Guideline for Promoting Tradition of Worshiping Inthakhin Pillar of Buddhist People, Chiang Mai Province

Main Article Content

Phrapalad Klainak Ariyavamso (Srisaeng)
Sangad Chienjuntuk
Phramaha Wiset Pannavajiro

Abstract

          The objectives of this research article are 1) to study the tradition of worshiping the Inthakhila pillar of the Buddhists. Chiang Mai Province 2) to study the promotion of the tradition of worshiping the Inthakhin pillar of the Buddhists Chiang Mai Province 3) to find ways to promote the tradition of worshiping the Inthakhin pillar of the Buddhists Chiang Mai Province It is a qualitative research. Study data were collected from relevant documents and data were collected by in-depth interviews from 17 key informants.
         The research results showed that :
          1) tradition of worshiping the Inthakhila pillar that has been passed down from generation to generation It is a morale booster for the Buddhists. When worshiping the Inthakhin pillar The country will be free from disaster and prosper every year, so there must be a ceremony to worship the Inthakhin pillar. to create morale and encouragement for the prosperity of life,
         2) promoting conservation by raising awareness of local people to realize the value, essence and importance of the tradition of worshiping the Inthakhin Pillars. Encourage youth to come together to preserve the unique traditions of the province. which will create knowledge and pride and continue local arts and culture to exist not be immersed in globalization without an intellectual balance and knowledge worthy of preservation as a legacy,
          3) guidelines for promoting traditions are defined in 7 areas as follows: Management and the method of transmitting the tradition of worshiping the Inthakhin pole maintenance and promotion local customs Tradition inheritance Tradition Development information preparation, education and cultural tourism Collaboration of agencies from the public and private sectors in the preservation of local traditions.

Article Details

How to Cite
Ariyavamso (Srisaeng), P. K. ., Chienjuntuk, S., & Pannavajiro, P. W. . (2024). Guideline for Promoting Tradition of Worshiping Inthakhin Pillar of Buddhist People, Chiang Mai Province. Journal of Modern Learning Development, 9(2), 319–335. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jomld/article/view/264794
Section
Research Article

References

พรรณิดา ขันธพัทธ์. (2558). การปรับเปลี่ยนวิถีทางประเพณีพิธีกรรมและอัตลักษณ์ของชาวไทใหญ่ความเชื่อ ในจังหวัดเชียงใหม่. วารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา. 23 (41), 179-199.

พระครูสิริธรรมาภิรัต. (2562). แนวทางการฟื้นฟูและพัฒนากระบวนการประเพณีการสวดด้านวัดพระมหาธาตุ วรมหาวิหาร. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์. 6 (2), 620-621.

พระปลัดพลกฤต แก้วมนตรีและคณะ. (2555). การประยุกต์พุทธปรัชญาในการพัฒนาประเพณีสงกรานต์ของ พระสงฆ์ในเขตเทศบาลนครหาดใหญ่จังหวัดสงขลา. วารสารสถาบันวิจัยญาณสังวร. 7 (1), 10-18.

พระปลัดอนันต์ สนพะเนาว์. (2560). บุญประเพณีข้าวเหนียว : การสืบสานภูมิปัญญาพื้นบ้านด้านวัฒนธรรมความเชื่อและพิธีกรรมของชุมชนอีสานใต้. วารสาร มจร สังคมศาสตร์ปริทรรศน์. 6 (2), 715-722.

พระสมชัย กิตฺติญาโณ. (2560). วัฒนธรรมไทย ประเพณี ความเชื่อตามแนวทางพระพุทธศาสนา. วารสารสิรินปริทรรศน์. 18 (1), 82-95.

พระอธิการสมาน สนฺติกโร และคณะ. (2564). แนวทางการส่งเสริมประเพณีบุญข้าวจี่ของชุมชนตำบลทุ่งกุลาอำเภอสุวรรณภูมิ จังหวัดร้อยเอ็ด. วารสารวิชาการ มจร บุรีรัมย์. 6 (1), 226-240.

มิวเซียมไทยแลนด์. (มปป.). ประเพณีเข้าอินทขีล ตำนานอินทขีลและประเพณีบาอินทขีล. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 1 มีนาคม 2566. แหล่งที่มา: https://www.museumthailand.com/th/3826/storytelling/ประเพณีเข้าอินทขิล/

ลัดดา จิตตคุตตานนท. (2565). การวิเคราะห์การสื่อสารเชิงวัฒนธรรมเพื่อการผลิตซ้ำตำนานอินทขีล. ศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยแม่โจ้. 10 (1), 91-92.

อาหมัดอัลชารีย์ มูเก็ม. (2559). ประเพณี พิธีกรรม ความเชื่อ ที่มีความสัมพันธ์ต่อวิถีชีวิตของชนกลุ่มชาติพันธุ์เขมรบนพื้นที่บ้านจารย์ อำเภอสังขะ จังหวัดสุรินทร์. ประกาศนียบัตรบัณฑิต. สาขาวิชาบัณฑิตอาสาสมัคร. วิทยาลัยพัฒนศาสตร์ ป๋วย อึ๊งภากรณ์. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.