Identity, Beliefs and Rituals of Thai People of Khmer Descent in Dong Noi Subdistrict, Ratchasan District, Chachoengsao Province
Main Article Content
Abstract
This research aims to study the identity, beliefs, and rituals of the Thai people of Khmer descent in Dong Noi Subdistrict, Ratchasan District, Chachoengsao Province, as well as the process of identity transmission and the persistence of beliefs and rituals within the community. This study is qualitative, using in-depth interviews participant observation, and non-participant observation. The key target groups include individuals knowledgeable about the community’s history, beliefs, identity, and those directly involved in the important rituals that the community practices and upholds.
The research results found that the beliefs and rituals of the Khmer Thai people in the Dong Noi community have beliefs and faith in performing rituals. Each ritual is anchored by a central spiritual focus, namely, the ancestor spirits, field spirits, and rice paddies spirits, which are believed to help protect, nurture, and assist in ensuring success. These beliefs are manifested in rituals such as the San Don Ta ritual (ancestor worship), the San Preah Phumisra ritual, the San Kar ritual, the divination ritual, and the Jong Dai ritual. The study also found that, amidst the changing social conditions over time, the duration and complexity of the rituals have been reduced, and Buddhist cultures have been incorporated into the ceremonies. However, beliefs and faith in the ancestor spirits remain a primary, an essential element, and continue to be firmly preserved through the kinship bonds of community members who perform the rituals together.
Article Details
References
ฉัตรทิพย์ นาถสุภา และพรพิไล เลิศวิชา. (2537). วัฒนธรรมหมู่บ้านไทย. กรุงเทพฯ: สถาบันพัฒนาชนบท มูลนิธิหมู่บ้าน.
ฌวง, โตว์จ. (2565). เจ้าพระยาอภัยภูเบศร์ (แบน) เหตุที่ทำให้สยามปกครองพระตะบองกว่า 1 ทศวรรษ. ศิลปวัฒนธรรม, 28, 127–135.
ธยายุส ขอเจริญ, พระครูโกศลศาสนวงศ์, พระธงชัย นนฺติธโร และสุทัศน์ ประทุมแก้ว. (2562). พลวัตวัฒนธรรมของประชาชนตามแนวชายแดนไทยกัมพูชา: คติความเชื่อ และการละเล่น. ศรีสะเกษ: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย วิทยาลัยสงฆ์ศรีสะเกษ.
บารี, บี ธีโอดอร์. (2540). บ่อเกิดลัทธิประเพณีอินเดีย เล่ม 1 ภาค 1-4 [Sources of Indian Tradition] (พิมพ์ครั้งที่ 2). (จำนงค์ ทองประเสริฐ, ผู้แปล). กรุงเทพฯ: ราชบัณฑิตยสถาน.
บุญเทียน ทองประสาน. (2531). แนวคิดวัฒนธรรมชุมชนในงานพัฒนา. กรุงเทพฯ :สภาคาทอลิกแห่งประเทศไทยเพื่อการพัฒนา.
บุญยเสนอ ตรีวิเศษ. (2563). พิธีบุญถือบิณฑ์ (พิธีบ็อนกันเบ็ญ) ของชาวเขมรถิ่นไทยและชาวเขมรกัมพูชา. วารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุตรดิตถ์, 8(2), 166–185.
ประเสริฐ ศีลรัตนา, จินดา เนื่องจำนงค์, ชูชาติ นาโพตอง, กิจจา สิงห์ยศ, อรวรรณ แสงอรุณ,
นวลลออ อนุสิทธิ์ และศักดิ์ดา มลิกุล. (2548). แนะนำจังหวัดฉะเชิงเทรา ฉบับอำเภอราชสาส์น.ฉะเชิงเทรา: เอ็มเอ็นคอมพวออฟเซท.
ผจงจิตต์ อธิคมนันทะ. (2543). การเปลี่ยนแปลงสังคมและวัฒนธรรมไทย. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
เมธาวี ศิริวงศ์. (2556). ประเพณีประดิษฐ์กับการจัดการทรัพยากรวัฒนธรรม กรณีศึกษา งานเทศกาลประเพณีแซนโฎนตา อำเภอขุขันต์ จังหวัดศรีสะเกษ. (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศิลปากร.
ศิริพร ณ ถลาง. (2559). “คติชนสร้างสรรค์” บทสังเคราะห์และทฤษฎี. กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).
สารภี ขาวดี. (2559). ประเพณีแซนโฎนตา: การสืบทอดและการดำรงอยู่ในบริบทพื้นที่ดั้งเดิม.วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี, 7 (2), 131–163.