The role of the judge in solving problems according to the teachings of Buddhism

Authors

  • Chakkree Sricharumedhiyan
  • Phra anucha sutthajitto (Boonsit)
  • Pongmanut Deeod
  • Phramaha Chaichana Boonnadee
  • Surasuk Audmuangpiea
  • Kongpipat Kongkham

Keywords:

role, judiciary, according to the teachings of Buddhism

Abstract

In the Buddha's time, the Lord Buddha exercised sovereign power in governing the Sangha in three aspects: legislative power, executive power, and judicial power. by himself gave power to the clergy to use some of the administrative power and judicial power times in Thailand during the Sukhothai period Ayutthaya and Thonburi use only executive and judicial power, not legislative power. in the late Rattanakosin period from 1902 to the present The Sangha uses all 3 powers of government in governing the Thai Sangha. Judges according to the teachings of Theravada Buddhism or the way of Theravada Buddhism have some characteristics similar to the judicial institutions of the Kingdom. There are rules or regulations that are set together as the norms of the actions of individuals in society. Prevent actions or behaviors that are contrary to the peace of society. Laws are the main rule. On the part of Buddhism, Dharma and discipline are the main principles of adherence. both kingdom and Buddhism has a judicial process or abhāna and there are methods of punishment depending on the nature of the misconduct or misconduct. according to the principles of national law and discipline Punishment is very different. Like some serious offenses of monks, such as sexual offenses (gemini, that is, having sex) is sexual intercourse. For the kingdom side, it may not be considered wrong. The Judicial Court is responsible for adjudicating and adjudicating cases in accordance with the law. Sangha judges are responsible for ruling and adjudicating cases in accordance with the Dhamma and Vinaya.

 

References

กล้า สมุทวณิช. (2564). ความหมายของ "ตุลาการ" และ "ผู้พิพากษา" บทความด้านกฎหมาย เจ้าหน้าที่ศาลรัฐธรรมนูญ 5 สำนักงานศาลรัฐธรรมนูญ 30 ธันวาคม 2547 จากเว็ปไซต์ http://www.public-law.net/publaw/view.aspx?id=619 สืบค้นเมื่อ 21 ก.ย. 2564.

ชาญวิทย์ ปรชาพาณิชพัฒนา. (2564). ความหมายของบทบาท. 12 กรกฎาคม พ.ศ. 2554 สืบค้นเมื่อ 5 สิงหาคม 2564 จาก http://gobaleart.blogspot.com/2011/07/blog-post_9597.html.

ณัชชาภัทร อุ่นตรงจิตร. (2554). รัฐศาสตร์. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย พิมพ์ครั้งที่ 4. หน้า 161–163.

ทวีศักดิ์ อุ่นจิตติกุล. (2563). พระพุทธศาสนาเถรวาท กับ ม.27 ในรัฐธรรมนูญ คอลัมน์ว่ายทวนน้ำ พฤหัสบดี 9 กรกฎาคม 2563. สืบค้นจาก https://www.dailynews.co.th/article/666936.

ธรรณปพร หงส์ทอง. (2561). การบริหารองค์กรพระสงฆ์ไทยตามแนวพุทธกาล. วารสาร มจร พุทธศาสตร์ปริทรรศน์ ปีที่ 5 ฉบับที่ 1 (มกราคม – มิถุนายน 2564) ปรับปรุงต้นฉบับจากการนำเสนอในการประชุมวิชาการระดับชาติ คณะพุทธศาสตร์ ครั้งที่ 3 มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย 26 มีนาคม 2564 หน้า 40.

นฤมล จินตพัฒนากิจ. (2555). Family Life Cycle. แหล่งที่มา :http://www.ramamental.com/topics/inter6html. วันที่สืบค้น 12 พฤศจิกายน 2555.

ปรีชา ช้างขวัญยืน. (2542). ทรรศนะทางการเมืองของพระพุทธศาสนา. กรุงเทพมหานคร: สามัคคีสาส์น, หน้า 91-94.

พระครูโสภณปริยัติสุธี (ศรีบรรดร ถิรธมฺโม). (2550). ทฤษฎีรัฐศาสตร์ในพระไตรปิฎก, พะเยา: หอวัฒนธรรมนิทัศน์วัดศรีโคมคำ, พิมพ์ครั้งที่ 2 หน้า 140–141.

พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). (2541). นิติศาสตร์แนวพุทธ. กรุงเทพมหานคร: สหธรรมิก, หน้า 68.

พระมหาศักรินทร์ ธมฺมาลโย. (2561). พระพุทธศาสนากับการลงโทษ. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. วารสารพุทธมัคค์ ศูนย์วิจัยธรรมศึกษา สำนักเรียนวัดอาวุธวิกสิตาราม ปีที่ 3 ฉบับที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน 2561) หน้า 54.

พระระพีพงษ์ นิพฺภโย, จักรี ศรีจารุเมธีญาณ. (2564). การแก้ปัญหาสังคมแบบบูรณาการโดยใช้หลักอธิกรณสมถะ. วารสารสหวิทยาการวิจัยและวิชาการ, 1 (5) : มีนาคม-เมษายน. หน้า 64-65.

รพีพรรณ สุวรรณณัฐโชติ. (2550). มนุษย์ สังคม และวัฒนธรรม มนุษย์กับสังคม. ภาควิชาสารัตถศึกษา คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงคลานครินทร์.

ศักดิ์ชัย ภู่เจริญ. (2558). รูปแบบการพัฒนาภาวะผู้นำของผู้บริหารศูนย์การเรียนรู้ ตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงด้านการศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน. สาขาวิชาภาวะผู้นำทางการบริหารการศึกษา, คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏนครราชสีมา. กันยายน - ธันวาคม หน้า 12.

สุรพล สุยะพรหม. (2549). พระสงฆ์กับการศึกษาการเมืองการปกครอง. วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์. ปีที่ 2 ฉบับที่ 1 มกราคม-เมษายน หน้า 121-134.

สรีพร แก้วโพธ์. (2561). บทบาทผู้บริหารสถานศึกษาในการส่งเสริมการจัดกระบวนการเรียนรู้ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญในสถานศึกษาสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดนครนายก. หลักสูตรมหาบัณฑิต. การบริหารการศึกษา มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.

Allport, Gordon W. (2009). 19 Axel Buchner and Albert - Georg Lang.

Greenberg J. and Baron, R.A. (1997). Karagas. ER Greenberg. D Nierenberg. Cancer Epidemiology …, 1997 – AACR.

Downloads

Published

2023-12-13

How to Cite

Sricharumedhiyan, C. ., sutthajitto (Boonsit), P. anucha ., Deeod, P. ., Boonnadee, P. C. ., Audmuangpiea, S. ., & Kongkham, K. . (2023). The role of the judge in solving problems according to the teachings of Buddhism . Journal of Humanities and Social Sciences Mahamakut Buddhist University Isan Campus, 4(3), 108–117. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jhsmbuisc/article/view/267317

Issue

Section

บทความวิชาการ