Development of Women in Business Leadership through the ten Royal Virtues
Main Article Content
Abstract
This article aims to answer the question whether, the ten royal virtues can develop leadership of women in both the corporate level and the national level? From the study, it was found that In Buddhism the ten royal virtues can develop the role of women as a strong leader. Although not a king like a men. The ten royal virtues mean the method to make the public have happiness. The women are a corporate executive led the ten royal virtues as a tool to develop for their strong immunity. And as a tool for management. To build confidence that, Women leaders are able to make the people in the organization or in the community have a satisfied and confident that she can be a leader the organization and society achieve the goals set.
Article Details
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
เกศรี วิวัฒนปฐพี.“กระบวนการสร้างผู้นำสตรีในวัฒนธรรมอีสาน”.วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต, สาขาวิชาไทยศึกษา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, ๒๕๕๑.
นพวรรณ สุโขจัย. ๕๐ สุดยอดผู้นาหญิงของโลก.กรุงเทพมหานคร: ไทยควอลิตี้บุ๊คส์ (๒๐๐๖), ๒๕๕๔.
บุญชนะ อัตถากร. ทฤษฎีการเมืองและการปกครอง. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์พระจันทร์, ๒๕๕๐.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ ๒๗. กรุงเทพมหานคร : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๗.
พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตฺโต). ภาวะผู้นา. พิมพ์ครั้งที่ ๗. กรุงเทพมหานคร : สุขภาพใจ, ๒๕๔๖.
พระธรรมโกศาจารย์ (ประยูร ธมฺมจิตฺโต). พุทธวิธีบริหาร. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๔๙.
พระมหาหรรษา ธมฺมหาโส, รศ.ดร. “ทศพิธราชธรรม ๑๐ ตัวชี้วัดสาหรับผู้นาองค์กร”, วารสารพุทธจักร. ปีที่ ๗๐ ฉบับที่ ๑ (มกราคม ๒๕๕๙) :๔๒.
ฟาริดา บินลาเต๊ะ. “บทบาทสตรีในการสร้างทุนทางสังคมและความยากจนในชุมชนผู้มีรายได้น้อย : กรณีศึกษาชุมชนเจริญชัยนิมิตใหม่ ชุมชนคลองลานุ่น และชุมชนเพชรคลองจั่น กรุงเทพมหานคร”,วิทยานิพนธ์สถาปัตยกรรมศาสตร์และผังเมืองมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, ๒๕๕๒.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๙.
ราชบัณฑิตยสถาน. พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. ๒๕๔๒, กรุงเทพมหานคร : บริษัทนานมีบุ๊คพับลิเคชั่น, ๒๕๔๒.
วิลาสินี พิพิธกุล. “ผู้หญิงกับเทคโนโลยีข่าวสาร”, ในสตรีศึกษา ๒ ผู้หญิงในประเด็นต่างๆ. กรุงเทพมหานคร : โอเดียนสโตร์, ๒๕๕๕.
B. Nanus, Visionary Leadership. San Francisco: Jossey-Bass, 1992.
กมลชนก ทีฆะกุล. ศึกมรดก นาพริกเผาแม่ประนอม. [ออนไลน์], แหล่งที่มา: https://www. komchadluek.net/news/detail. [๒๘ พฤศจิกายน ๒๕๕๙].
กิ่งอ้อ เล่าฮง. ศูนย์ข่าวอิศรา สมาคมนักข่าวนักหนังสือพิมพ์แห่งประเทศไทยแตงโม สมานฉันท์ความสุขอยู่ที่การได้ทา. [ออนไลน์], แหล่งที่มา: https://prachatai.com.[๒๘ พฤศจิกายน ๒๕๕๙].
ชาญชัย คุ้มปัญญา. สถานการณ์โลก. [ออนไลน์], แหล่งที่มา: www.the trent online.com https://money hub.in.th. [๒ ธันวาคม ๒๕๕๙].
ผู้จัดการรายวัน. เซี่ยงไฮ้ ทุ่ม ๘๐ ล้านสลัดภาพแก่. [ออนไลน์], แหล่งที่มา: www.manager.co.th[๒๘ พฤศจิกายน ๒๕๕๙].
เสถียรพงษ์ วรรณปก, ภาวะผู้นำของพระพุทธเจ้า, [ออนไลน์], แหล่งที่มา:https://www. taladhoon.com. [๑๑ ธันวาคม ๒๕๕๙].