Philosophy, Religions, Theology, Sciences

Main Article Content

Watchara Ngamchitcharoen

Abstract

Philosophy in the western view is a difficult term for definition and can be defined in different perspectives. But it can be simply said that it is world view or thought of human beings derived from rational thinking. As a result, philosophy in the western sense, differs from that in the eastern perspectives especially Indian ones according to which philosophy is the doubtless knowledge derived from “view”, i.e. “vision” or enlightenment of the Master or revelation from God. However, if eastern philosophy especially Indian one is held to be a kind of world view, it may be said that eastern
philosophy is “philosophy” like western one though they differ in some aspects. Philosophy differs from religion when the latter is seen as the way of life which emphasizes faith, practice and rite. At any rate, philosophy and religion have something in common because the doctrines of religion is its’ world view or philosophy. Moreover, philosophy has similarity and difference with theology since the latter makes an attempt to explain the doctrines of religion by rational way like the former but conceals its’ faith that philosophy prohibits. Besides, philosophy is somehow related to science, though the former differs from the latter in some aspects. This is because philosophy relies on scientific knowledge or data in search for knowledge whereas science employs inductive method of philosophy to arrive at truth and relies on concepts as well as criticism of philosophy in developing science.


Watchara Ngamchitcharoen

Article Details

Section
บทความวิชาการ

References

จินดา จันทร์แก้ว. “ปรัชญา วิทยาศาสตร์ และศาสนา”, พุทธจักร ปีที่ ๔๙ ฉบับที่ ๒ (กุมภาพันธ์๒๕๓๘).

ภาควิชาปรัชญา คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. การใช้เหตุผล: ตรรกวิทยาเชิงปฏิบัติ. กรุงเทพฯ: สานักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, ๒๕๔๑.

ราชบัณฑิตยสถาน. พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. ๒๕๔๒. กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์ พับลิเคชั่นส์,๒๕๔๖.

วรยุทธ ศรีวรกุล. “ตรรกวิทยาเปรียบเทียบ: อริสโตเติล เฮเกล เต๋า และพุทธ”, วารสารธรรมศาสตร์ ปี ที่ ๒๐ ฉบับที่ ๒ (พฤษภาคม-สิงหาคม ๒๕๓๗).

ภาษาอังกฤษ

Arthur, John. Studying Philosophy: A Guide for the Perplexed. Second edition. Upper Saddle River: Pearson Education, 2004.

Brightman, Edgar Sheffield. An Introduction to Philosophy. Third edition. New York: Holt Rinehart and Winston, 1963.

Bunchua, Kirti. Logic for Contextuality. Bangkok: Assumption University, 1993.

Blackburn, Simon. Dictionary of Philosophy. New York: Oxford University Press, 1996.

Earle, William James. Introduction to Philosophy. New York: McGra-Hill, 1992.

Halverson, William H. A Concise Introduction to Philosophy. New York: Random House, 1981.

Hosper, John. Philosophical Analysis. Bombay: Allied Publishers, 1986.

Nigosian, S.A. World Faiths, second edition. New York: St. Martin’s Press, 1994.

Pojman, Louis P. Philosophy: The Pursuit of Wisdom. Stanford: Wadsworth, 2001.

Puligandla, R. Fundamentals of Indian Philosophy. Nashville: Abingdon Press, 1975.

Thilly, Frank. A History of Philosophy. Allahabad: Central Book Depot, 1981.

Titus, Harold H. Living Issues in Philosophy. New York: Van Nostrand Reinhold, 1970.

“เทววิทยา”, แหล่งที่มา [ออนไลน์] www. wikipedia.org./wiki/Theology+theology&hlct=th&ct=clnk&cd=l&gl=th, p. 1 [เข้าถึงข้อมูล ๗ พฤษภาคม ๒๕๕๐].