The Roles of Women’s Leadership in Dhamma Practice in Thai Society
Main Article Content
Abstract
This academic article aims to analyze the roles of women’s leadership in Dhamma practice in Thai society. From the research, it is found that the roles of the Thai women in the many ways were less than the Thai men in the past. There were many changes in the roles of Thai women when the Thai Society became to be the democracy system especially for the high education of Thai women developing themselves to work in the same level of the role as the Thai men. In addition to the women could develop themselves and success to be the leaders of many organizations in the world wide, and also today the duties and the roles of many Thai women could be the leaders of the people to practice the Dhamma in many Buddhist communities and also being the high potential leaders to propagate the Buddhist doctrines to the people. They are ability to teach a lot of people in many models not only Dhamma lectures including higher doctrine, transcendental law or metaphysics but also in Dhamma practices especially for Insight Meditation of all Thai peoples.
Article Details
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
กรมศิลปากร. สานักวรรณกรรมและประวัติศาสตร์. สตรีสาคัญในประวัติศาสตร์ไทย. กรุงเทพมหานคร : กรมศิลปากร, พ.ศ. ๒๕๔๗.
กสานติ์ คาสวัสดิ์, เวทีเครือหญิงไทยปลุกกระแสสิทธิสตรีทาชุมชนเข้มแช็งยั่งยืน, [ออนไลน์], www.isaranews.org/กระแสชุมชน/เยาวชน-สตรี-วัฒนธรรม [๒๕ ส.ค.๒๕๕๕].
กองทุนธรรมสวัสดี, ธรรมบรรยาย, [ออนไลน์], แหล่งที่มา : https://www.komchadluek.net/ ธรรมที่ควรศึกษามากที่สุดคือตัวเราอุบาสิการัญจวน.html [๒๐ ก.ค.๒๕๕๕].
กองทุนธรรมสวัสดี.อุบาสิกาคุณรัญจวน.ธรรมบรรยาย.[ออนไลน์], แหล่งที่มา : https://www.komchadluek.net/ ธรรมที่ควรศึกษามากที่สุดคือตัวเรา อุบาสิการัญจวน.html [๒๐ ก.ค. ๒๕๕๕].
กิตติ วัฒนะมหาตม์. ตานานนางกษัตริย์. กรุงเทพมหานคร : สร้างสรรค์บุ๊คส์, ๒๕๕๓.
จากเวียงจันทน์ถึงบางกอกตามรอยเจ้าอนุวงศ์ คลี่ปมประวัติศาสตร์ไทย-ลาว, นิตยสาร สารคดี ฉบับ ที่ ๒๙๑ พฤษภาคม ๒๕๕๒, หน้า ๑๓๘-๑๔๑.
เจ้าอนุวงศ์, “คลี่ปมประวัติศาสตร์ไทย-ลาว”, นิตยสาร สารคดี, ฉบับที่ ๒๙๑ (พฤษภาคม ๒๕๕๒): ๑๓๘.
ดร. มาร์ติน (Martin) และ นริศ จรัสจรรยาวงศ์. ศิลปวัฒนธรรม. กรุงเทพมหานคร : สานักศิลปวัฒนธรรม, ๒๕๕๖.
ตรีธา เนียมขา. ตรีธาเล่าเรื่องหลวงพ่อวัดปากนา. พิมพ์ครั้งที่ ๕. กรุงเทพมหานคร : มปพ., ๒๕๔๔.
นิตย์ สัมมาพันธ์. ภาวะผู้นา : พลังขับเคลื่อนสู่ความเป็นเลิศ. กรุงเทพมหานคร : สถาบันบัณฑิตพัฒนาบริหารศาสตร์ ร่วมกับสานักพิมพ์โอเดียนสโตร์, ๒๕๔๖.
บูรชัย ศิริมหาสาคร. มุขบริหารการสู่เป็นผู้นา เล่ม ๑ วิสัยทัศน์กับนักบริหาร การจูงใจเพื่อสัมฤทธิ์ผลของงาน. กรุงเทพมหานคร : สถาบันผู้บริหารการศึกษาสานักปลัดกระทรวงศึกษาธิการ, ๒๕๔๘.
พระมหาวรัญญู วรญฺญู. ตรีธาปวัตติ. กรุงเทพมหานคร : มปพ., ๒๕๔๙.
มูลนิธิแนบ มหานีรานนท์, สานาวิปัสสนามูลนิธิแนบ มหานีรานนท์.[ออนไลน์], แหล่งที่มา : https://thai.mindcyber.com/buddha/.php [๒๖ ก.ค.๒๕๕๕].
แม่ชีณัฐญาวรรณ เปรมสกุล. ให้ธรรมชนะกรรม. พิมพ์ครั้งที่ ๕. กรุงเทพมหานคร : สาธุกิจโรงพิมพ์, ๒๕๕๕.
แม่ชีดารณี จันทราวุฒิ, สรุปผลการดาเนินงานของสานักแม่ชีไทยพัฒนาจิตเฉลิมพระเกียรติ. รายงานประจาปี, ๒๕๕๗.
แม่ชีนลินรัตน์ สุทธิธรรมวิชญ์. พุทธสาวิกาศรัทธาธรรม. พิมพ์ครั้งที่ ๔. กรุงเทพมหานคร : สานักปฏิบัติธรรมพุทธสาวิกา, ๒๕๔๙.
แม่ชีศันสนีย์ เสถียรสุต, “แผ่นดินนี้มีตานาน”, ธรรมสวัสดี, ฉบับที่ ๑๖ (เมษายน ๒๕๕๕) หน้า ๒.
แม่ชีหวานใจ ชูกร. อัตชีวประวัติและผลงาน ๗๒ ปี. กรุงเทพมหานคร : สานักปฏิบัติธรรมสวนแก้ว, ๒๕๔๙.
ยุวพุทธิกสมาคมฯ. ธรรมทานของคุณแม่ ดร.สิริ กรินชัย. กรุงเทพมหานคร : หอรัตนชัยการพิมพ์, ๒๕๓๔.
ยุวรินทร์ โตทวี. “บทบาทในการสอนกรรมฐานของสตรีในประเทศไทย”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๕.
ราชบัณฑิตยสถาน. พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. ๒๕๕๔. กรุงเทพมหานคร : บริษัทนานมีบุ๊คพับลิเคชั่นส์, ๒๕๔๖.
รายงานการประชุม โครงการอนุสรณ์สถานเมืองถลาง วันจันทร์ ที่ ๒๘ มิถุนายน พ.ศ. ๒๕๕๓ ณ ห้องประชุมศาลากลางจังหวัดภูเก็ต
วรทัศน์ วัชรสี. แม่ชีศันสนีย์ เสถียรสุต สาวิกาแห่งสวนสันติภาพ. กรุงเทพมหานคร : สานักพิมพ์ดอกโมกข์, ๒๕๔๕.
ศิริพร ดาบเพชร คมคาย มากบัว และประจักษ์ แป๊ะสกุล. ประวัติศาสตร์ไทย ม. ๔-.๖. กรุงเทพมหานคร : อักษรเจริญทัศน์.(ปี พ.ศ.ไม่ปรากฏ).
ส.พลายน้อย. พระบรมราชินีและเจ้าจอมมารดาแห่งราชสานักสยาม. พิมพ์ครั้งที่ ๕ กรุงเทพมหานคร : สานักพิมพ์ฐานบุ๊คส์, ๒๕๕๔.
สถาบันพระปกเกล้า. สตรีกับการเมือง : ความเป็นจริง พื้นที่การเมือง และการขับเคลื่อน. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ธรรมดาเพลส, ๒๕๕๑.
สุจินต์ บริหารวนเขตต์. แนวทางปฏิบัติวิปัสสนา เล่มที่ ๒ ตอนที่ ๑๐-๒๐. พิมพ์ครั้งที่ ๒ กรุงเทพมหานคร : พี เอส เซอร์วิส, ๒๕๕๒.
สุวรรณา ฉุยกลัด. บทบาทการเผยแผ่พุทธธรรมของผู้หญิงในสมัยปัจจุบัน กรณีศึกษาสานักปฏิบัติธรรมนิโรธาราม. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๖.
เสถียรธรรมสถาน ชุมชนแห่งศาสนติ, การปฏิบัติธรรม. [ออนไลน์], แหล่งที่มา : https://www.sdsweb.org/th/index [๒๓ มิ.ย.๒๕๕๕].
เสถียรธรรมสถาน ชุมชนแห่งศาสนติ, รู้จักเสถียรธรรมสถาน. [ออนไลน์], แหล่งที่มา : https://www.sdsweb.org/sdsweb/index.phpoption=com-content [๒๓ มิ.ย.๒๕๕๕].
อุบาสิกาแนบ มหานีรานนท์. แนะแนวทางการปฏิบัติวิปัสสนา วิสุทธิ ๗. พิมพ์ครั้งที่ ๕. กรุงเทพมหานคร : หจก.ทิพยวิสุทธิ์, ๒๕๕๓.