Comparison of Learning Achievements in Science Subject : Separation of Substances with Primary 6 students during teaching by using AR tales “The Little dinosaurs in the Land of Substances” with normal teaching
Main Article Content
Abstract
The objectives of this research were:1) to created and find the efficiency of AR tales of The Little Dinosaur in Land of Substances. To be effective according to the 80/80 criteria. And 2) to compare learning achievements in science subject: Separation of Substances “The Little Dinosaur in Land of Substances” with normal teaching. The sample group of Primary 6 students at Kehachumchonladkrabang School. Ladkrabang District Office, first semester, academic year 2022, 3 groups were obtained using purposive sampling. Group 1 to test the efficiency of AR tales for 42 students. Group 2 to find the learning achievement of 30 students who use the AR tales method and Group 3 to find the learning achievement of students who use the AR tales method. Normal teaching for 30 students. Research tools include the AR tales of The Little Dinosaur in Land of Substances. Learning management plan and an Achievement test There was Difficulty (p) between 0.20 – 0.80, Discrimination (r) from 0.20 – 1.00 and Reliability (KR – 20) equal to 0.95. The statistics used were percentage, mean, standard deviation. and t-test for Independent Samples. The two groups were independent.
The results of the study were as follows: 1) AR tales of The Little Dinosaur in Land of Substances. Efficiency was 81.00/81.08, which met the criteria of 80/80 and 2) the learning achievement of students during teaching using the AR tales of The Little Dinosaur in Land of Substances. higher than students who study using normal teaching statistically significant at the .05 level, which is consistent with the hypothesis.
Article Details
References
เอกสารอ้างอิง
กฤษณพงศ์ เลิศบำรุงชัย (2021). การสร้างสื่อ AR AUGMENTED REALITY fh;p UNITY +
VUFOLIA. ออนไลน์.สืบค้นเมื่อ 5 กรกฎาคม 2565แหล่งที่มา: http://www.oic.go.th/
FILEWEB/CABINFOCENTER15/DRAWER051/
GENERAL/DATA0000/00000104.PDF.
กระทรวงศึกษาธิการ. (2560). ตัวชี้วัดและสาระการเรียนรู้แกนกลาง กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์
(ฉบับปรับปรุง พ.ศ.2560) ตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551.
กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย จำกัด.
กัญญารัตน์ ทองชุม (2561). การพัฒนาแอปพลิเคชันคันจิด้วยเทคโนโลยี Augmented Reality โดย
กระบวนการเรียนรู้เชื่อมโยงภาพ.วิทยานิพนธ์.สาขาเทคโนโลยีสารสนเทศ.บัณฑิตสถาบันเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น.
เกาลี ผาใต้ และคณะ (2561). ได้ทำการศึกษาเกี่ยวกับสื่อการเรียนรู้ด้วยเทคโนโลยีมิติเสมือนจริง
เรื่อง คำศัพท์ภาษาอังกฤษสัตว์โลกน่ารู้.วิทยานิพนธ์.สกลนคร.บัณฑิตมหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร.
ใจทิพย์ ณ สงขลา. (2561). การออกแบบการเรียนแบบดิจิทัล. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์
มหาวิทยาลัย.
ชัยอนันต์ สาขะจันทร์ (2559). การพัฒนาสื่อการเรียนรู้สามมิติแบบมีปฏิสัมพันธ์เสมือนจริงโดยใช้เทคโนโลยี
ความเป็นจริงเสริม เพื่อพัฒนาทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักศึกษาอาชีวศึกษาที่มีระดับการ
คิดอย่างมีวิจารณญาณต่างกัน. ชลบุรี: มหาวิทยาลัยบูรพา
ณัฐวุฒิ หงส์จันทร์ และคณะ (2563). การพัฒนาสื่อเทคโนโลยีเสมือนจริง เรื่อง การจำลองการทำงานของ
อุปกรณ์ในระบบเครือข่ายคอมพิวเตอร์.วิทยานิพนธ์.สุรินทร์.บัณฑิตมหาวิทยาลัยราชภัฏสุรินทร์.
บุญชม ศรีสะอาด (2545). การวิจัยเบื้องต้น (พิมพ์ครั้งที่ 7) กรุงเทพมหานคร : สุวีริยาสาสน์
รักษพล ธนานุวงศ์ (2556). สื่อเสริมการเรียนรู้โลกเสมือนผสมโลกจริง (Augmented Reality) การจมและ
การลอย นิตยสาร สสวท. 41(181) หน้า 28-31
วิวัฒน์ มีสุวรรณ์. (2554). การเรียนรู้ด้วยการสร้างโลกเสมือนผสานโลกจริง.วารสารศึกษาศาสตร์
มหาวิทยาลัยนเรศวร
หทัยภัทร อัมพรไพโรจน์และกรวิภา สรรพกิจจำนง. (2564). ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาอังกฤษ
เรื่อง สถานที่ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โดยใช้ หนังสือนิทาน AR ชุด The fun of travel. วิทยานิพนธ์คณะศึกษาศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยรามคำแหง
อเนก พุทธิเดช และคณะ. (2561). การพัฒนาบทเรียนเรื่องการประยุกต์ปริพันธ์จำกัดเขตโดยประยุกต์ใช้
เทคนิคความจริงเสริมบนโทรศัพท์เคลื่อนที่สมาร์ทโฟน. วิทยานิพนธ์สาขาคณิตศาสตร์คณะ
วิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลสุวรรณภูมิ
Tsung-Yu Liu. (2015) "QR Code and Augmented Reality-Supported Mobile English
Learning System.," Department of Multimedia and Game Science, Lunghwa University of Science and Technology Department of Multimedia and Game Science, Lunghwa University of Science and Technology.