Identification Construction and Identity Communication of Women Dress in Thai Fabric on Facebook
Main Article Content
Abstract
The purposes of the research are as follows: 1) To study the process of establishing an identity for a woman dressed in Thai fabrics. 2) To study the communication of identity among women who wear Thai fabrics. This is a qualitative study that uses a Hermeneutic Phenomenological concept to analyze individual phenomena. In-depth interviews and textual analysis from a group of women dress in thai fabric of nine informants served as research tools. Findings:
The Identification Construction of Women Dress in Thai Fabric, which is made up of identity, can be divided into six categories: 1) Communication and Language Systems, 2) Gestures and Dress, 3) Time and Realization, 4) Relationship, 5) Feeling of self and Distance, and 6) Beliefs and Attitudes.
Women Dressed in Thai Fabric Communicate Their Identity Textual identity communication on social media on Facebook can take two forms: 1) Social identity communication is identity communication based on the social construction of reality. 2) Narrative identity communication, which is personal identity communication.
Article Details
References
กาญจนา แก้วเทพ. (2557). ศาสตร์แห่งสื่อและวัฒนธรรมศึกษา. (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร: ภาพพิมพ์.
ขจิตขวัญ กิจวิสาละ. (2564). ศาสตร์การเล่าเรื่องในการสื่อสารศึกษา. วารสารศาสตร์. 14 (3), 9-85.
จงจินต จิตร์แจ้ง. (2552). ปัจจัยที่มีผลต่อการยอมรับการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์แบบผู้บริโภคกับผู้บริโภคบนเครือข่ายสังคมออนไลน์ กรณีศึกษาผลิตภัณฑ์เพื่อสุขภาพและความงาม. การค้นคว้าอิสระปริญญามหาบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารเทคโนโลยี วิทยาลัยนวัตกรรม. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
ตวงทอง สรประเสริฐ. (2559). กระบวนการสร้างและสื่อสารอัตลักษณ์ของผู้หญิงที่เดินทางท่องเที่ยวตามลำพัง. วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชานิเทศศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ไทยรัฐออนไลน์. (2561). วธ.ต่อยอดบุพเพสันนิวาส รณรงค์ให้คนสวมใส่ผ้าไทยแบบยั่งยืน. ออนไลน์. สืบค้น เมื่อ 25 สิงหาคม 2562. แหล่งที่มา: https://shorturl.asia/HLrCA.
พิชามญชุ์ มะลิขาว. (2554). ปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นสตรีผ่านสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊ค. การค้นคว้าอิสระปริญญามหาบัณฑิต. บัณฑิตศึกษา: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.
เพ็ญนภา วัยเวก. (2560). การสื่อสารและการสร้างอัตลักษณ์ด้านสุขภาพผ่านอินสตาแกรม. สารอาศรมวัฒนธรรมวลัยลักษณ์.
รุ้งนภา ยรรยงเกษมสุข. (2556). ทฤษฎีปฏิสัมพันธ์เชิงสัญลักษณ์กับการอธิบายปรากฏการณ์สังคมจากมุมมองตัวแสดง. วารสารการเมือง การบริหาร และกฎหมาย. 5 (2). 69-89
วัฒนะ จูฑะวิภาต. (2555). ผ้าทอกับชีวิตคนไทย. มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์.
สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ. (2537). ผ้าไทย. กรุงเทพมหานคร: คณะอนุกรรมการ.
อดิสา วงศ์ลักษณพันธ์. (2542). การเล่าเรื่องในข่าวการเมืองของหนังสือพิมพ์ไทย. วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการหนังสือพิมพ์. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อภิญญา เฟื่องฟูสกุล. (2546). อัตลักษณ์ : การทบทวนทฤษฎีและกรอบแนวคิด. กรุงเทพมหานคร: คณะกรรมการสภาวิจัยแห่งชาติ สาขาสังคมวิทยา สำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ.
Hall, S., & Du Gay, P. (1996). Questions of cultural identity. US: Sage Publications.
Littlejohn, S. W., & Foss, K. A. (2008). Theories of human communication (9th ed.). Australia : Thomson Wadsworth.
Littlejohn, S. W., Foss, K. A. & Oetzel J. G. (2017). Theories of human communication.(11th ed.). Long Grove, Ill.: Waveland Press.
Lucaites, J. L., and Condit, C. M. (2006). Re-constructing Narrative Theory: A Functional Perspective. Journal of Communication. 35 (4), 90-108. doi:10.1111/j.1460-2466.1985.tb02975.x
Marketeer. (2561). คันฉ่องส่อง (ปรากฎการณ์) บุพเพสันนิวาธ. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 25 สิงหาคม 2562. แหล่งที่มา https://marketeeronline.co/archives/16120.
Sanook. (2561). “แพรี่พาย” สาวลุคอินเตอร์กับ “แฟชั่นผ้าไหมไทย” ที่ห่างไกลคำว่าเชย. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 19 สิงหาคม 2565. แหล่งที่มา https://www.sanook.com/women/97453/.
Sanook. (2561). จับกระแสแม่การะเกด ปลุกผ้าไทยให้มีชีวิตอีกครั้ง. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 19 สิงหาคม 2565. แหล่งที่มา https://www.sanook.com/money/551457/.