Principle and Method of Sin Cleansing in Buddhism

Main Article Content

พระมหาอุดร สุทฺธิญาโณ

Abstract

This article aims to analyze the doctrine of baptism or sin-cleansing and its method according to Buddhism’s perspective. The concept of sin-cleansing which people generally understand comes from textual and religious beliefs of Theism prevealed in ancient up to present concerning performances of sin-cleansing with incomplete reasoning. The doctrine of sin-cleansing is wrong view because such belief involves self-attachment or Sakkāyadiṭṭhi that prevented ignorants from achieving the realization. Such detention of mind with self-existent and other-existent clinging continue all the time by nature. Most of Buddha’s teaching aims at realizing the reality of self as I and others or mine based on three common manners by moral deeds and insight development to destroy ignorance and delusion. With such wrong faith and fears various masters taught that this self was sinful and imperfect when comparing to God or perfect self but it can be purified by sin-cleansing. The Buddha had discovered that sin-cleansing can be accomplished not just by ritual performances undermined by clinging and mistakes of individual but following insight development instead in order to uproot wrong views and clings. The true sin-cleansing is to build up insight knowledge with mindfulness and awareness for cessation of all defilements which cause all sins until it leads to path knowledge. The mindfulness development until entering Nibbana is the right way of sin-cleansing.

Article Details

How to Cite
สุทฺธิญาโณ พ. (2018). Principle and Method of Sin Cleansing in Buddhism. Journal of MCU Buddhist Review, 2(1), 40–56. Retrieved from https://so06.tci-thaijo.org/index.php/jmb/article/view/240145
Section
Academic Article

References

พระโสภณมหาเถระ (มหาสีสยาดอ).วิปัสสนาชุนี หลักการปฏิบัติวิปัสสนา (ฉบับสมบูรณ์), แปลโดยจำรูญ ธรรมดา. กรุงเทพมหานคร : ห้างหุ้นส่วนจำกัด ประยูรสาส์นไทย การพิมพ์. ๒๕๓๓.

พระอัคควังสเถระ.สัททนีติ ธาตุมาล. พระธรรมโมลี ตรวจชำระ, พระมหานิมิต ธมฺมสาโร และจำรูญ ธรรมดา แปล, กรุงเทพมหานคร : ห้างหุ้นส่วนจำกัด ไทยรายวันกาพิมพ์. ๒๕๔๖

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาเตปิฏกํ, ๒๕๐๐. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๕.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร :โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๙.

มหามกุฏราชวิทยาลัย . พระไตรปิฎกและอรรถกถา แปล ชุด ๙๑ เล่ม, กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย, ๒๕๓๔.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. อรรถกถาภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาอฏฺฐกถา.กรุงเทพมหนคร :โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, โรงพิมพ์วิญญาณ, ๒๕๓๒.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. ฎีกาภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาฎีกา. กรุงเทพมหนคร :โรงพิมพ์โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, โรงพิมพ์วิญญาณ, ๒๕๓๙.

ร.ศ.ชูศักดิ์ ทิพย์เกษร และคณะ. พระพุทธเจ้าสอนอะไร. แปลจากภาษาอังกฤษ. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. ๒๕๔๗.

สุวัฒน์ จันทรจำนง. แก่นพุทธรรม. โรงพิมพ์ ตถาคตพับลิเคชั่น จำกัด. ๒๕๔๖.

Phra Sripariyattimoli.(1999). The Buddha in the Eyes of Eminent Scholars. May 19th, 1939, Albert Einstein’s speech on "Science and Religion" in Princeton, New Jersey, U.S.A.