners. (2nd ed). Oxon: Routledge.
Topalli, D. (2018). Improving programming skills in engineering education through problem-based game projects with Scratch. Computers & Education. 120 (1), 64-74.