Tai Dam People’s Concept of Reciprocal Goodness: Wisdom of Relation between Man and Spirit and Man and Man
Main Article Content
Abstract
This academic article is written up to present a concept of Tai Dam (Lao Song) people in Thailand pertaining to the Household Spirit, and the relation of reciprocal goodness between Lineages and their household spirit and between host and rite-performing Male or female priest, relatives and neighbors who come to join the function.
The findings of study show that Tai Dam lineages in Thailand have believed in the household spirit as their own refute along with Buddhist Three Refutes. The household spirit in the Tai Dam lineages’ perspective has been divided into two kinds, that is, janghai (bad-habited) household spirit and maijanhai (good-habited) household spirit. Between the household spirit and its lineages, there will be a reciprocal relation according to their duties : the household spirit will perform a duty of protecting and helping its lineages to follow Tai Dam traditions well and to spent a good and happy life. The lineages, in turn, believing that the household spirit has done its duty to them, should perform their following three duties toward the household spirit well : 1) a duty of telling the household spirit through the Nongkor and Kue rites, 2) a duty of feeding the household spirit through the Pardser, Pardtong and Senhern rites, and 3) a duty of helping the household spirit through the Senteng rite. The rites, performed by the Tai Dam lineages for their household spirit, will reflect three important Tai Dam wisdoms of creating the relation of reciprocal goodness to each other: reciprocal goodness between 1) the lineages and their household spirit as the relation between man and spirit, 2) the host and the rite-performing male or female priest as the relation between man and man, and 3) the host and the relatives and neighbors who come to join the junction as the relation between man and man.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เนื้อหาและข้อมูลที่ตีพิมพ์ลงในวารสารมนุษย์กับสังคม ถือเป็นข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบโดยตรงของผู้เขียนซึ่งกองบรรณาธิการวารสารไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยหรือร่วมรับผิดชอบใดๆ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารมนุษย์กับสังคม ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสาร หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อต้องอ้างอิงวาสาร
References
เทพพร มังธานี. (2556). วัฒนธรรมการสวดมนต์และพระปริตรในวัฒนธรรมไทย. กรุงเทพฯ: เลี่ยงเซียง.
น้อย อ่อนทอง. (24 ธันวาคม 2550). สัมภาษณ์. ราษฎร. บ้านเลขที่ 106 หมู่ 8 ตำบลไผ่รอบ อำเภอโพธิ์ประทับช้าง จังหวัดพิจิตร.
นำพวัลย์ กิจรักษ์กุล. (2532). การศึกษารูปแบบการตั้งถิ่นฐาน ประชากร เศรษฐกิจ และวัฒนธรรมของลาวโซ่งในจังหวัดนครปฐม. นครปฐม: สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยศิลปากร.
เบ่ม โป๊ะโดย. (9 ธันวาคม 2550). สัมภาษณ์. ราษฎร. บ้านเลขที่ 26 หมู่ 9 ตำบลไผ่รอบ อำเภอโพธิ์ประทับช้าง จังหวัดพิจิตร.
ปราณี วงศ์เทศ. (2542). ความเชื่อเรื่องผีบรรพบุรุษของขมุ. ใน สังคมและวัฒนธรรมในประเทศไทย. กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.
มา สระทองอินทร์. (30 ตุลาคม 2550). สัมภาษณ์. ราษฎร. บ้านเลขที่ 55 หมู่ 3 ตำบลไผ่รอบ อำเภอโพธิ์ประทับช้าง จังหวัดพิจิตร.
เมือง โป๊ะโดย . (11 พฤศจิกายน 2550). สัมภาษณ์. ราษฎร. บ้านเลขที่ 100 หมู่ 1 ตำบลไผ่รอบ อำเภอโพธิ์ประทับช้าง จังหวัดพิจิตร.
รวม สิงห์วี. (23 ตุลาคม 2550). สัมภาษณ์. ราษฎร. บ้านเลขที่ 39 หมู่ 12 ตำบลไผ่รอบ อำเภอโพธิ์ประทับช้าง จังหวัดพิจิตร.
ระเบียบ วงเดือน. (9 ธันวาคม 2550). สัมภาษณ์. ราษฎร. บ้านเลขที่ 60 หมู่ 9 ตำบลหินดาล อำเภอปางศิลาทอง จังหวัดกำแพงเพชร.
เรณู เหมือนจันทร์เชย. (2542). มโนทัศน์ของกลุ่มชาติพันธุ์ในประเทศไทย: ความเชื่อเรื่องผีของลาวโซ่ง. นครปฐม: สถาบันวิจัยภาษาและวัฒนธรรมเพื่อการพัฒนาชนบท มหาวิทยาลัยมหิดล.
สมคิด ศรีสิงห์. (2542). วัฒนธรรมของไทยโซ่งดำ (ลาวโซ่ง) ในจังหวัดพิษณุโลกและพิจิตร. รายงานการวิจัยได้รับการสนับสนุนวิจัยโดยสำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ.
สาย ทองเต่าหมก. (7 พฤศจิกายน 2550). สัมภาษณ์. ราษฎร. บ้านเลขที่ 7 หมู่ 4 ตำบลไผ่รอบ อำเภอโพธิ์ประทับช้าง จังหวัดพิจิตร.
สุพรรณ แร่เงิน. (24 ตุลาคม 2550). สัมภาษณ์. ราษฎร. บ้านเลขที่ 48 หมู่ 3 ตำบลไผ่รอบ อำเภอโพธิ์ประทับช้าง จังหวัดพิจิตร.
สุวรรณ พิทักษ์พงษ์. (30 ตุลาคม 2550). สัมภาษณ์. ราษฎร. บ้านเลขที่ 134 หมู่ 1 ตำบลไผ่รอบ อำเภอโพธิ์ประทับช้าง จังหวัดพิจิตร.