Monks and the importance of holding Nissaya in Thailand today

Main Article Content

พระมหาสัญญา ขนฺติธมฺโม (ตรีสวัสดิ์)
พระมหาอดิเดช สติวโร (สุขวัฒนวดี)
จริยาภรณ์ เจริญชีพ

Abstract

The Buddha allowed the Buddhist monk to hold a precept. Make the preceptor take care of his apostles. Be warned about the behavior and other aspects. To prevent damage. To be sure. That's the way to go. I have been studying both business and introspection. And to create a good relationship between the precepts and the monastic order that they have ordained. Make both parties feel good and behave like father and son. It creates harmony and goodness in the Sangha. This is the current religion. Considered to be very necessary in governance. When a conflict occurs or a cooperative. The preceptor can easily solve the problem of his own psyche. Because both sides have respect for each other. Intimate with each other as a father and son. If at present the preceptor and the monk continue to adhere to the principles of discipline in practice. The name was taken care of by the Prophet, because this was the beginning of a priest's life. If the beginning is right, this is clear. The practice of the Discipline will be more effective.

Article Details

How to Cite
ขนฺติธมฺโม (ตรีสวัสดิ์) พ., สติวโร (สุขวัฒนวดี) พ., & เจริญชีพ จ. (2017). Monks and the importance of holding Nissaya in Thailand today. Journal of MCU Buddhist Review, 1(2), 24–37. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jmb/article/view/240124
Section
Academic Article

References

ผไท นาควัชระ. บทบาทและหน้าที่ของพระอุปัชฌาย์ในคณะสงฆ์ไทย. วิทยานิพนธ์ศิลปะศาสตร-มหาบัณฑิต. คณะศิลปศาสตร์: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, ๒๕๔๗.
พระครูสมุทรประภากร (เฉลิม ปภงฺกโร). “การพัฒนาศักยภาพของพระอุปัชฌาย์ในเขตปกครองคณะสงฆ์ภาค ๑๕”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๗.
พระธรรมกิตติวงศ์ (ทองดี สุรเตโช). ศัพท์วิเคราะห์. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์เลี่ยงเชียง, ๒๕๕๐.
พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). สอนนาค-สอนฑิต ชีวิตพระ ชีวิตชาวพุทธ. พิมพ์ครั้งที่ ๒. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิพุทธธรรม, ๒๕๔๒.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตโต). นิติศาสตร์แนวพุทธ.กรุงเทพมหานคร: บริษัทพิมพ์สวยจากัด, ๒๕๕๐.
________. พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ ๒๓.กรุงเทพมหานคร: สานักพิมพ์ผลิธัมม์ ในเครือบริษัท สานักพิมพ์เพ็ทแอนด์โฮม จากัด, ๒๕๕๘.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาเตปิฏก ๒๕๐๐.กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๐๐.
________. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๙.
สิริวัฒน์ คาวันสา. ประวัติพระพุทธศาสนาในประเทศไทย. พิมพ์ครั้งที่ ๔. กรุงเทพมหานคร: บริษัทจรัลสนิทวงศ์การพิมพ์ จากัด, ๒๕๔๒.
สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ฟื้น). ธรรมโมวาท เล่มที่ ๒: โอวาทและคาบรรยายพิเศษในการ ฝึกซ้อมอบรมและสอบความรู้พระอุปัชฌาย์.กาญจนบุรี: สหายพัฒนาการพิมพ์, ๒๕๓๙.
สมเด็จพระมหาธีราจารย(นิยม). “ปญหาอุปสรรคในการปฏิบัติหน้าที่ของพระอุปัชฌาย์” ในเอกสารการประชุมสัมมนาพระอุปัชฌาย์. กรุงเทพมหานคร: กรมการศาสนา, ๒๕๔๑.