Thainess in Contemporary Traditions of Northeastern, Thailand: State, Capital, Power, and Ethnic Groups

Main Article Content

Pathom Hongsuwan

Abstract

This article aims to explore how Thainess is portrayed in contemporary Esan traditions as in 1) Illuminated Boat Procession, Nakon Panom province 2) Wax Castle Festival, Sakon Nakon province 3) Candle Procession, Ubon Rachatani province 4) Rocket Festival, Yasothon province, 5) Phi Ta Khon, Loei province and 6) Song Nang Goddess Worship, Mukdahan province. It was highlighted that these traditions do not only portray religious beliefs but also represent social ideology as nationalism and nation building repeatedly to create nationhood. In other word, some local traditions were recreated as renaming and reinventing ways of Thai tradition. This invention was meant to institutionalize and pin down the ideal of constructing local tradition meanings underneath modern power relationship among institution, capital, and globalization.
Additionally, the article points out that Thainess represented in contemporary Esan traditions portrays changes in constructing tradition meanings from time to time. In the past, a tradition could be defined as one certain meaning but when time has changed, that tradition would be defined another meaning. This becomes more complex since institution and capitalism take an action on inventing values to build up political power. Moreover, it has been adopted to be part of national regime so that local Thai traditions could play a role in tourism and cross-nation relationship. Esan traditions become famous and are being supported and shifted to be part of nation building in terms of economic and politic as adding Thainess to Esan traditions intentionally.

Article Details

How to Cite
Hongsuwan, P. (2024). Thainess in Contemporary Traditions of Northeastern, Thailand: State, Capital, Power, and Ethnic Groups. Journal of Man and Society, 1(2), 8–41. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/husocjournal/article/view/272255
Section
Academic Article

References

ไกด์อุบล. (2558). งานประเพณีแห่เทียนเข้าพรรษา จังหวัดอุบลราชธานี. [ออนไลน์]. ได้จาก: http://www.guideubon.com [สืบค้นเมื่อ 1 ธันวาคม 2558].

ชมนาด ศิติสาร. (2558). ประเพณีบั้งไฟของชาวญี่ปุ่นและชาวไทย: กรณีศึกษาเปรียบเทียบประเพณีบั้งไฟริวเซโยะฌิดะและประเพณีบุญบั้งไฟบ้านปะอาว. ใน ศิราพร ณ ถลาง (บรรณาธิการ). ประเพณีสร้างสรรค์ในสังคมไทยร่วมสมัย. 191-242. กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).

ชาตรี ประกิตนนทการ. (2550). การเมืองและสังคมในศิลปะสถาปัตยกรรมสยามสมัยไทยประยุกต์ชาตินิยม. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: มติชน.

ชาร์ลส์ เอฟ คายส์. (2556). อีสานนิยม: ท้องถิ่นนิยมในสยามประเทศ. กรุงเทพฯ: มูลนิธิโครงการตำราสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ ร่วมกับมูลนิธิโตโยต้า ประเทศไทย.

ชิเกฮารุ ทานาเบ. (2555). พิธีกรรมและปฏิบัติการในสังคมชาวนาภาคเหนือของประเทศไทย. เชียงใหม่: ศูนย์ศึกษาชาติพันธุ์และการพัฒนา คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

ทิฆัมพร เอี่ยมเรไร. (2554). การสื่อสารอัตลักษณ์ความเป็นชาติในกีฬามวยไทย. วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชานิเทศศาสตร์ คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ธงชัย วินิจจะกูล. (2557). คำนำเสนอ: ชาติไทย เมืองไทย และนิธิ เอียวศรีวงศ์. ใน นิธิเอียวศรีวงศ์.

ชาติไทย เมืองไทย แบบเรียนและอนุสาวรีย์. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: มติชน.

ธเนศ วงศ์ยานนาวา. (2552). จาก “ประเพณีประดิษฐ์” สู่ความหลากหลายของวัฒนธรรมอาทิ วัฒนธรรม

สายตา. ใน ธเนศ วงศ์ยานนาวา (บรรณาธิการ). ธรรมศาสตร์ 60 ปี รัฐศาสตร์สาร 30 ปี. 317-391.กรุงเทพฯ: เคล็ดไทย.

นิธิ เอียวศรีวงศ์. (2557). ชาติไทย เมืองไทย แบบเรียนและอนุสาวรีย์. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: มติชน.

บางกอกสตาร์ทดี้. (2558). เทศกาลบั้งไฟในญี่ปุ่น. [ออนไลน์]. ได้จาก: http://www.bangkokstudy.net/ [สืบค้นเมื่อ 5 ธันวาคม 2558].

เบน แอนเดอร์สัน. (2557). ชุมชนจินตกรรม บทสะท้อนว่าด้วยกำเนิดและการแพร่ขยายของชาตินิยม. ผู้แปล ชาญวิทย์ เกษตรศิริ. กรุงเทพฯ: มูลนิธิโครงการตำราสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์.

ปฐม หงษ์สุวรรณ. (2558). พลวัตและการสร้างประเพณีประดิษฐ์ในชุมชนอีสานลุ่มน้ำโขง.

ใน ศิราพร ณ ถลาง (บรรณาธิการ). ประเพณีสร้างสรรค์ในสังคมไทยร่วมสมัย. 243-318. ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).

ปรียา แสนทวีสุข. (2539). การไหลเรือไฟจังหวัดนครพนม. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาไทยคดีศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

พ.อยู่คง ณ หลวงพระบาง. (ม.ป.ป.). ประวัติงานประเพณีบุญบั้งไฟยโสธรและวิธีทำบั้งไฟ เมืองโยซิดะ ประเทศญี่ปุ่น. ยโสธร: ชมรมอนุรักษ์มรดกยโสธร.

พระมหาบัญชา เขมปญฺโญ และคณะ (บรรณธิการ). (2542). ที่ระลึกเนื่องในโอกาสที่พระครูเรณูนคราภิรักษ์ ได้รับพระราชทานสมณศักดิ์เป็นพระราชาคณะชั้นสามัญที่ “พระรัตนวิมล”. นครพนม: เรณูนครการพิมพ์.

พัฒนา กิติอาษา. (2557). สู่วิถีอีสานใหม่. กรุงเทพฯ: วิภาษา.

ยศ สันตสมบัติ. (2551). อำนาจ พื้นที่ และอัตลักษณ์ทางชาติพันธุ์: การเมืองวัฒนธรรมของรัฐชาติในสังคมไทย. กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).

โยะชิฮะระ คุนิโอะ. (2537). กำเนิดทุนนิยมเทียมในเอเชียอาคเนย์. ผู้แปล สุกัญญา นิธังกร. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

วิทยากร เชียงกูล. (2550). อธิบายศัพท์สังคมศาสตร์เพื่อการพัฒนา. กรุงเทพฯ: สายธาร.

วีระ สมบูรณ์. (2553). รัฐ-ชาติ ชาติพันธุ์ ข้อสังเกตบางประการว่าด้วยความเป็นชาติ ความเป็นรัฐ และปัญหาชาติพันธุ์. กรุงเทพฯ: สมมติ.

ศิลปกิจ ตี่ขันติกุล. (2546). หุ่นน้ำเวียดนาม. เชียงใหม่: กองทุนอินทร์-สมเพื่อการวิจัยทางมานุษยวิทยา.

สมเกียรติ วันทะนะ. (2551). อุดมการณ์ทางการเมืองร่วมสมัย. กรุงเทพฯ: อักษรข้าวสวย.

สรัญพัฒน์ ตันสุขเกษม. (2547). การสื่อสารและการเปลี่ยนแปลงวัฒนธรรมงานประเพณีแห่เทียนพรรษา จังหวัดอุบลราชธานี. วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการประชาสัมพันธ์ บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สารานุกรมวัฒนธรรมไทย ภาคอีสาน เล่ม 3. (2542). กรุงเทพฯ: มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรมไทย ธนาคารไทยพาณิชย์.

สิริวิมล คำคลี่. (2555). วิวัฒนาการของประเพณีการแห่ปราสาทผึ้ง จังหวัดสกลนคร. การศึกษาค้นคว้าอิสระตามหลักสูตรศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาสหวิทยาการเพื่อพัฒนาท้องถิ่น มหาวิทยาลัยราชภัฎพระนคร.

สุเนตร ชุตินธรานนท์ และคณะ. (2557). ชาตินิยมในแบบเรียนไทย. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: มติชน.

เสกสรรค์ ประเสริฐกุล. (2551). รัฐชาติ ชาติพันธุ์ และความทันสมัย. ใน เอกสารรวมบทความแนวคิดประชุมวิชาการเรื่องชาตินิยมและพหุวัฒนธรรม, 22-23 ธันวาคม 2551, ณ ศูนย์ประชุมนานาชาติ โรงแรม The Empress จังหวัดเชียงใหม่.

อานันท์ กาญจนพันธุ์. (2544). มิติชุมชน วิธีคิดท้องถิ่น ว่าด้วยสิทธิ อำนาจ การจัดการทรัพยากร. กรุงเทพฯ: สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย (สกว.).

Anderson, Benedict. (1983). Imagined Communities: Reflections on the Origins and Spread of Nationalism. London: Verso.

Bhaba, Homi. (1990). Nation and Narration. London: Routledge.

Hobsbawm, Eric. (1983). “Inventing Traditions,” In E. Hobsbawm and T. Ranger (eds). The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.

Leach, E. (1954).Political Systems of Highland Burma: A Study of Kachin Social Structure. London: Athlone.

Lipson, Leslie. (1992). The Great Issues of Politics. Englewood Cliffs: Prentice Hall.

Reynolds, Craig J. (2002). National Identity and Its Defenders Thailand Today. Chiang Mai: Silkworm Books.

Shaw, Matin. (1992). Society and Global Responsibility: The theoretical, Historica Historical and Political Limits of International Society. Millennium. 3,421-434.