DEVELOPING THE C-K THEORY CONCEPT TO CREATE THE IDENTITY OF FASHION GOODS FROM MON CULTURAL CAPITAL: A CASE STUDY OF SABAI MON IN PATHUM THANI PROVINCE
Main Article Content
Abstract
The main objectives of this research are 1) To study C-K theory and product design concepts from cultural capital that are used in the design and creation of contemporary cultural capital fashion products, and 2) To find and present a collection of prototype products that demonstrate the identity of contemporary cultural capital fashion products in the category of Sabai Mon of Pathum Thani Province. This research is a combination of both quantitative and qualitative along with creative work, emphasis is placed on participatory research between researchers, communities and experts. There was a sample of 400 female consumers. The research instruments consisted of a questionnaire, interview forms and satisfaction evaluation forms from experts, target group and exhibition visitors. The statistics used to analyze the research results are frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation. The results of the research found that 1) C-K theory and product design concepts from cultural capital lead to specifications for designing contemporary cultural capital fashion products from Sabai Mon, Pathum Thani province, including silhouettes, colors, patterns, decorative details, material specifications and production methods, and 2) The researcher developed a collection of prototype products consisting of 1) Design of applied Sabai Mon patterns and 2) Design of fashion product collections made from Sabai Mon fabric. The results of the evaluation of satisfaction with the Sabai Mon pattern prototype work was at a good level, the average score was 4.80 with a standard deviation of 0.32 and the satisfaction assessment results for product prototype collection was at a good level, the average score was 4.67 with a standard deviation of 0.30. This research helps expand local wisdom, create a product image and generate more income for local Sabai Mon producers.
Article Details
References
กลุ่มส่งเสริมและสนับสนุนวิชาการพัฒนาสังคม สำนักงานส่งเสริมและสนับสนุนวิชาการ 1 จังหวัดปทุมธานี. (2559). ชุดความรู้ ภูมิปัญญาท้องถิ่นการทำผ้าสไบมอญ. ปทุมธานี: แชมป์บัณฑิต.
กิตติพงษ์ เกียรติวิภาค. (2563). แนวคิดการนำมิติทางวัฒนธรรมสู่การออกแบบสร้างสรรค์ที่สับสน. วารสารสถาบันวัฒนธรรมและศิลปะ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 21(2), 20-41.
ข่าวสดออนไลน์. (2564). ผสานลวดลาย สีบสไบมอญ. เรียกใช้เมื่อ 18 กันยายน 2564 จาก https://www.khaosod.co.th/newspaper/newspaper-inside-pages/news_6541604
ณิชชา เบญจพรวัฒนา. (2558). แนวโน้มการวิจัยเชิงอนาคตในประเทศไทย. วารสารครุศาสตร์ปริทรรศน์ฯ, 2(2), 59-72.
มยุรี เสือคำราม และคณะ. (2562). ผลการพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ของผู้เรียนโดยใช้ C-K Theory ในรายวิชาการจัดการตราสินค้า: กรณีศึกษา นักศึกษาปริญญาตรี มหาวิทยาลัยกรุงเทพ. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยหอการค้าไทย มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 39(4), 115-133.
มยุรี เสือคำราม และอุรพงศ์ แพทย์คชา. (2561). การพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ด้วย C-K Theory:มุมมองจากผู้เชี่ยวชาญและนักศึกษาปริญญาตรี. ใน การประชุมวิชาการและนำเสนอผลงานด้านมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ ครั้งที่ 1. มหาวิทยาลัยราชภัฏสงขลา.
รังสรรค์ ธนะพรพันธุ์. (2546). ทุนวัฒนธรรม: วัฒนธรรมในระบบทุนนิยมโลก เล่ม 1. กรุงเทพมหานคร: มติชน.
สำนักงานจังหวัดปทุมธานี. (2557). แผนพัฒนาจังหวัดปทุมธานี พ.ศ. 2557 - 2560. เรียกใช้เมื่อ 18 กันยายน 2564 จาก http://www2.pathumthani.go.th/551017.pdf
สำนักงานประชาสัมพันธ์จังหวัดปทุมธานี. (2565). แถลงข่าวกิจกรรมส่งเสริมการท่องเที่ยวจังหวัดปทุมธานี One Day Trip. เรียกใช้เมื่อ 18 กันยายน 2564 จาก http://www2.pathumthani.go.th/index.php/2013-01-02-07-22-18/1563-200665
องค์การบริหารส่วนจังหวัดปทุมธานี. (2567). จังหวัดปทุมธานี. เรียกใช้เมื่อ 18 กันยายน 2564 จาก http://www.pathumthani.go.th/new_web/about1pathum/index.htm
The Reporters. (2563). “ถัก ปัก ร้อย” กู้วิกฤตเศรษฐกิจ ลดความรุนแรงในครอบครัว. เรียกใช้เมื่อ 18 กันยายน 2564 จาก https://www.thereporters.co/culture/sabaimorn-pathumthani/
Hatchuel, A. (1996). Théories et modèles de la conception, Cours d'ingénierie de la conception. Paris: École des Mines de Paris.