The Application of Mettā in Thai Society in Accordance with Theravada Buddhism

Main Article Content

ขันทอง วิชาเดช
พระมหาสมบูรณ์ วุฑฺฒิกโร
ประพันธ์ ศุภษร

Abstract

This dissertation entitled “The Application of Mettā Radiation in Thai Society in Accordance with the Theravada Buddhism” had three objectives: 1) to study the concept of Mettā radiation found in Theravada scriptures, 2) to study the problems of Mettā in Thai society and, 3) to analytically study Mettā radiation in Thai society in accordance with Theravada Buddhism. This study was a qualitative research.


The findings revealed that according to Theravada Buddhism, Mettā Radiation was best wish towards prayers’ and other lives. This could be shown by affection and good desire. There were five prayers in Mettā Radiation for unspecified recipients, and there were three prayers in Mettā radiation for specified recipients. Mettā radiation for both unspecified and specified recipients was chanted for those who were in ten directions. This could be chanted with 4 symptoms of Mettā as follows: 1) without enmity, 2) without violence 3) without suffering and 4) happily self-protected. Mettā radiation was chanted to twelve people in ten directions. Two qualifications of the people who prayed were 1) giving up the hindrances and 2) attaining the fourth trance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
บทความวิจัย

References

กระทรวงวัฒนธรรม, วันที่ค้นข้อมูล 25 พ.ย. 2560. จาก https://www.m-culture.go.th

ณัฏฐ์ณัณญา จิณณนันท์ธัมมา และพัฒน์ สดาวงศ์วิวัฒน์. (2556). รักแท้และคู่บารมีของพระพุทธเจ้า. สมุทรสาคร: บริษัทยูไนเต็ดโปรดักชั่น เพรส จำกัด.

สาริกา หาญพานิชย์. (2555). การศึกษาวิเคราะห์เมตตาบารมีในสุวรรณสามชาดก. ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระครูปิยสารวิมล ปิยาจโร (สนิท มีชำนาญ). (2557). วิเคราะห์บทสวดมนต์แผ่เมตตาในคัมภีร์พุทธปรัชญาเถรวาท. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาบุญเรียน ปภงฺกโร (พิลาพันธ์). (2542). การศึกษาวิเคราะห์เรื่องเมตตาในพุทธปรัชญาเถรวาท. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาบัญชา สุสมฺปนฺโน (ผาติวโรดม). (2555). การศึกษาวิเคราะห์หลักเมตตาธรรมในคัมภีร์พระพุทธศาสนาเถรวาทกับพระคัมภีร์คริสตธรรม. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมาโนช วชิรวุโธ (มีวังปลา). (2556). การศึกษาเปรียบเทียบการบำเพ็ญเมตตาบารมีในพุทธศาสนาเถรวาทกับพุทธศาสนามหายาน. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระอธิการสมชัย มณีวณฺโณ (กิ่งนอก). (2555). หลักเมตตาในการช่วยเหลือผู้ป่วยโรคเอดส์ในสังคมไทย. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2552). พุทธธรรม. (พิมพ์ครั้งที่ 11). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพุทธโฆสาจารย์. (2554). คัมภีร์วิสุทธิมรรค. แปลและเรียบเรียงโดย สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถร). (พิมพ์ครั้งที่ 10). กรุงเทพฯ: บริษัท ธนาเพรส จำกัด.

พระโสภณมหาเถระ (มหาสีสยาดอ). (2555). พรหมวิหาร. แปลและเรียบเรียงโดยพระคันธสาราภิวงศ์. กรุงเทพมหานคร: หจก. ประยูรสาส์นไทย การพิมพ์.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2549). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สนทนาธรรมทั่วไป, ลานธรรมจักร, วันที่ค้นข้อมูล 25 พฤศจิกายน 2560. จาก https://www.dhammajak.net