Lost in Thought: Creation of Contemporary Instrumental Music
Main Article Content
Abstract
This research is creative work. The creator was inspired by the abstract poem “Loi” by Tang Chang. The purpose is to study 1) Create “Lost in Thought” as contemporary music. 2) Perform with the string combo band. Data was collected through interviews with key Information, including music scholars, literature specialists, and musical interpretation experts. The selection of participants was based on their relevant research and creative works. Interviews form on language interpretation, Thai music creation, and international music creation.
The results showed that (1) The creative work has 5 Sections ABCDA, Time signature 4/4 , Tempo 75 Bpm, Key signature A minor, and E major. The melodic structure integrates elements from both Western and traditional Thai music. Using 7 and 13 chord. Section A is on the A minor scale, it conveys a sense of drifting or entering a state of floating. Section B is on the E major scale, it conveys a sense of drifting towards the light. Section C on the A minor scale, the creator wishes to improvise to convey the performer's emotions. Repeat to section B and end with section A. (2) Creative work Lost in Thought: Creation of Contemporary Instrumental Music. The creator has defined the ensemble format as a string combo, consisting of a drum set, electric bass guitar, electric guitar, piano, trumpet, trombone, and tenor saxophone, with the melody led by the electric guitar. The instrumentation and musical content may be adjusted as appropriate.
Article Details
References
จ่าง แซ่ตั้ง. (2553).บทกวีของฉัน: จ่าง แซ่ตั้ง. กรุงเทพมหานคร: โสภณการพิมพ์.
ฐิฏิวัฒน์ ตรีภพ. (2560). บทประพันธ์เพลง เดอะ คอนฟิวส์ชัน อิน โซไซตี้ สำหรับแจ๊สออร์เคสตรา. วิทยานิพนธ์ดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต. วิทยาลัยดนตรี: มหาวิทยาลัยรังสิต.
ณัฐพร ผกาหลง. (2563). ดุษฎีนิพนธ์การประพันธ์เพลง: ซิมโฟนิกแรปโซดีจิตวิญญาณแห่งอาเซียน สำหรับวงเชมเบอร์ออร์เคสตรา. วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรดุษฎีบัณฑิต. คณะศิลปกรรมศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ดรุณี อนุกูล. (2564). ดุษฎีนิพนธ์การประพันธ์เพลง : จิตวิญญาณ ลีลา อารมณ์ “ขนมสงขลา” สวีทสำหรับวงวินด์ออนซอมเบิล. วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรดุษฎีบัณฑิต. คณะศิลปกรรมศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
นวภู แซ่ตั้ง. (2563). จ่าง แซ่ตั้ง : ตัวตนกับการสร้างผลงานศิลปะ. วารสารสถาบันวัฒนธรรมและศิลปะ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ. 21 (2), 10
ภัทรา พงษ์แสงสุริยะ. (2563). บทประพันธ์เพลงระดับมหาบัณฑิต “เมตามอร์โฟซิส” สำหรับวงดุริยางค์เครื่องสาย. วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต. คณะศิลปกรรมศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
วัชระ กัณธียาภรณ์. (2562). ดุษฎีนิพนธ์การประพันธ์เพลง: “ศรีนครพิงค์” สำหรับวงแจ๊สออร์เคสตรา และวงเครื่องดนตรีล้านนา. วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรดุษฎีบัณฑิต. คณะศิลปกรรมศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ศิรารัตน์ สุขชัย.(2563). ดุษฎีนิพนธ์งานดนตรีวิจัยสร้างสรรค์: บทเพลงมิสซาสยามสำหรับศาสนพิธีนิกายโรมันคาทอลิก. วิทยานิพนธ์ศิลปกรรมศาสตรดุษฎีบัณฑิต. คณะศิลปกรรมศาสตร์. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.