Heal Patients Mind to Buddhist Philosophy
Main Article Content
Abstract
This article studies about the Heal Patients Mind to Buddhist Philosophy. Buddhism is considered the treatment of illness. Need to rely on doctors and nurses, including relatives In addition to these people having knowledge about disease and the use of technology for healing. Must have knowledge and understanding of human condition In addition to physical or physical persons It also consists of mental states, ideas, beliefs, attitudes, values, reasoning, feelings, rights, freedoms, etc. These characteristics are the mental characteristics that are along with humans all the time. Patient care must also take into account these conditions. Because Thai people respect Buddhism most of the time Moral values and lifestyle are naturally influenced by Buddhist philosophy. Even in the performance of doctors, nurses, relatives and caregivers In addition to using the code of professional ethics as a basis Must also apply Buddhism principles to suit the situation of patient care Applying the principles in the treatment of psychological patients It is a scientific method of treatment that results in the healing of the disease quickly or not progressing.
Article Details
- The published article is copyrighted by the MCU Journal of Buddhist Studies Review.
- Any text that appears in an article that has been published in a journal. It is the responsibility of the article author. And those comments are not considered the views and responsibilities of the editorial team of the MCU Buddhist Review Journal.
References
กิติพัฒน์ นนทปัทมะดุล.“เอดส์ สังคมและพฤติกรรม”. เอกสารประกอบการประชุมวิชาการพฤติกรรมสุขภาพ ครั้งที่ ๑ วันที่ ๔-๗ เมษายน ๒๕๓๒. นครปฐม: สถาบันการสาธารณสุขอาเซียน มหาวิทยาลัยมหิดล, ๒๕๓๒.
ประเวศ วะสี. สาธารณสุขกับพุทธธรรม. พิมพ์ครั้งที่ ๔. กรุงเทพมหานคร : มูลนิธิโกมลคีมทอง, ๒๕๒๘.
ทิวา ธรรมอำนวยโชค. “พุทธศาสนากับการรักษาพยาบาล. วิเคราะห์บทบาทของพระสงฆ์ในการรักษาพยาบาลชาวบ้านในเขตกรุงเทพมหานครและจังหวัดใกล้เคียง” . วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต. สาขาศาสนาเปรียบเทียบ. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยมหิดล, ๒๕๓๐.
พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๔๒.
เพ็ญนภา ทรัพย์เจริญ. การแพทย์แผนไทย การแพทย์แบบองค์รวม. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์องค์การสงเคราะห์ทหารผ่านศึก, ๒๕๓๙.
ระนอง สรวยเอี่ยม. “จริยศาสตร์กับปัญหาจริยธรรมในการดูแลผู้ป่วยวาระสุดท้ายใกล้ตาย”.วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต (จริยศาสตร์). บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหิดล, ๒๕๔๑.
วไลพร ภวภูตานนท์ ณ มหาสารคาม. “บทบาทของพระสงฆ์ไทยที่เป็นหมอพระในด้านการบำบัดรักษาชุมชน”. รายงานการวิจัย. สังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์: มหาวิทยาลัยมหิดล, ๒๕๒๓.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๙.
มหามกุฎราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎก ฉบับสฺยามรฏฺฐสฺสเตปิฏฺกํ. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฎราชวิทยาลัย, ๒๕๕๓.