“Tukta Roisai” The combination of religion philosophy poetry and poetry to life
Main Article Content
Abstract
This study purposed to examine poems in collective poetry of Tukta Roisai by Suksiri Meesomseub in terms of concepts, social condition, and influence of poem creativity which derived from a combination of concepts in philosophy poem in Taoism and Zen doctrine with concepts of poem reflecting society or poem of lives. In that, Suksiricreated unique characteristic poem without old strict prosody but offering new viewpoint. Collective poetry of Tukta Roisai emphasized on presenting concepts of philosophy which convince easy life path according to nature and pure dharma. It referred to reduce desire without harming others, oneself, and environment, and poet proposed as a clam path in current busy world.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เนื้อหาและข้อมูลที่ตีพิมพ์ลงในวารสารมนุษย์กับสังคม ถือเป็นข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบโดยตรงของผู้เขียนซึ่งกองบรรณาธิการวารสารไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยหรือร่วมรับผิดชอบใดๆ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารมนุษย์กับสังคม ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสาร หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อต้องอ้างอิงวาสาร
References
เซนไค ชิบายามะ. (2522). ดอกไม้ไม่จำนรรจ์. (พจนา จันทรสันติ, ผู้แปล). กรุงเทพฯ: ลายสือไทย.
นัท ฮันห์, ติช. (2552). กุญแจเซ็น. (พจนา จันทรสันติ, ผู้แปล). พิมพ์ครั้งที่ 10. กรุงเทพฯ: มูลนิธิโกมลคีมทอง.
ทองแถม นาถจำนง และเนาวรัตน์ พงษ์ไพบูลย์. (2530). กวีเต๋า เถาหยวนหมิง. กรุงเทพฯ: ก. ไก่.
ธัญญา สังขพันธานนท์. (2538). ปรากฎการณ์แห่งวรรณกรรม. กรุงเทพฯ: นาคร.
พจนา จันทรสันติ. (2525). วิถีแห่งเต๋า หรือ เต๋า เต็ก เก็ง. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพฯ: เคล็ดไทย.
พิเชฐ แสงทอง. (2550). วาทกรรมวรรณกรรม. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
ศักดิ์สิริ มีสมสืบ. (2526). ตุ๊กตารอยทราย. กรุงเทพฯ: เคล็ดไทย.
สมภาร พรมทา. (2525). กระท่อมวิเวก. กรุงเทพฯ: จตุจักร.