Cultural Politics in the Magical Realism Novels of Tri Aphirum Faculty of Humanities and Social Sciences Mahasarakham University
Main Article Content
Abstract
This article is aimed to study the cultural politics of Tri Aphirum’s 11 novels of magical realism in the meaning of authority area with the concept of cultural politics. There are four issues to study: politics of the area, politics of class, beliefs of religion and ideology and politics of gender. The results found that the magical realism novels of Tri Aphirum have a role in opening cultural politics areas in the following areas. First, politics of area found that scenes and places are a complex area which included habitation, ancient city, which were used to be as the symbol to convey social status and the notion
of the character’s morality as the norm of individual life and life of society.
Second, the politics of class meant the inequality of people in Thai society, both in urban areas and rural areas. The classes that gained an advantage were the dignitary and the titularity, while the disadvantageous group was the middle class, just the man in the street from the rural area and living in the forest. Thirdly, politics of belief in religion and ideology found that the novel written after the colonial era provides the atmosphere of World War 1, World War 1, Indochina War, and the Cold War, which affected household
economics and national economics impecunious. There were many criminals such as stealing, robbing and murdering, and people protected themselves by using the power of Dhamma, charm, magic and superstitious. Finally,
politics of gender found that the writer gave priority to gender equality. The important characteristic of males are bravery, leadership, and being nice and moral. In contrast, females’ important characteristics were a virtue, both physical and mental, admitted to the law of action, being steady to the precepts, alms and pray, and awareness of morality toward nature.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เนื้อหาและข้อมูลที่ตีพิมพ์ลงในวารสารมนุษย์กับสังคม ถือเป็นข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบโดยตรงของผู้เขียนซึ่งกองบรรณาธิการวารสารไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยหรือร่วมรับผิดชอบใดๆ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารมนุษย์กับสังคม ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสาร หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อต้องอ้างอิงวาสาร
References
ชูศักดิ์ ภัทรกุลวณิชย์. (2559). สัจนิยมมหัศจรรย์ ในงานของกาเบรียล การ์เซีย
มาร์เกซ,โทนี มอร์ ริสัน และวรรณกรรมไทย. กรุงเทพฯ: อ่าน.
ตรี อภิรุม. (2525). แก้วขนเหล็ก. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: โชคชัยเทเวศร์.
ตรี อภิรุม. (2543). ทายาทอสูร. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: ดับเบิ้ลนายน์.
ตรี อภิรุม. (2550). จินตวาณี. พิมพ์ครั้งที่ 3. นนทบุรี: อุทยานความรู้.
ตรี อภิรุม. (2550). ลูกสาวซาตาน. พิมพ์ครั้งที่ 3. นนทบุรี: อุทยานความรู้.
ตรี อภิรุม. (2551). นางพญาอสรพิษ. พิมพ์ครั้งที่ 2. นนทบุรี: อุทยานความรู้.
ตรี อภิรุม. (2551). บาดาลดิน. นนทบุรี: อุทยานความรู้.
ตรี อภิรุม. (2551). ภูตพยัคฆ์. พิมพ์ครั้งที่ 2. นนทบุรี: อุทยานความรู้.
ตรี อภิรุม. (2551). มฤตยูผยอง. พิมพ์ครั้งที่ 2. นนทบุรี: อุทยานความรู้.
ตรี อภิรุม. (2551). มิติที่สาม. พิมพ์ครั้งที่ 2. นนทบุรี: อุทยานความรู้.
ตรี อภิรุม. (2559). นาคี. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพฯ: โพสต์บุ๊กส์.
ตรี อภิรุม. (2560). นาคีภาค 2. กรุงเทพฯ: โพสต์บุ๊กส์.
ธเนศ วงศ์ยานนาวา. (2556) เขียนหญิง: อำนาจ โยนี และการเขียนของลึงค์.
กรุงเทพฯ: Unfinished project.
ประจักษ์ ก้องกีรติ. (2558). การเมืองวัฒนธรรมไทย: ว่าด้วยความทรงจำ/วาทกรรม/
อำนาจ กรุงเทพฯ: ฟ้าเดียวกัน.
วิไลเลขา ถาวรธนสาร. (2545). ชนชั้นนำไทยกับการรับวัฒนธรรมตะวันตก.
กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ.
สุรเดช โชติอุดมพันธ์. (2554). สัจนิยมมหัศจรรย์ในวรรณกรรมของกาเบรียล
การ์เซีย มาร์เกซ. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุรเดช โชติอุดมพันธ์. (2559). อ่านเมือง เรื่องคนกรุง: วรรณกรรม วิถีความสัมพันธ์
และภาพแทนของพื้นที่ กรุงเทพฯ: โครงการเผยแพร่ผลงานวิชาการ
คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อมรา พงศาพิชญ์. (2543). ความหลากหลายทางวัฒนธรรม (กระบวนทัศน์และบทบาท
ในประชาสังคม). พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์
มหาวิทยาลัย.