A STUDY OF NARRATIVE ELEMENTS WITH SCIENTIFIC CONTENT FROM SIDE BY SIDE PEE-NONG-LOOK-KON-KAI
Main Article Content
Abstract
The objective of this study was to investigate the science-based narrative elements of the series Side by Side Pee-Nong-Look-Kon-Kai. This research is based on a qualitative research, data analysis from 8 episodes of serial drama, interview articles, and books about people directly involved in communicating the science content in the series which are screenwriters, directors, and actors. The study found that science content on autism issues is inserted in every narrative element. as follows; Plot: Exposition begins by showing the relationship of a family whose member has autism, Rising Action based on different conflicts of the main characters and the struggle between autistic ideologies, Climax contains 2 sets of conflicts, Falling Action shows information on the care of people with autism from experts and show positive results, Resolution creates euphoria after a person with autism faces a test and allows viewers to ponder the lives of people with autism, Theme: the importance of love in a family with a member with autism, Conflict: conflict between people and people and conflicts with society or groups of people, Characters: shows an introduction to the audience's recognizable autism and specific Asperger syndrome information, Dialogue: use emotionally laced language to communicate autistic content, Scene: using the criteria of the lifestyle of an autistic character and the Ending: contain 2 endings 1) surprise ending and 2) realistic ending that allows viewers to ponder the future of people with autism.
Article Details
References
กมลวรรณ กันยาประสิทธิ์. (2558). ประเด็นทางวิทยาศาสตร์กับสังคมเพื่อทักษะในศตวรรษที่ 21. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา, 2(26), 1-9.
ขจิตขวัญ กิจวิสาละ. (2564). ศาสตร์การเล่าเรื่องในสื่อสารศึกษา. วารสารศาสตร์, 14(3), 9-85.
จุฑามาศ สาคร. (2561). การสร้างตัวละครที่มีลักษณะเฉพาะและการเล่าเรื่องของละครโทรทัศน์ชุดโปรเจกต์ เอสเดอะ ซีรีส์ ตอน Side by Side พี่น้องลูกขนไก่ และ SOS Skate ซึม ซ่าส์. ใน วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชานิเทศศาสตร. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
เจณริฌา จงมี. (2559). การสื่อสารทางวิทยาศาสตร์. เรียกใช้เมื่อ 19 พฤศจิกายน 2567 จาก http://il258jenricha.blogspot.com/2016/03/blog-post_49.html.
ฐิตินันท์ ทองมาเอง. (2563). ความสัมพันธ์ระหว่างแรงจูงใจและการเปิดรับชมรายการสนามข่าว 7 สีทางโทรทัศน์ของผู้ชมในเขตกรุงเทพมหานคร. ใน นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ. มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.
ปณิสญา อธิจิตตา. (2555). การประกอบสร้างอุดมการณ์ทุนนิยมในละครโทรทัศน์ไทย. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการสื่อสารศึกษา. มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
พรณรงค์ พงษ์กลาง. (2560). การบริหารจัดการสื่อโทรทัศน์ในศตวรรษที่ 21. วารสารสมาคมสถาบันอุดมศึกษาเอกชนแห่งประเทศไทย, 23(1), 90-101.
มาโนช รักไทยเจริญชีพ. (2560). พฤติกรรมการเปิดรับและปัจจัยที่ส่งผลต่อการเลือกเปิดรับชมโทรทัศน์ช่องข่าวในระบบดิจิทัลของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร. วารสารสุทธิปริทัศน์, 31(98), 212-221.
ศวิตา ศีลตระกูล. (2563). การสร้างสรรค์ภาพยนตร์สารคดีสั้นที่มีเนื้อหาเกี่ยวกับผู้ที่มีภาวะดาวน์ซินโดรม. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาสื่อและนวัตกรรมการสื่อสาร. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
Dawson, E. (2013). What is science communication? Catalyst: Secondary Science Review, 24(1), 4-5.
ElShafie, J. S. (2018). Making Science Meaningful for Broad Audiences through Stories. Integrative and Comparative Biology, 58 (6), 1213-1223.
Sternsdorff, C. N. (2015). Food after Fukushima: Risk and scientific citizenship in Japan. American Anthropologist, 117(3), 455-467.