Presenting Techniques of ‘Northernness’ in Thai Entertaining Media, 1976 – 2021

Main Article Content

Yingying Nong
Jansuda Chaiprasert

Abstract

          This research aims to analyze presenting techniques of ‘Northernness’ in Thai entertaining media, during 1976 – 2021.  Content analysis is applied to study eleven novels; four television scripts; and seven movie scripts.The research finds four aspects of presenting techniques of ‘Northernness’ in the data studied, including through the plot; characters; setting and atmosphere; and the language.  The detail is as the following.  1) Presenting through the plot, this is subjected to types of the media. The novels studied present ways of life in Thai norther rural areas, while television dramas present the time-travel plot, and the movies present stories of love.  2) Presenting through characters, The producers focus on presenting ‘Northernness’  includes beliefs; performances; values; costume; traditions; dialect; and conducts through the characters' words and actions. Creating characters who speak the northern dialect; and show the local performances. And appearance of characters is northern people who dress the local costume.  3) Presenting through setting and atmosphere, including places and geography of villages; mountains; and cultural settings of the northern.  The ‘northernness’ shown is about ways of life; traditions; and art and culture.  4) Presenting through the language, the northern dialect is used in the narration and in conversations of characters.  This makes the stories realistic and conveys the ‘northernness’ to readers and audiences. 

Article Details

How to Cite
Nong , Y. ., & Chaiprasert, J. (2024). Presenting Techniques of ‘Northernness’ in Thai Entertaining Media, 1976 – 2021. Journal of Modern Learning Development, 9(11), 303–324. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jomld/article/view/272839
Section
Research Article

References

กลิ่นกาสะลอง. (2562). แหล่งที่มา : https://www.bilibili.tv/th/video/ 2044758938?bstar _from= bstar-web.homepage.recommend.all.

กิตติศักดิ์ สุวรรณโภคิน. (2542). จินตทัศน์แห่งเสรีชนและศิลปะการเล่าเรื่องในภาพยนตร์. กรุงเทพมหานคร: โครงการสื่อสันติภาพคณะนิเทศน์ศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุกัญญา เชาว์น้ำทิพย์. (2549). อัตลักษณ์ของชาวล้านนาที่ปรากฎในนิยายของมาลา คำจันทร์. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

สุนทร คำยอด. (2559). การสร้าง “ความเป็นล้านนา” ในวรรณกรรมของนักเขียนภาคเหนือ. วารสารธรรมศาสตร์. 35 (3) , 43-60.

พรศิริ ปินไชย. (2563). ภาพสะท้อนสังคมและวัฒนธรรมท้องถิ่นภาคเหนือในนวนิยายที่ได้รับรางวัลของมาลา คําจันทร์. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่.

พัชราภรณ์ เรืองทอง. (2561). ภาพแทน “ชาวเขา” ในภาพยนตร์ไทย. กรุงเทพมหานคร : การนำเสนอ โครงการ ประชุมวิชาการและนำเสนอผลงานระดับชาติของนักศึกษาด้านมนุษยศาสตร์และ สังคมศาสตร์ครั้งที่1/2561 คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา.

แม่อายสะอื้น. (2561). แหล่งที่มา : https://www.bugaboo.tv/lakorn/maeaisauen.

เมื่อดอกรักบาน. (2550). แหล่งที่มา : https://www.youtube.com/watch?v=wtUjVFB1bYc.

รอยไหม. (2554). แหล่งที่มา : https://ch3plus.com/oldseries/1032.

รักจัง. (2549). แหล่งที่มา : https://www.youtube.com/watch?v=JU9G7mXPjTo.

วัชรวีร์ ไชยยายนต์ .(2564). การวิเคราะห์ภาพตัวแทนของผู้หญิงล้านนาในละครโทรทัศน์แนวย้อนยุคบริบทภาคเหนือ. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

วีรวัฒน์ อิทรพร . (2562). วรรณคดีวิจารณ์. (พิมพ์ครั้งที่ 2). นครปฐม: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยศิลปกร.

ส้มป่อย. (2563). แหล่งที่มา : https://www.netflix.com/th/title/81511310.

ฮาร์ทบีทเสี่ยงนักรักมั้ยลุง. (2562). ค้นคืนจาก https://www.bilibili.tv/en/video/2040238782.

The Melody รักทำนองนี้. (2555). แหล่งที่มา : https://www.doomovie-hd.com/?r=movie _view&id =25186.