Marketing Technology Application for Brand Communication Tasks in Digital Age

Main Article Content

Naphat Eiamying
Chompunuch Punyapiroje

Abstract

The marketing concept has evolved from emphasizing product quality and design to creating brand experiences with consumers. Technology development has significantly changed the perspective and working process of marketing and brand communication tasks. This academic article aims to present a body of knowledge about marketing technology in the 5.0 and 6.0 eras applied in brand communication tasks. The authors review relevant literature and provide an understanding of marketing technology, brand communication tasks, and applications.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Academic article

References

ณัฐพล ม่วงทำ. (2562). AR marketing เปลี่ยนการต่อแถวที่วุ่นวายให้ Adidas ขายรองเท้ารุ่นใหม่หมดเร็วขึ้น 12,000%. https://www.everydaymarketing.co/business-and-marketing-case-study/fashion/ar-marketing-unlock-the-drop-adidas

ณัฐพล ม่วงทำ. (2564). 3 บทเรียน Netflix กับการใช้ Big data สร้างเป็นซีรีส์ดัง House of Cards. https://www.everydaymarketing.co/business-and-marketing-casestudy/entertainment/netflix-big-data-analytics-house-of-cards

ณัฐพล ม่วงทำ. (2566). Menopause marketing campaign แนวทางการตลาดเจาะกลุ่มวัยทอง. https://www.everydaymarketing.co/knowledge/menopause-market-insights-case-study-from-tena-and-many-brands

ตรียุทธ พรหมศิริ. (2564). Marketing 5.0 เทคโนโลยีจะช่วยเพิ่มความเป็นมนุษย์ให้การตลาดดิจิทัลได้อย่างไร?. https://www.neobycmmu.com/post/marketing-5-0

ธีรศานต์ สหัสสพาศน์. (2564). เข้าใจวิวัฒนาการการตลาดไปกับ marketing 1.0-5.0. https://futuretrend.co/martech-leader-tirasan

พิชชากร สิริมณฑา. (2563). เผย algorithm ของ Tinder จับไต๋ AI ปัดอย่างไรให้ไม่นก!. https://www.everydaymarketing.co/knowledge/tinder-ai-and-algorithm

มาเธอุส ดาลปรา. (2564). Fortnite คืออะไร - ทุกสิ่งที่คุณต้องรู้. https://www.gaming.net/th/ทุกสิ่งที่คุณจำเป็นต้องรู้เกี่ยวกับ-Fortnite-คืออะไร

สุทธิลักษณ์ หวังสันติธรรม. (2566). กลยุทธ์การสร้างแบรนด์: สรรค์สร้าง สื่อสาร ส่งเสริมแบรนด์ให้เติบโต. สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

อังคาร คะชาวังศรี และจุฑาทิพย์ พหลภาคย์. (2564). บริบทของการบริหารการตลาดสมัยใหม่ภายใต้แนวคิดการทำงานแบบอไจล์. วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ, 12(2), 139-151.

Chen, L. (2016). The “11.11” phenomenon in China. [Thesis of Management Studies, Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology].

Digimusketeers. (2022). Metaverse ยุคแห่งโลกเสมือนจริงที่แบรนด์ควรร่วมแจมด้วย. https://digimusketeers.co.th/blogs/online-marketing/metaverse

Eager, L., Czarnecka, B., Dahl, S., & Lloyd, J. (2021). Marketing communications (2nd ed.). Routledge.

Gigolo. (2021). ทำความรู้จัก ไอ-ไอรีน ระบบ AI คนเสมือนจริงคนแรก สู่การเป็น brand ambassador ของ AIS. https://www.marketingoops.com/marketing-tech/ais-launch-metaverse-human-is-new-brand-ambassador

Heding, T., Knudtzen, C. F., & Bjerre, M. (2016). Brand management: Research, theory and practice. Routledge.

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0. John Wiley & Sons.

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2023). Marketing 6.0. John Wiley & Sons Singapore Pte.

Kotler, P., & Keller, K. (2009) Marketing management. Global Edition, Pearson Education Inc.

MarketThink. (2021). จาก digital marketing สู่ metaverse marketing ที่พลิกทุกตำราการตลาด. https://www.marketthink.co/20624?fbclid=IwAR1MQVxwsrp_MnYkKtM8TVkjczkyiAyKwgbiovr9OfL-SgFLwKe4_1RnOTg

MelonnPang. (2023). Samsung Galaxy S23 Series บุกเกม Fortnite เปิดแผนที่ใหม่ Samsung SmartCity มีเควสให้เล่นด้วย!. https://droidsans.com/samsung-galaxy-s23-series-collab-with-fortnite

Metaevent. (2022). 5 เทรนด์สุดล้ำสมัยบนโลกเสมือนจริง metaverse ที่ต้องจับตามอง. https://www.metaevent02.com/5-metaverse

Mingkwan, S. (2022). An exploratory study of virtual influencers in Thailand. [Thesis of Master of Management, College of Management, Mahidol University].

Pitchaporn. (2023). ผู้บริโภคแซะ “7Verse” โลก metaverse ของ 7-eleven ไม่ตรงปก แถมเสียเวลา ช็อปปิ้ง. https://siamblockchain.com/2023/09/26/7verse-metaverse-criticized-for-misleading-cover-time-consuming-shopping/

Readyplanet. (2022). Marketing automation เครื่องมือทำการตลาดอัตโนมัติสำหรับธุรกิจยุคใหม่. https://blog.readyplanet.com/17951006/marketing-automation

Salian, I. (2022). World-class: Nvidia research builds AI model to populate virtual worlds with 3D objects, characters. https://blogs.nvidia.com/blog/2022/09/23/3d-generative-ai-research-virtual-worlds

Smart. (2022). เปิดโลก marketing 6.0 การตลาดยุคต่อไปในโลก metaverse กับบทบาทของแบรนด์ในการเข้าถึงผู้บริโภค. https://www.marketingoops.com/exclusive/how-to/marketing-trend-metaverse-future

Tang, V. (2018). Chinese coffeehouse chain Luckin Coffee, AI Unicorn SenseTime launch face recognition machine. https://www.chinamoneynetwork.com/2018/11/08/chinese-coffeehouse-luckin-coffee-ai-unicorn-sensetime-launch-face-recognition-machine

The Sandbox. (2021). The new upgraded sandbox metaverse map. https://medium.com/sandbox-game/the-new-upgraded-sandbox-metaverse-map-96abb787ef1f

Thilk, C. (2018). Ready player one - marketing recap. https://cinematicslant.com/2018/03/28/ready-player-one-marketing-recap