Whiskey : Role in Isan society

Main Article Content

Songsorn Rakpratet
Phasson Promma
Anantasak Ponkaewkes
Kritsana Srikokpho
Aekachat Jarumethichom
Adcharaporn Kraiboot
Phitphiboon Thongkliang
Tassanee Mongkolrat
PhraVachiravich Pattarakiattinan

Abstract

          The purpose of the study was to study role of whiskey in Isan community through the Structuralism and Functionalism of William Bascom which including 4 functions and structures; 1) for entertaining, 2) for ceremony significance, 3) for education, and 4) for social norms. Roles are significant for giving status because they are one of conservative of social stabilities.
          The results shown that there were 4 roles of Whiskey in Isan; 1) to cope with frustration; tools for entertainment, tools for making friends, tools for relaxing, 2) to be the part of the ceremonies; feeding ancestral spirits, being in wrist-binding ceremony, paying respect for local Isan songs, sacrificing, and paying respect for field ghosts, 3) to be nutrient as a medicine, 4) to be the social norms; social organization,  and the conservation of tradition and ceremony. In conclusion, there were 4 roles of whiskey in Isan based on the Structuralism and Functionalism of William Bascom; for entertaining, for ceremony significance, for education, and for social norms.

Article Details

How to Cite
Rakpratet, S. ., Promma, . P. ., Ponkaewkes, A. ., Srikokpho, K. ., Jarumethichom , A. ., Kraiboot, A., Thongkliang, P. ., Mongkolrat, T. ., & Pattarakiattinan, P. . (2022). Whiskey : Role in Isan society. Journal of Modern Learning Development, 7(11), 327–341. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jomld/article/view/261225
Section
Research Article

References

จีรพงษ์ โปร่งจิตร.(2550). วิถีชีวิตหางเครื่องหมอลำหมู่ คณะรัตนศิลป์อินตาไทยราษฎร์ อำเภอเมือง จังหวัดขอนแก่น. ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาไทยศึกษาเพื่อการพัฒนา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยราชภัฏเลย

ฉัตรทิพย์ นาถสุภา และ พรพิไล เลิศวิชา. (2539). ทิศทางวัฒนธรรมไทย. กรุงเทพมหานคร.

ชญาณิศร์ โพธิ์ทอง. (2558). มาตรการทางกฎหมายในการควบคุมการผลิตและการจำหน่ายยาดองเหล้า. หลักสูตรนิติศาสตรมหาบัณฑิต สาขานิติศาสตร์ คณะนิติศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยเกษม

เทพินทร์ พัชรานุรักษ์. (2541). พฤติกรรมการบริโภคสุรา ทบทวนองค์ความรู้ สถานการณ์และปัจจัยที่เกี่ยว ข้อง. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์วิชาการแพทย์

ปริยัติ นามสง่า. (2553). ชีวิตผลงาน บทบาทต่อสังคม และอัตลักษณ์ ของหมอลำสำอาง เชียงคำ บ้านขามเรียง อำเภอกันทรวิชัย จังหวัดมหาสารคาม. ปริญญานิพนธ์ ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

ปรีชา พิณทอง. (2534). ประเพณีโบราณไทยอีสาน. อุบลราชธานี: โรงพิมพ์ศิริธรรมออฟเซ็ท.

ไพทูรย์ ดอกบัวแก้ว และ ไชยยง รุจนเวท. (2548). เหล้าล้านนา การต่อสู้ของเครื่อข่ายเหล้าพื้นบ้านของ ประเทศไทย. เชียงใหม่ : มิ่งเมือง

ภูมิจิต เรืองเดช. (2546). ความเชื่อและการนับถือผีในกลุ่มชาติพันธุ์ไทยเขมร. วิทยานิพนธ์ตามหลักสูตรศิลปศาสตร์มหาบันฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: สถาบันราชภัฏสุรินทร์.

อนันตศักดิ์ พลแก้วเกษ. (2559). ถอดรหัสความเป็นอีสานผ่านสัญญะในห้างสรรพสินค้าเซ็นทรัล พลาซ่าขอนแก่น จังหวัดข่อนแก่น. วารสารวิถีสังคมมนุษย์. 4 (1), 139

อดุลย์ รัตนมั่นเกษม. (2555). อาหารจีนบำรุงสุขภาพ สำหรับบุคคลทั่วไป. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ แสงดาว.

อุษา กลมพันธ์. (2556). เหล้ายาเพื่อสุขภาพของคนในกลุ่มชาติพันธุ์ออสโตรเอเชียติก. สาขาวิชายุทธศาสตร์การพัฒนาภูมิภาค (สาธารณสุขชุมชน) คณะกรรมการบัณฑิตศึกษา. บัณฑิตววิทยาลัย: มหาวิทยาลัยราชภัฏสุรินทร์.

อำนวย พิรุณสาร. (2538). การดื่มและการให้คุณค่าของเหล้าของเยาวชนชายในกรุงเทพมหานครศึกษาเฉพาะกรณีผู้ขับขี่มอเตอร์ไซด์รับจ้าง . กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยมหิดล.