The Power of Women : The Challenging power relations with Patriarchy in the Modern Novel

Main Article Content

Klairung Phuonsom

Abstract

            The study aimed to analyze patriarchy's responses and negotiations in the essence of “The Single Mom” a novel written by Tonrak, a pen name. The results showed that women in modern society had the power to respond and negotiate patriarchy differently. Women reacted to the patriarchy by using verbal and physical reactions: the former involved impolite words, sarcasm, intimidation and the latter included not tolerating sexual harassment, violence, and law enforcement. The other way involved the power of negotiations through the holy secrets, intermediaries, and economic power. The analysis indicated female characters’ delinquencies, reflecting through the failure to maintain family status and their reactions against male characters to negotiate the patriarchy. As such, the women started to gain more power regardless of being blamed. Instead, they had been positively valued by the societal community. The analysis also showed that women made use of their physical inferior by practising religious beliefs to create their power and assigned the middleman of the equivalent socioeconomic status as a representative to negotiate the patriarchy. In the end, women could remain their power being objected to the patriarchy.

Article Details

How to Cite
Phuonsom, K. (2020). The Power of Women : The Challenging power relations with Patriarchy in the Modern Novel. Journal of Man and Society, 6(1), 43–61. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/husocjournal/article/view/240600
Section
Research Article

References

ต้นรัก. (2560). คุณแม่เลี้ยงเดี่ยวหัวใจฟรุ้งฟริ้ง. กรุงเทพฯ: พิมพ์คำ.

ทัดจันทร์ เกตุสิงห์สร้อย. (2554). การวิเคราะห์สถานภาพและบทบาทของแม่ในนวนิยาย “ลับ แล,แก่งคอย”. การค้นคว้าอิสระปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทยเพื่อการพัฒนาอาชีพ มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ประสพสุข บุญเดช. (2559). หลักกฎหมายครอบครัว. พิมพ์ครั้งที่ 17. กรุงเทพฯ: วัญญูชน.

ปรานี วงษ์เทศ. (2559). เพศและวัฒนธรรม . พิมพ์ครั้งที่4. กรุงเทพฯ: นาตาแฮก

ปิยลักษณ์ โพธิวรรณ์. (2558). ผู้หญิง : บทบาทและความเป็นเพศท่ามกลางกระแสการเปลี่ยนแปลงในสังคมไทย. มหาสารคาม: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.

พลากร เจียมธีระนาถ. (2554). วาทกรรมชายเป็นใหญ่ในภาพยนตร์ไทยที่ให้ความสำคัญแก่สตรี. วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการภาพยนตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ภูเบศร์ สมุทรจักร และคณะ. (2560). ความอยู่ดีมีสุขของครอบครัวไทย. นครปฐม: สถาบันวิจัยประชากรและสังคม มหาวิทยาลัยมหิดล.

ราชบัณฑิตยสภา. (2556). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ.2554. พิมพ์ครั้งที่2. กรุงเทพฯ: นามมีบุ๊คส์พับลิเคชั่น.

วิระดา สมสวัสดิ์. (2540). กฎหมายครอบครัว. กรุงเทพฯ: สายส่งศึกษิตบริษัทเคล็ดไทย.

สรยา รอดเพชร ทัศนีย์ ทานตวาณิช และนัทธนัย ประสานนาม. (2561). “ผู้หญิงกับปิตาธิปไตยในนวนิยายของอุทิศ เหมะมูล” วารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 14 (1), 53-79.

สุธรรม ธรรมรงค์วิทย์. (2546). “ความสัมพันธ์แบบหญิงรักหญิงในฐานะการต่อสู้ทางการเมือง”. ในสินิทธ์ สิทธิรักษ์ (บรรณาธิการ). ผู้หญิงกับความรู้1 (หน้า 241-262). กรุงเทพฯ: โครงการสตรีและเยาวชนศึกษา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

สุพัชริณทร์ นาคคงคำ. (2556). ภาพแทนสตรีไทยในนวนิยายอีโรติกของนักเขียนชายไทย. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

เสาวคนธ์ วงศ์ศุภชัยนิมิต. (2559). การศึกษาสถานภาพและบทบาทผู้หญิงในนวนิยายของณารา. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย มหาวิทยาลัยบูรพา.

อารียา หุตินทะ. (2559). “เมื่อสตรีตามหาประชาธิปไตยในสังคมปิตาธิปไตย”. ในสินีนาถ เศรษฐ-พิศาล (บรรณาธิการเล่ม). หลากมิติประชาธิปไตย : รวมบทความและปาฐกถาทางวรรณกรรม (หน้า 263-310). กรุงเทพฯ: คมบาง.