The Form of the Funeral Ritual is Similar of Lanna People and the Thai Khmer People

Main Article Content

Pimkalaya Ritpen

Abstract

          Research on the form of the funeral ritual is similar of Lanna people and the THAI KHMER people aims to study 1) Lanna funeral ceremonies 2) Khmer funeral ceremonies in Thailand 3) Analyze the patterns of funeral rituals that are similar among the Lanna people and the Thai Khmer people. This is a qualitative research in a multiple case format. Collect data with documents Related research Participant observation and in-depth individual interviews.
          The results found that 1)Currently, many areas in Lanna use business services. That involves funerals combined with traditional funeral ceremonies as in the area where the researcher is domiciled. For even more convenience 2) Khmer funeral ceremonies in Thailand it is similar to the funeral ceremonies of Thai people from all regions , But there will be a different ethnic identity which expresses traditions and cultures that have been passed down for a long time.3)The form of the funeral ritual include those performed before death, Preparing things before the day of the cremation and rituals during and after cremation.When analyzed, it was found that it was based on the belief that people close to death would pass away peacefully, belief in traveling to a new world and belief in sending souls to a better world.Including following traditional funeral ceremony guidelines

Article Details

How to Cite
Ritpen, P. . (2024). The Form of the Funeral Ritual is Similar of Lanna People and the Thai Khmer People . Journal of Modern Learning Development, 9(10), 648–663. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jomld/article/view/271290
Section
Research Article

References

ทองปาน ศรีวราลักษณ์. (2566). สัมภาษณ์. ชาติพันธุ์ของสมาชิกในหมู่บ้าน การเคลื่อนศพไปยังฌาปนสถาน และการถวายเชิงบาตร. วันที่ 16 ธันวาคม 2566 บ้านเลขที่ 31/1 หมู่ที่ 22 บ้านโนนสมบูรณ์ ตำบล

สะแกโพรง อำเภอเมืองบุรีรัมย์ จังหวัดบุรีรัมย์.

ประยูร ทรงศิลป์. (2562). เอกสารการสอนชุดวิชา พื้นฐานสังคมและวัฒนธรรมเขมรหน่วยที่ 9. นนทบุรี: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

ปิยพนธ์ กระแสโสม. (2023). สลาเธือร์ : ในพิธีกรรมงานศพชาวไทยเขมร. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 4 กุมภาพันธ์

แหล่งที่มา: https://www2.m-culture.go.th/surin/ewt_dl_link.php?nid=3152&

filename=index

พระครูบัณฑิตปริยัตยาทร (ประเวศ ปัญฺญาวโร). (2560). ศึกษาวิเคราะห์คติธรรมเกี่ยวกับประเพณีงานศพ ในล้านนา. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. บัณฑิตวิทยาลัย:มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พริษฐ์ ชิวารักษ์. (2023). ลานนา ล้านนา : การเมืองเรื่องไม้โทกับอาณานิคมความรู้ในล้านนา. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 15 ธันวาคม 2566. แหล่งที่มา : https://www.the101.world/lanna-history-13/

เพ็ญสุภา สุขคตะ. (2021). ลานนา-ล้านนา มหาวิวาทะ ห้าทศวรรษ. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 15 ธันวาคม 2566.

แหล่งที่มา : https://www.facebook.com/notes/1300332503651338/

มาลี ดาวรีรัมย์. (2566). สัมภาษณ์. การทำบุญและการแต่งกายมาร่วมในงานศพ. วันที่ 16 ธันวาคม 2566. บ้านเลขที่ 45 หมู่ 15 บ้านสะแกโพรง ตำบลสะแกโพรง อำเภอเมืองบุรีรัมย์ จังหวัดบุรีรัมย์.

ศรินธร รัตน์เจริญขจร. (2559).“ตัดกรรม รำแม่มด” พิธีกรรมรักษาใจ. ออนไลน์ . สืบค้นเมื่อ 21 ธันวาคม2566. แหล่งที่มา : https://www.budnet.org/sunset/node/489

ศิลาวัฒน์ ชัยวงศ์. (2560). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการเปลี่ยนแปลงความเชื่อและพิธีกรรมการจัดงานศพของ

ชาวล้านนา. วารสาร มจร สังคมศาสตร์ปริทรรศน์. 6 (2), 487-499.

สถานทูตสหรัฐอเมริกาและสถานกงสุลในประเทศไทย. (2565). รายงานว่าด้วยเสรีภาพทางศาสนานานาชาติในประเทศไทย พ.ศ. 2565. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 19 ธันวาคม 2566. แหล่งที่มา : https://th. usembassy.gov/th/our-relationship-th/official-reports-th/2022-international-religious-freedom-report-thailand-th/

สมชาย ณ นครพนม และคณะ. (2562). ประวัติศาสตร์และวัฒนธรรมอีสาน. กรุงเทพมหานคร:

โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย จำกัด

สมชาย ศรีวราลักษณ์. (2566). สัมภาษณ์. เครื่องบูชาในพิธีตัดกรรมและพิธีเบิกโลง. วันที่ 17 ธันวาคม 2566 บ้านเลขที่ 24 หมู่ที่ 4 บ้านโนนแดง ตำบลสะแกโพรง อำเภอเมืองบุรีรัมย์ จังหวัดบุรีรัมย์

สมร ชนะมาร. (2566). สัมภาษณ์. การตัดกรรมในพิธีกรรมงานศพของชาวเขมรถิ่นไทย. วันที่ 15 ธันวาคม 2566 บ้านเลขที่ 80 หมู่ที่ 6 บ้านหนองจิก ตำบลห้วยแถลง อำเภอห้วยแถลง จังหวัดนครราชสีมา

สมศักดิ์ ศรีสันติสุข. (2558). โสวัฒนธรรมอีสานในงานวิจัย. เชียงใหม่: บลูมมิ่ง ครีเอชั่น.

สุบิน วุฒิยาสาร. (2566). สัมภาษณ์. การเตรียมเชิงบาตรในงานศพ. วันที่ 16 ธันวาคม 2566. องค์การบริหารส่วนตำบลสะแกโพรง 218 หมู่ที่ 15 ตำบลสะแกโพรง อำเภอเมืองบุรีรัมย์ จังหวัดบุรีรัมย์

สุพิม พลสูงเนิน. (2566). สัมภาษณ์. การยกธงในงานบุญฉลองอัฐิ. วันที่ 17 ธันวาคม 2566 บ้านเลขที่ 24 หมู่ที่ 4 บ้านโนนแดง ตำบลสะแกโพรง อำเภอเมืองบุรีรัมย์ จังหวัดบุรีรัมย์

สำนักงานวัฒนธรรมจังหวัดเชียงใหม่. (2548). ปริศนาธรรมในพิธีกรรมล้านนา. เชียงใหม่: สำนักงานวัฒนธรรมจังหวัดเชียงใหม่

เทพประวิณ จันทร์แรง. (2562). ประวัติศาสตร์พระพุทธศาสนาในล้านนา : การวิเคราะห์ข้อมูลจากคัมภีร์และหลักฐานทางโบราณคดี. วรสารพุทธศาสตร์ศึกษา. 10 (1), 39-50.

อภิธาน สมใจ. (2541). งานศพล้านนา ปราสารทนกหัสดีลิงค์สู่ไม้ศพ. เชียงใหม่: สถาบันวิจัยสังคมมหาวิทยาลัยเชียงใหม่

อภิรัตน์ อรรถเทวิน. (2554). ซันลอเจก (แกงกล้วย). ออนไลน์. สืบค้นเมื่อวันที่ 22 ธันวาคม 2566 แหล่งที่มา : http://m-culture.in.th/album/view/97145/